Jak działa radar drogowy?

Aureliusz Mikos
Udostępnij:
Nie ma chyba kierowcy, który nie zetknąłby się z policyjnym urządzeniem, służącym do wykrywania i określania parametrów ruchu pojazdu, głównie prędkości - zwanym "radar".

Nie ma chyba kierowcy, który nie zetknąłby się z policyjnym urządzeniem, służącym do wykrywania i określania parametrów ruchu pojazdu, głównie prędkości.
 
Spotkanie z radarem kończy się zwykle mandatem lub w najlepszym przypadku - pouczeniem. Nie zastanawiamy się wtedy, skąd policjant wie, że jechaliśmy z taką właśnie prędkością.
 

Jak działa radar drogowy?

Prędkość oblicza się na podstawie różnicy między częstotliwością fal wysłanych przez radar i odbitych od samochodu.

 

Słowo "radar" pochodzi od angielskiego Radio Detecting And Ranging, co w wolnym tłumaczeniu oznacza wykrywanie radiowe i ocenę prędkości.

Radar wysyła w kierunku poruszającego się pojazdu wiązkę fal elektromagnetycznych, takich samych jak fale radiowe.

Częstotliwość fal odbijanych od pojazdu jest inna niż częstotliwość fal wysyłanych przez radar; antena radaru wychwytuje właśnie fale odbijające się od pojazdu. W urządzeniu znajduje się także komputer, który podłączony do nadajnika-odbiornika mierzy częstotliwość odbitej fali radiowej i na tej podstawie określa prędkość pojazdu.

Określenie prędkości opiera się na zjawisku Dopplera, które charakteryzuje pozorną zmianę częstotliwości w zależności od prędkości przemieszczania się jej źródła. Zjawisko to wyjaśnia również, dlaczego w miarę przyspieszenia samochód robi więcej hałasu. Otóż dzieje się tak dlatego, że zwiększa się częstotliwość fal dźwiękowych (wysokie tony).

Nowoczesne radary mają zasięg do 500 m i wyposażone są w aparaty fotograficzne. Otrzymane zdjęcie pozwala na dokładne zidentyfikowanie samochodu, dzięki widocznemu numerowi tablicy rejestracyjnej. Na zdjęciu zostają też zapisane najważniejsze dane zdarzenia: data, godzina, zarejestrowana prędkość.

Jeżeli kierowca ma wątpliwości co do zarejestrowanej prędkości, może poprosić o informację na temat homologacji. Wiele radarów używanych przez polską policję to zabytki, nie nadążające za wymogami czasów. Największym mankamentem niektórych stosowanych w Polsce radarów jest ich zbyt mały zasięg. To dlatego często obserwujemy, że policjant mierząc prędkość pojazdu wyskakuje wręcz przed jego koła. Inaczej nie byłby w stanie zmierzyć prędkości. Zagraża to bezpieczeństwu kierujących pojazdem, jak również jest niebezpieczne dla policjantów.

 

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie