Jak czyścić felgi samochodu?

Marcin Lewandowski
fot. Bartosz Gubernat
fot. Bartosz Gubernat
Udostępnij:
Rynek zalany jest produktami do pielęgnacji felg i trudno bez odpowiednich testów wskazać najlepszy z nich. Można je za to podzielić pod względem składu, sposobu działania, czy ceny.

Drogi w Polsce nie są myte tak często jak powinny. Niestety mało kto postrzega mycie dróg jako element poprawy bezpieczeństwa, więc z braku środków na takie zbytki nasze samochody brudzą się o wiele bardziej, niż ich odpowiedniki eksploatowane w bogatszych krajach. Taki brud nie jest trudny do usunięcia i zdecydowana większość zabrudzeń pochodzących z jezdni jesteśmy łatwo w stanie usunąć na każdej myjni samochodowej. Zdecydowanie większym wyzwaniem jest za to doprowadzenie felg naszego auta do idealnej czystości. Dlaczego tak się dzieje?

Częste mycie wydłuża życie

Felgi samochodowe brudzą się nie tylko od zanieczyszczeń jezdni, ale przede wszystkim od metalicznego pyłu pochodzącego z klocków hamulcowych. Pył ten powstaje podczas hamowania, gdy klocki trą o tarczę. Następnie osiada on na felgach częściowo wbijając się w powierzchnię obręczy. Jeśli odpowiednio długo nie myjemy kół łatwo zauważymy pojawiającą się różnicę w ilości zanieczyszczeń pomiędzy kołami przedniej i tylnej osi. Przednie felgi będą coraz ciemniejsze, co jest wynikiem większego zużycie przednich klocków w stosunku to tylnych, nie mówiąc o hamulcach bębnowych tylnej osi, które wcale nie brudzą kół.

Pył osiadający na felgach w początkowym okresie (do kilku tygodni) jest bardzo łatwo usuwalny. Wystarczy regularnie odwiedzać myjnię i porządnie wyszorować koła także w zagłębieniach. W myjniach automatycznych dostępny jest program mycia kół z którego warto korzystać. Im częściej myjemy koła, tym łatwiej utrzymać je w idealnej czystości i to nawet, jeśli nasze klocki mają dużą tendencję do pylenia.

fot. Bartosz Gubernat
fot. Bartosz Gubernat

Koła możemy dodatkowo zabezpieczyć, aby jeszcze łatwiej pozbywać się kłopotliwego osadu. Wystarczy pokryć felgi woskiem. Może to być wosk do felg, albo nawet ten sam, którego używamy do zabezpieczenia nadwozia. Nawoskowane koła będą nie tylko łatwiejsze do utrzymania w czystości, ale też lepiej zabezpieczone przed agresywną solą drogową.

Doczyścić felgi

No dobrze, wiemy już że powinniśmy myć koła regularnie żeby cieszyć się ich pięknym wyglądem i nie mieć problemów z usuwaniem pyłu z klocków hamulcowych. Ale co zrobić, jeśli z jakiegoś powodu mamy przed sobą stare zaniedbane obręcze i chcemy doprowadzić je do najlepszego możliwego stanu? Zamiast rozważać oddanie ich do regeneracji powinniśmy wypróbować przynajmniej jeden ze środków do mycia felg. Zanim pobiegniemy na stacje benzynową, lub podczas zakupów w supermarkecie wrzucimy jakiś preparat do koszyka, warto dowiedzieć się jak takie środki działają i na co chcemy się zdecydować.

Najtańsze środki do mycia felg często mają odczyn mocno kwaśny. Mówiąc wprost zawierają kwasy mające zająć się brudem. Jest to metoda dość skuteczna w większości wypadków, ale bardzo agresywna dla powierzchni, w tym m.in. powłok zabezpieczających alufelgi przed działaniem soli drogowej. Jest to szczególnie ważne, jeśli alufelg używamy także w okresie zimowym.

Sposób użycia powinien być zgodny z instrukcją dołączoną do opakowania. Część środków jest gotowa do użycia, inne trzeba rozcieńczyć wodą przed aplikacją. Te drugie dopuszczają różne proporcje zależne od tego jak poważne są zabrudzenia. Aby to ocenić najlepiej jest wstępnie umyć koła za pomocą standardowych środków myjących, jak szampon samochodowy i dopiero zdecydować o ilości środka do mycia kół.

Przed zastosowaniem środka koła powinny być mokre. Po aplikacji środka musimy trochę odczekać, aż zajdą reakcje chemiczne (rozpuszczanie brudu), wyszorować felgi odpowiednią szczotką dostosowaną do kształtu, a następnie spłukać koło dużą ilością czystej wody, najlepiej myjką wysokociśnieniową. Nie możemy czekać za długo z czyszczeniem, nie wolno dopuścić do zaschnięcia płynu na kole. Nie warto też oszczędzać wody, wypłukanie agresywnego środka jest kluczowe jeśli nie chcemy dopuścić do uszkodzenia powłok lakierniczych i ochronnych. Aby kontrolować proces od początku do końca najlepiej czyścić koła kompleksowo po kolei. Najbardziej wydajne będzie mycie kół zdjętych z samochodu, np. przy okazji wymiany sezonowej. Mycie samych kół ma też tę zaletę, że środki myjące nie osiądą na elementach układu hamulcowego, czy zawieszeniu, co może być trudne do porządnego spłukania. Zdjęte koła łatwiej też umyć od wewnątrz.[page_break]

fot. Bartosz Gubernat
fot. Bartosz Gubernat

Stosując środki o kwaśnym odczynie warto przygotować sobie neutralizator. Możemy go zrobić we własnym zakresie rozpuszczając kilka łyżek sody oczyszczonej w wodzie. Po aplikacji kwaśnego środka czekamy według zaleceń producenta, a następnie czyścimy felgę, spryskujemy neutralizatorem i dopiero spłukujemy całość dużą ilością wody. Pamiętajmy też aby unikać wdychania oparów podczas aplikacji, często są duszące dla płuc. Przy niewielkich zabrudzeniach płynne środki powinny wystarczyć, jednak przy większych zdecydowanie lepiej poradzą sobie środki o konsystencji żelu. Po aplikacji nie spływają od razu, przez co skuteczniej atakują brud.

Felgi specjalnej troski

Agresywne środki nie powinny być używane często, ale nawet jednokrotna aplikacja może doprowadzić do uszkodzeń felgi. Jeśli mamy obręcze o wyjątkowej wartości, lub zwyczajnie zależy nam na jak najdelikatniejszym ich potraktowaniu przy minimalnym ryzyku wyrządzenia im krzywdy powinniśmy rozważyć zakup nieco droższych środków o neutralnym odczynie. Są to m.in. środki „krwawiące” typu iron off. Po spryskaniu obręczy płyn lub żel nabiera czerwonego lub fioletowego koloru, co świadczy o wejściu w reakcję i rozpuszczaniu metalowego pyłu. Ich skuteczność jest bardzo duża. Wbrew pozorom nie są one przy okazji bardzo drogie, większość z nich można kupić za 30-50 zł, a opakowanie starczy na doczyszczenie kilku zestawów kół.

Droższe, ale i skuteczniejsze środki myjące kupimy w wyspecjalizowanych sklepach oferujących chemię samochodową. Jeśli mamy wątpliwości i nie jest nam wszystko jedno czym potraktujemy obuwie swojego samochodu, lepiej zdecydować się na płyny o neutralnym odczynie. Znajdziemy je nawet na półkach w supermarketach i na stacjach benzynowych wśród najtańszych produktów tego typu.

Kupując środki do mycia felg trzeba zwrócić uwagę na przeznaczenie. Producenci jasno określają do jakiego rodzaju felg nadaje się dany roztwór. Niektóre można stosować także do plastikowych kołpaków. Szczególną uwagę powinni zwrócić na to właściciele aut obutych w chromowane, lub polerowane (choćby częściowo) alufelgi. Ich pielęgnacja wymaga większej uwagi i zastosowania specjalnej chemii.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie