Jak dbać o turbosprężarkę? Jak eksploatować auto z turbo?

Motofakty.pl
fot. Motofakty.pl
fot. Motofakty.pl
W czwartym odcinku programu realizowanego przez redakcję Motofakty.pl szukamy odpowiedzi na pytania związane z turbosprężarką. Czym jest, jak działa, kiedy się psuje i jak wydłużyć jej żywotność.

Liczba samochodów z turbosprężarką pod maską stale rośnie. Podpowiadamy, jak eksploatować takie auto, by uniknąć kosztownych napraw doładowania. Silniki zdecydowanej większości nowych samochodów są wyposażane w turbosprężarki. Rzadziej spotykane są kompresory, czyli sprężarki mechaniczne. Zadaniem obu jest wtłoczenie jak największej, dodatkowej ilości powietrza do komory spalania silnika. Po zmieszaniu z paliwem skutkuje to dodatkową mocą.

 

Zarówno w kompresorze, jak i turbosprężarce za podanie dodatkowej ilości powietrza odpowiada wirnik. Na tym podobieństwa obu urządzeń jednak się kończą. Kompresor stosowany m.in. w Mercedesach jest napędzany momentem pochodzącym z wału korbowego, przenoszonym przy pomocy paska. Turbosprężarkę nakręcają spaliny wytwarzane w procesie spalania. Tym samym układ z turbiną wtłacza do silnika większą ilość powietrza, co przekłada się na uzyskaną moc i sprawność. Oba układy doładowania mają swoje plusy i minusy. Różnicę w jeździe z jednym albo drugim odczujemy prawie natychmiast po ruszeniu z miejsca. Silnik z kompresorem pozwala na utrzymanie stałego wzrostu mocy, rozpoczynającego się przy niższych obrotach. W samochodzie z turbo możemy za to liczyć na efekt wbicia w fotel. Turbina pomaga uzyskać wyższy moment obrotowy przy niższych obrotach niż w jednostkach wolnossących. Sprawia to, że silnik jest bardziej dynamiczny. Co ciekawe, aby zniwelować wady obydwu rozwiązań coraz częściej stosuje się je jednocześnie. Wzmocnienie silnika turbodoładowaniem i kompresorem pozwala uniknąć efektu turbodziury, czyli spadku momentu obrotowego po wrzuceniu wyższego biegu.

Silnik doładowany czy wolnossący?

Zarówno jednostki doładowane jak i wolnossące mają swoje wady i zalety. W przypadku tych pierwszych najważniejsze plusy to: mniejsza pojemność, co oznacza niższy poziom zużycia paliwa, emisji spalin i mniejsze opłaty - w tym ubezpieczenie, większą elastyczność i niższe koszty produkcji jednostki napędowej. Niestety silnik z turbosprężarką to także wyższa usterkowość, bardziej skomplikowana budowa i niestety krótsza żywotność. Największy minus silnika wolnossącego to większa pojemność i mniejsza dynamika. Dzięki prostszej budowie takie jednostki są jednak tańsze i łatwiejsze w naprawie oraz bardziej żywotne. Zamiast przysłowiowego kopa oferują łagodniejszy, ale w miarę równy przyrost mocy, bez efektu turbodziury.

Przez długie lata turbosprężarki montowano głównie w silnikach benzynowych do aut sportowych i jednostkach wysokoprężnych. Obecnie w salonach samochodowych coraz częściej pojawiają się popularne auta z turbodoładowanymi silnikami benzynowymi. Bogatą ofertę mają choćby marki z grup Volkswagena. Dużego i ciężkiego VW Passata niemiecki producent wyposaża w zaledwie 1.4 litrowy silnik TSI. Chociaż pozornie jednostka wydaje się mała rozwija 125 KM mocy. Aż 180 KM Niemcy wyciskają z jednostki 1.8 TSI, a 2.0 TSI zapewnia nawet 300 KM. Silniki TSI popularnością zaczynają przebijać słynne turbodiesle sygnowane logiem TDI.

"Pięć rzeczy, które musisz wiedzieć o..." to nowy program, przygotowany przez redakcję serwisu Motofakty.pl i studio Vivi24. Co tydzień będziemy brali pod lupę różne aspekty związane z eksploatacją samochodu, sposobem działania jego kluczowych podzespołów oraz błędów popełnianych przez kierowców.

Rajd Pojazdów Zabytkowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie