Jaguar XF 2.0 P i4 300 KM. Test, wrażenia z jazdy, spalanie, ceny i wyposażenie

Kamil Rogala
Obecna generacja Jaguara XF jest na rynku od 2015 roku i wciąż prezentuje się rewelacyjnie. Zdaje się, że upływający czas nie ma znaczenia dla tego modelu, choć spoglądając na ofertę można dostrzec spore braki w palecie silnikowej. Czy deficyt dużych silników w tym segmencie skazuje Jaguara XF na pożarcie przez niemiecką konkurencję? Sprawdziłem, jak spisuje się topowa wersja benzynowa o mocy 300 KM.
Obecna generacja Jaguara XF jest na rynku od 2015 roku i wciąż prezentuje się rewelacyjnie. Zdaje się, że upływający czas nie ma znaczenia dla tego modelu, choć spoglądając na ofertę można dostrzec spore braki w palecie silnikowej. Czy deficyt dużych silników w tym segmencie skazuje Jaguara XF na pożarcie przez niemiecką konkurencję? Sprawdziłem, jak spisuje się topowa wersja benzynowa o mocy 300 KM. Kamil Rogala
Obecna generacja Jaguara XF jest na rynku od 2015 roku i wciąż prezentuje się rewelacyjnie. Zdaje się, że upływający czas nie ma znaczenia dla tego modelu, choć spoglądając na ofertę można dostrzec spore braki w palecie silnikowej. Czy deficyt dużych silników w tym segmencie skazuje Jaguara XF na pożarcie przez niemiecką konkurencję? Sprawdziłem, jak spisuje się topowa wersja benzynowa o mocy 300 KM.

Spis treści

Jaguar XF. Nadwozie/wnętrze

Obecna generacja Jaguara XF jest na rynku od 2015 roku i wciąż prezentuje się rewelacyjnie. Zdaje się, że upływający czas nie ma znaczenia dla tego modelu,
Obecna generacja Jaguara XF jest na rynku od 2015 roku i wciąż prezentuje się rewelacyjnie. Zdaje się, że upływający czas nie ma znaczenia dla tego modelu, choć spoglądając na ofertę można dostrzec spore braki w palecie silnikowej. Czy deficyt dużych silników w tym segmencie skazuje Jaguara XF na pożarcie przez niemiecką konkurencję? Sprawdziłem, jak spisuje się topowa wersja benzynowa o mocy 300 KM. Kamil Rogala

Piękny, zielony lakier metaliczny, czerwone akcenty, jasna, skórzana tapicerka we wnętrzu, czarna podsufitka, fantastyczne materiały. Czy to przepis na idealną konfigurację w tym segmencie? Jak dla mnie Jaguar XF w takim zestawieniu kolorystycznym to chyba najlepsze możliwe połączenie, choć oczywiście kolory lakieru i wnętrza to kwestia bardzo indywidualna. Nie da się jednak ukryć, że ten lakier wydobywał z tego auta wszystkie zalety, a jest ich bez liku. Mimo tylu lat na runku, XF wciąż prezentuje się świetnie. Klasyczna linia boczna, wielki grill z przodu z chromowanym, misternym wykończeniem, liczne srebrne wstawki w satynowym odcieniu, bardzo ładne felgi, czerwone zaciski hamulców – nie wiem, do czego mógłbym się tutaj doczepić. Jedynie klamki wydawały mi się odrobinę tandetnie, ale to praktycznie kropla w morzu. Jaguar XF naprawdę może się podobać i pod względem stylistyki nie musi obawiać się konkurencji. Po tylu latach? Naprawdę szacunek dla stylistów!

Obecna generacja Jaguara XF jest na rynku od 2015 roku i wciąż prezentuje się rewelacyjnie. Zdaje się, że upływający czas nie ma znaczenia dla tego modelu,
Obecna generacja Jaguara XF jest na rynku od 2015 roku i wciąż prezentuje się rewelacyjnie. Zdaje się, że upływający czas nie ma znaczenia dla tego modelu, choć spoglądając na ofertę można dostrzec spore braki w palecie silnikowej. Czy deficyt dużych silników w tym segmencie skazuje Jaguara XF na pożarcie przez niemiecką konkurencję? Sprawdziłem, jak spisuje się topowa wersja benzynowa o mocy 300 KM. Kamil Rogala

Podobnie jest we wnętrzu, gdzie kompletnie nie widać upływającego czasu. Wręcz przeciwnie, można sprawiedliwie przyznać, że Jaguar XF starzeje się z niebywałą gracją, a ostatnie liftingi dodały mu sporo nowoczesnego polotu. Są wirtualne zegary, duży, ale dość ciekawie wpasowany w deskę rozdzielczą ekran z intuicyjnym systemem info-rozrywki, mamy tradycyjny panel klimatyzacji z dotykowymi przyciskami, ale steruje się nim dość wygodnie i bezproblemowo. Pewne uwagi mam jedynie do wirtualnych zegarów, które co prawda można konfigurować, ale nie jest to zbyt wygodne i wymaga kilku kliknięć, przejścia przez poziomy menu itp. W czasie jazdy jest to dość absorbujące i irytujące. Wracając do stylistyki, nie uświadczymy we wnętrzu fortepianowej czerni (jest jedynie na elementach sterujących) czy chromowanych dodatków, co z pewnością spodoba się tradycjonalistom. Zamiast tego jest sporo aluminium w satynowym wykończeniu, odrobinę ciemnego drewna i całe połacie jasnej skóry oraz miłego w dotyku zamszu. W ogóle jakość materiałów i spasowania stoi na bardzo wysokim poziomie. Pod tym względem Jaguar XF również nie ma powodów do wstydu.

Ilość miejsca jest wystarczająca nawet dla czterech wysokich osób, choć z tyłu miejsca na nogi mogłoby być odrobinę więcej. Środkowe miejsce na kanapie jest raczej awaryjne, bowiem niezwykle szeroki i wysoki tunel środkowy praktycznie uniemożliwia podróżowanie na dłuższym dystansie. Bagażnik, jak na limuzynę segmentu E jest przyzwoity, choć nie uświadczymy w nim regularnych kształtów. Na szczęście po złożeniu oparć kanapy podłoga jest płaska, a pojemność przestrzeni bagażowej to 459/1484 litry. Nie brakuje uchwytów czy kilku praktycznych dodatków, ale jak na tą klasę, wykończenie górnej części mogłoby być lepsze – goła blacha i cięgna do składania oparć trochę rażą w oczy. Przy okazji warto wspomnieć, że Jaguar XF generacji X260 powstaje na bazie platformy JLR D7a, zaś produkcja odbywa się w Birmingham, chińskim Changshu oraz indyjskiej fabryce w Pune.

Jaguar XF. Silnik, spalanie, wrażenia z jazdy

Obecna generacja Jaguara XF jest na rynku od 2015 roku i wciąż prezentuje się rewelacyjnie. Zdaje się, że upływający czas nie ma znaczenia dla tego modelu,
Obecna generacja Jaguara XF jest na rynku od 2015 roku i wciąż prezentuje się rewelacyjnie. Zdaje się, że upływający czas nie ma znaczenia dla tego modelu, choć spoglądając na ofertę można dostrzec spore braki w palecie silnikowej. Czy deficyt dużych silników w tym segmencie skazuje Jaguara XF na pożarcie przez niemiecką konkurencję? Sprawdziłem, jak spisuje się topowa wersja benzynowa o mocy 300 KM. Kamil Rogala

O i le stylistyka zewnętrzna i wnętrze, wykończenie, jakość spasowania, wyposażenie i komfort podróży stoją na bardzo wysokim poziomie i pod tym względem Jaguar XF nie ma się czego wstydzić, tak oferta silnikowa została mocno okrojona i ograniczona tylko do dwóch silników czterocylindrowych o pojemności dwóch litrów. Oczywiście takie silniki w segmencie E to żadna nowość i powód do wstydu, ale zazwyczaj w ofercie jest coś jeszcze, dla bardziej wymagających. Co ciekawe, w ofercie Jaguara XF były większe jednostki tj. benzynowe 3.0 V6 o mocy 340 i 380 KM czy też 3.0 TDV6 o mocy 300 KM, ale po liftingu z 2020 roku ostały się tylko mniejsze silniki. Szkoda, bo auto mocno na tym traci. Jeśli ktoś poszukuje dużego, luksusowego sedana z mocnym silnikiem, ma do wyboru albo silnik benzynowy 2.0 P i4 o mocy 250 lub 300 KM, albo wysokoprężne 2.0 D i4 o mocy 204 KM. Nic ponad to. W sumie Jaguar XF poszedł w ślady Volvo (S90 również tylko z 2.0 pod maską), można go porównać również do DS9, w którym są tylko jednostki 1.6. W Audi A6, Mercedesie Klasy E, BMW Serii 5 – tam znajdziemy większe i znacznie mocniejsze jednostki.

Ale Jaguar ma taki, a nie inny pomysł na ofertę XF-a, więc oceńmy to, co dostajemy. Muszę przyznać, że co prawda wolałbym mieć pod maską elastyczną i przyjemnie brzmiącą V6-kę ewentualnie znany z innych modeli JLR-a rzędową „szóstkę”, ale silnik 2.0 i P4 o mocy 300 KM i momencie obrotowym 400 Nm radzi sobie z tym blisko 5-metrowym sedanem całkiem nieźle. Nie brakuje mu wigoru, jest elastyczny i nieźle współpracuje z 8-biegowym automatem, kierującym napęd na wszystkie koła. Zaskakujące jest przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie 6,1 sekundy oraz prędkość maksymalna 250 km/h. Pomimo braku pojemności, osiągi są całkiem niezłe. A jak prezentuje się spalanie?

  • spalanie w trasie 120-140 km/h: 8-9 l/100km;
  • spalanie w trasie 70-100 km/h: 7-8 l/100km;
  • spalanie w mieście 50 km/h: 10-11 l/100km.

Jaguar XF. Ceny i wyposażenie

Obecna generacja Jaguara XF jest na rynku od 2015 roku i wciąż prezentuje się rewelacyjnie. Zdaje się, że upływający czas nie ma znaczenia dla tego modelu,
Obecna generacja Jaguara XF jest na rynku od 2015 roku i wciąż prezentuje się rewelacyjnie. Zdaje się, że upływający czas nie ma znaczenia dla tego modelu, choć spoglądając na ofertę można dostrzec spore braki w palecie silnikowej. Czy deficyt dużych silników w tym segmencie skazuje Jaguara XF na pożarcie przez niemiecką konkurencję? Sprawdziłem, jak spisuje się topowa wersja benzynowa o mocy 300 KM. Kamil Rogala

Cennik Jaguara XF otwiera kwota 295 200 złotych za wersję R-Dynamic S z 204-konnym silnikiem Diesla 2.0 D i4 z napędem na tylną oś. Testowana wersja 300 Sport z 300-konnym silnikiem benzynowym 2.0 P i4 i z napędem na wszystkie koła kosztuje co najmniej 376 500 złotych. W standardzie dostajemy m.in.:

  • konfigurowalne tryby jazdy;
  • systemy Jaguar DriveControl, Adaptive Dynamics etc.;
  • większe tarcze hamulcowe (355 mm z przodu i 325 mm z tyłu);
  • reflektory przednie premium LED;
  • elektrycznie otwieraną klapę bagażnika;
  • podgrzewane i regulowane 18 kierunkach fotele przednie etc.

Wyposażenie jest naprawdę bogate i trudno na cokolwiek narzekać, ale jak przystało na segment premium, możemy sporo dokupić m.in.:

  • 20-calowe felgi w czarnym kolorze – 3 570 zł;
  • czerwone zaciski hamulców – 2 630 zł;
  • elektrycznie sterowany szklany dach w przedniej części – 9 590 zł;
  • elektrycznie wysuwany hak holowniczy – 10 250 zł;
  • reflektory przednie matrycowe LED – 12 410 zł;
  • podgrzewane i wentylowane fotele przednie z funkcją masażu – 11 370 zł.

To tylko część dodatków, a dobicie i przekroczenie granicy 450 000 złotych to żaden problem. Problemem okazuje się być konkurencja, bo za około 400-460 tys. złotych dostaniemy m.in. Audi S6 z silnikiem 3.0 TDI o mocy 344 KM, BMW M550i z silnikiem 4.4 V8 o mocy 530 KM, czy też Mercedesa Klasy E z silnikiem 3.0 o mocy 367 KM. Możliwości jest sporo i jeśli komuś zależy na większym silniku, ma mnóstwo alternatyw. Ale czy każda będzie tak niekonwencjonalna i dająca poczucie oryginalności?

Jaguar XF. Podsumowanie

Obecna generacja Jaguara XF jest na rynku od 2015 roku i wciąż prezentuje się rewelacyjnie. Zdaje się, że upływający czas nie ma znaczenia dla tego modelu,
Obecna generacja Jaguara XF jest na rynku od 2015 roku i wciąż prezentuje się rewelacyjnie. Zdaje się, że upływający czas nie ma znaczenia dla tego modelu, choć spoglądając na ofertę można dostrzec spore braki w palecie silnikowej. Czy deficyt dużych silników w tym segmencie skazuje Jaguara XF na pożarcie przez niemiecką konkurencję? Sprawdziłem, jak spisuje się topowa wersja benzynowa o mocy 300 KM. Kamil Rogala

Gdyby w ofercie Jaguara XF wciąż były 3-litrowe silniki V6, albo przynajmniej obecne w innych modelach koncernu JLR jednostki 3.0 R6, nie byłoby o czym gadać i stwierdzenie, że model ten może jak równy z równym walczyć z niemieckimi konkurentami byłoby w pełni uzasadnione. Patrzymy jednak na mocno okrojoną ofertę silnikową, obejmującą tylko silniki 2.0 i musimy przyznać, że XF jest naprawdę świetną alternatywą dla wspomnianych konkurentów, ale tylko do pewnego poziomu. Gdy ktoś szuka szybkiej, mocnej i sportowo nacechowanej limuzyny w segmencie E, tutaj tego nie znajdzie. Znajdzie za to całe połacie komfortu, świetnego klimatu, dobrego prowadzenia i przede wszystkim indywidualnego charakteru. A tego konkurencji czasami brakuje.

Jaguar XF – zalety:

  • fantastyczna stylistyka mimo upływu lat;
  • świetnie wykonane, stylowe i dobrze wyposażone wnętrze;
  • niezłe prowadzenie przy zachowaniu wysokiego poziomu komfortu;
  • zaskakująco dynamiczny i przyzwoicie oszczędny silnik;
  • gwarancja oryginalności na ulicy.

Jaguar XF – wady:

  • skromna oferta silnikowa, która nie sprosta wysokim wymaganiom;
  • małe wpadki w wykończeniu np. goła blacha i cięgna na wierzchu w bagażniku;
  • obsługa wirtualnych zegarów nie jest intuicyjna.

Porównanie Jaguar XF do wybranych konkurentów:

 

Jaguar XF 2.0 P i4 300 KM (AT8)

Audi A6 3.0 55 TFSI 340 KM (AT7)

BMW Seria 5 3.0 45e iPerformance 394 KM (AT8)

Cena (zł, brutto)

od 376 500 

od 337 200

od 346 500

Typ nadwozia/liczba drzwi

sedan/4

sedan/4

sedan/4

Długość/szerokość (mm)

4962/1982

4939/1886

4963/1868

Wysokość (mm)

1456

1457

1497

Rozstaw osi (mm)

2960

2924

2975

Pojemność bagażnika (l)

459/1484

530/b.d.

410/b.d.

Liczba miejsc

5

5

5

Masa własna (kg)

1744

1760

1945

Pojemność zbiornika paliwa (l)

74

63

46

Rodzaj paliwa

benzyna

benzyna (MHEV)

benzyna (PHEV)

Napędzana oś

4x4

4x4

4x4

Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń

automatyczna, 8-stopniowa

automatyczna, 7-stopniowa

automatyczna, 8-stopniowa

Osiągi


 


Moc (KM)

300

340

394

Moment obrotowy (Nm)

400

500

600

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

6,1

5,1

4,6

Prędkość maksymalna (km/h)

250

250

250

Spalanie (l/100km)

8,6 (WLTP)

7,8 (WLTP)

1,7 (WLTP)

Emisja CO2 (g/km)

193 (WLTP)

178 (WLTP)

39 (WLTP)

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty