Jak działa radar drogowy?

Aureliusz Mikos
Nie ma chyba kierowcy, który nie zetknąłby się z policyjnym urządzeniem, służącym do wykrywania i określania parametrów ruchu pojazdu, głównie prędkości - zwanym "radar".

Nie ma chyba kierowcy, który nie zetknąłby się z policyjnym urządzeniem, służącym do wykrywania i określania parametrów ruchu pojazdu, głównie prędkości.
 
Spotkanie z radarem kończy się zwykle mandatem lub w najlepszym przypadku - pouczeniem. Nie zastanawiamy się wtedy, skąd policjant wie, że jechaliśmy z taką właśnie prędkością.
 

Jak działa radar drogowy?

Prędkość oblicza się na podstawie różnicy między częstotliwością fal wysłanych przez radar i odbitych od samochodu.

 

Słowo "radar" pochodzi od angielskiego Radio Detecting And Ranging, co w wolnym tłumaczeniu oznacza wykrywanie radiowe i ocenę prędkości.

Radar wysyła w kierunku poruszającego się pojazdu wiązkę fal elektromagnetycznych, takich samych jak fale radiowe.

Częstotliwość fal odbijanych od pojazdu jest inna niż częstotliwość fal wysyłanych przez radar; antena radaru wychwytuje właśnie fale odbijające się od pojazdu. W urządzeniu znajduje się także komputer, który podłączony do nadajnika-odbiornika mierzy częstotliwość odbitej fali radiowej i na tej podstawie określa prędkość pojazdu.

Określenie prędkości opiera się na zjawisku Dopplera, które charakteryzuje pozorną zmianę częstotliwości w zależności od prędkości przemieszczania się jej źródła. Zjawisko to wyjaśnia również, dlaczego w miarę przyspieszenia samochód robi więcej hałasu. Otóż dzieje się tak dlatego, że zwiększa się częstotliwość fal dźwiękowych (wysokie tony).

Nowoczesne radary mają zasięg do 500 m i wyposażone są w aparaty fotograficzne. Otrzymane zdjęcie pozwala na dokładne zidentyfikowanie samochodu, dzięki widocznemu numerowi tablicy rejestracyjnej. Na zdjęciu zostają też zapisane najważniejsze dane zdarzenia: data, godzina, zarejestrowana prędkość.

Jeżeli kierowca ma wątpliwości co do zarejestrowanej prędkości, może poprosić o informację na temat homologacji. Wiele radarów używanych przez polską policję to zabytki, nie nadążające za wymogami czasów. Największym mankamentem niektórych stosowanych w Polsce radarów jest ich zbyt mały zasięg. To dlatego często obserwujemy, że policjant mierząc prędkość pojazdu wyskakuje wręcz przed jego koła. Inaczej nie byłby w stanie zmierzyć prędkości. Zagraża to bezpieczeństwu kierujących pojazdem, jak również jest niebezpieczne dla policjantów.

 

Ostróda gościła najlepszych motocrossów w Polsce

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie