Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Jak działają fotoradary w Polsce?

Przemysław Pepla
Fot. Archiwum Polskapresse
Fot. Archiwum Polskapresse
Przez jednych określane są jako skuteczny bat na kierowców łamiących przepisy, inni zaś postrzegają je jako skuteczne narzędzie do łatania dziury budżetowej. Co warto wiedzieć o fotoradarach w Polsce?
Fot. Archiwum Polskapresse
Fot. Archiwum Polskapresse

Pierwsze tego typu urządzenia pojawiły się w naszym kraju w 2003 roku, a część z nich użytkowana jest do dzisiaj. Początkowo, fotoradary były zarządzane wyłącznie przez policję oraz straż miejską. Od lipca 2011 roku pierwsza z tych formacji przekazała wszystkie swoje obowiązki związane z obsługą tych urządzeń Inspekcji Transportu Drogowego.

Wraz z nowym zarządcą, pojawił się także plan rozbudowy sieci fotoradarów w Polsce. Obecnie na naszych drogach znajduje się ich 75. Jednak do połowy 2014 roku będzie ponad 400 masztów z fotoradarami. Do tego czasu, każdy z nich będzie oklejony żółtą folią. ITD zapowiada, że przynajmniej w połowie z nich będzie znajdowało się urządzenie do rejestrowania wykroczeń.

Przed każdym z takich masztów musi się znaleźć znak D-51, informujący o możliwej kontroli prędkości. Zgodnie z przepisami, znajduje się on w odległości od 100 do 700 metrów przed fotoradarem. W przypadku kontroli straży miejskich, pod znakiem D-51 znajduje się również mniejsza tablica informacyjna o treści np. "Na odcinku 600 metrów". Tylko na takim odcinku drogi funkcjonariusze SM mogą dokonywać kontroli. Warto także dodać, że w przypadku nieoznakowanych radiowozów ITD z fotoradarami, przepisy te nie znajdują zastosowania i mogą one rejestrować wykroczenia poza obszarami wyznaczonymi przez znaki.

Podróżując po polskich drogach wielokrotnie można spotkać się z sytuacją, w której na widok fotoradaru kierowcy gwałtownie hamują, zwalniając często do prędkości znacznie poniżej dopuszczalnej. Z pewnością chcą oni w ten sposób mieć absolutną pewność uniknięcia kary. Obawy te są jednak przesadzone, gdyż każdy fotoradar jest zaprogramowany w taki sposób, aby rejestrować wykroczenia powyżej 10 km/h. Co więcej, w wielu przypadkach ITD wprowadza do swoich urządzeń ustawienia pozwalające na wykonywanie zdjęć tylko tym pojazdom, które przekraczają prędkość o minimum 25 km/h.

Z kolei maksymalny zasięg fotoradaru z której może on wykonać zdjęcie, w przypadku większości urządzeń stosowanych w Polsce, wynosi około 60 metrów. W praktyce jednak jego ustawienie (pod kątem 22 stopni względem drogi) sprawia, że rejestruje on samochody znajdujące się od 6 (prawy pas ruchu) do 35 metrów (lewy pas ruchu, w przypadku drogi trzypasmowej).

W ostatnim czasie straż miejska w Warszawie ogłosiła akcję kaskadowych kontroli prędkości, do których mają zostać wykorzystane właśnie fotoradary. Oznacza to, że na stosunkowo niedużym odcinku drogi, kierowcy mogą spodziewać się przynajmniej trzech takich urządzeń. Zgodnie z przepisami, odległość fotoradaru od kolejnego na tej samej drodze musi wynosić przynajmniej 500 metrów na obszarze zabudowanym lub 2 kilometry poza nim. Wyjątkiem są tutaj drogi ze skrzyżowaniami. W takim przypadku przepisy te nie znajdują zastosowania.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty