Jak często wymieniać płyn hamulcowy?

Andrzej Bartoszak
Fot. Goodyear
Fot. Goodyear
Niektóre kwestie bezpieczeństwa są często pomijane lub bagatelizowane przez właścicieli pojazdów. Z pewnością należy do nich wymiana płynu hamulcowego.

Funkcją płynu hamulcowego jest przenoszenie ciśnienia od pompy hamulcowej (uruchamianej nogą kierowcy, ale z udziałem wspomagania, ABS-u i ewentualnie innych układów), do cylinderka hamulcowego przemieszczającego element cierny, czyli klocek hamulcowy (w hamulcach tarczowych) lub szczękę hamulcową (w hamulcach bębnowych).

Kiedy płyn się „gotuje”

Problemem są temperatury jakie panują w okolicach hamulców, szczególnie tarczowych. Sięgają one wielu setek stopni Celsjusza i nieuniknione jest, że owo ciepło ogrzewa także płyn znajdujący się w cylinderku. To tworzy kłopotliwą sytuację: wypełniony bąblami pary płyn staje się ściśliwy i przestaje przenosić siły, czyli odpowiednio naciskać na tłoczek cylinderka hamulcowego. Zjawisko to nazywamy „zagotowaniem się” hamulców i jest bardzo niebezpieczne – może doprowadzić do nagłej utraty zdolności do hamowania. Kolejne naciśnięcie pedału hamulca (np. na górskim zjeździe) „trafia w pustkę” i tragedia gotowa...

Higroskopijność płynu hamulcowego

Jakość płynu hamulcowego zależy głównie od jego temperatury wrzenia – im jest ona wyższa, tym lepsza. Niestety, płyny dostępne w handlu są higroskopijne, czyli wchłaniają wodę z powietrza. Po otwarciu opakowania ich temperatura wrzenia wynosi 250 – 300 stopni Celsjusza lub więcej, ale z czasem ta wartość spada. Ponieważ zawsze może nam się zdarzyć mocne zagrzanie hamulców, okresowa wymiana płynu jest zabezpieczeniem przed utratą siły hamowania w takiej właśnie sytuacji. Ponadto świeży płyn ma zawsze lepsze własności antykorozyjne, czyli okresowa jego wymiana pozwala uniknąć awarii hamulców, takich jak „zapieczenie” i korozja cylinderków, uszkodzenie uszczelnień, itp. Z tej przyczyny producenci samochodów zalecają, w normalnych warunkach eksploatacyjnych, wymianę płynu hamulcowego co dwa lata.

Zobacz także: Jak zadbać o akumulator?

Warto wymieniać

Wielu użytkowników samochodów lekceważy zalecenie wymiany płynu hamulcowego i w zasadzie nie spotyka ich żadna nieprzyjemność, o ile eksploatują swe auta mało dynamicznie, na przykład w mieście. Oczywiście muszą się liczyć z postępującą korozją cylinderków i pompy hamulcowej. Ale pamiętajmy o hamulcach, szczególnie przed dłuższymi wyjazdami.

Warto dodać, że przyczyną przyspieszonego „zagotowania” przeciążonych hamulców mogą być też zbyt cienkie, zużyte okładziny w hamulcach tarczowych. Okładzina pełni także rolę materiału izolacyjnego, pomiędzy bardzo gorącą tarczą, a cylinderkiem pełnym płynu. Jeżeli jej grubość jest minimalna, izolacja jest też niewystarczająca.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty