Jak bezpiecznie jeździć we mgle? Poradnik

redakcja.regiomoto
Jazda samochodem we mgle wymaga skupienia
Jazda samochodem we mgle wymaga skupienia
Jazda we mgle wymaga od kierowców szczególnej ostrożności, bo w tak trudnych warunkach nawet drobny błąd grozi poważnymi konsekwencjami. Warto więc skorzystać z naszych praktycznych porad.
Jazda samochodem we mgle wymaga skupienia
Jazda samochodem we mgle wymaga skupienia

Szczególnie jesienią mgliste poranki i wieczory nie należą do rzadkości. Dlatego warto przed wyjazdem w dłuższą podróż sprawdzić prognozę pogodny i przygotować samochód na trudne warunki. Najważniejsza jest dobra widoczność. Zapewnią ją tylko czyste i suche od wewnątrz szyby. Należy więc nie tylko usunąć zabrudzenia z szyb, ale też zapewnić podczas jazdy odpowiednia wentylację i ogrzewanie, aby zapobiec osadzaniu się wilgoci. Sprawdźmy także światła, zarówno mijania, jak i przeciwmgielne i pamiętajmy o wyczyszczeniu reflektorów. Zanieczyszczone klosze powodują rozproszenie wiązki światła, a to pogarsza widoczność.

Włączmy światła

Używanie przednich świateł przeciwmgielnych nie jest obowiązkowe, ale w czasie jazdy we mgle warto z nich korzystać.  Przepisy zezwalają na włączenie przednich świateł przeciwmgielnych w warunkach ograniczonej widoczności oraz na odpowiednio oznakowanych, krętych drogach w warunkach nieograniczonej widoczności. Ich lampy są zazwyczaj umieszczone bardzo nisko. Nie jest to przypadkowe. Mgła tuż nad ziemią jest zazwyczaj rzadsza, co zmniejsza efekt odbijania się promieni światła. Przednie światła przeciwmgielne nie są wyposażeniem obowiązkowym.

Tylna lampa przeciwmgielna (przynajmniej jedna) jest wyposażeniem obowiązkowym, a przepisy określają warunki w jakich można jej używać. Tylną lampę przeciwmgielną, możemy włączyć, gdy widoczność spadnie poniżej 50 metrów, na przykład w wyniku mgły. Jej światło jest na tyle silne, że w lepszych warunkach może powodować oślepienie kierowców jadących z tyłu.

- Podczas jazdy we mgle nie włączamy świateł drogowych – przypomina Michał Marcula, instruktor nauki jazdy i doświadczony pilot rajdowy. – Ich silne światła odbijają się od mgły, pogarszając widoczność, a dodatkowo powoduje oślepianie innych kierowców.

Patrzmy na linie

Gdy widoczność jest ograniczona, warto patrzeć na linie, namalowane na jezdni. Pozwalają one utrzymać właściwy tor jazdy, a dodatkowo ostrzegają o miejscach niebezpiecznych. Gdy linia przerywana przechodzi w ciągłą, oznacza to, że zbliżamy się do przejścia dla pieszych, skrzyżowania, ostrego zakrętu lub wzniesienia. Starajmy się jechać jak najbliżej prawej krawędzi drogi, a podróżując w kolumnie podążajmy za tylnymi światłami poprzedzającego nas pojazdu, zachowując odległość, pozwalającą na bezpieczne hamowanie.

– Należy pamiętać, że podczas jazdy we mgle odnosimy wrażenie zwolnionego filmu. Może okazać się, że jedziemy znacznie szybciej niż nam się wydaje, dlatego powinniśmy często kontrolować prędkość – przestrzega Marcula.
W wyjątkowo gęstej mgle ułatwieniem może okazać się wyłączenia radia, uchylenie szyb i nasłuchiwanie odgłosów pracy silników innych pojazdów. To pomoże zorientować się w ich położeniu. Nasłuchiwanie jest nieodzowne w szczególnie niebezpiecznych miejscach, jakimi są przejazdy kolejowe.

Unikajmy wyprzedzania

Jazda we mgle zmusza kierowców do zmniejszania prędkości. Powinniśmy dostosować ją do szybkości, z jaką jadą inne pojazdy. Dlatego warto wyjechać wcześniej, niż zazwyczaj. W trasie nie trzeba będzie się spieszyć.
Unikajmy wyprzedzania we mgle. Jeśli sytuacja zmusza nas do wykonania takiego manewru, powinniśmy zachować szczególną ostrożność i aby dodatkowo zasygnalizować innym uczestnikom swoje zamiary, możemy użyć sygnału dźwiękowego. Krótkotrwałe, kilkukrotne włączenie klaksonu zwróci uwagę i ostrzeże innych kierowców.

W przypadku awarii samochodu, jeśli tylko to możliwe, trzeba zatrzymać pojazd poza pasem ruchu. Bezwzględnie należy włączyć światła awaryjne i ustawić trójkąt ostrzegawczy. Gdy wyjedziemy z terenu, na którym występuje mgła i widoczność się poprawi powinniśmy natychmiast wyłączyć światła przeciwmgielne, by nie oślepiać innych kierowców.

Światła przeciwmgielne

Światła przeciwmgielne – typ oświetlenia samochodowego przeznaczony do oświetlania drogi w czasie niedostatecznej przejrzystości powietrza. Wyróżnia się światła przeciwmgielne:
- przednie (nieobowiązkowe), barwy białej lub żółtej "selektywnej", mogą być stosowane w warunkach niedostatecznej widoczności (wraz ze światłami mijania albo bez nich) lub w czasie dostatecznej widoczności na drodze krętej oznaczonej odpowiednimi znakami od zmierzchu do świtu.
- tylne (obowiązkowe), barwy czerwonej, mogą być stosowane wyłącznie wtedy, gdy widoczność spadnie poniżej 50 m.

Samochód może mieć dwa, rozmieszczone symetrycznie, przednie i jedno lub dwa tylne światła przeciwmgielne. Światła przeciwmgielne przednie umieszcza się zazwyczaj tak nisko nad powierzchnią jezdni, jak tylko dopuszcza to konstrukcja pojazdu (nie niżej jednak, niż dopuszczalna przez przepisy homologacyjne – w Polsce i w Europie 25 cm). Światła przeciwmgielne tylne umieszczane są niekiedy jako jedna dodatkową lampę na tylnym zderzaku, częściej jednak znajdują się one w zespole lamp tylnych, nie bliżej niż 10 cm od świateł "stop", nie niżej niż 25 i nie wyżej niż 100 cm nad jezdnią.

(fragment zaznaczony kursywą pochodzi z Wikipedii, opublikowany na licencji Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0/deed.pl)

Jerzy Stobiecki
fot. sxc.hu

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty