Jadą wozy używane

(mp)
Fot. Archiwum: Wygląda na to, że nasze giełdy i autokomisy zapełnią się nowo sprowadzonymi, ale używanymi samochodami. W lipcu sprowadzono do kraju nieco ponad 108 tys. sztuk samochodów używanych. To o 4 tys. mniej, niż w czerwcu.
Fot. Archiwum: Wygląda na to, że nasze giełdy i autokomisy zapełnią się nowo sprowadzonymi, ale używanymi samochodami. W lipcu sprowadzono do kraju nieco ponad 108 tys. sztuk samochodów używanych. To o 4 tys. mniej, niż w czerwcu.
W lipcu sprowadzono do Polski ponad 108 tys. używanych samochodów. To zaledwie o 4 tys. mniej, niż w rekordowym pod tym względem czerwcu.

Granice Polski z innymi państwami UE przekroczyło w lipcu 108 266 aut “z drugiej ręki" - podało Ministerstwo Finansów. Akcyza za te pojazdy wyniosła 96,2 mln zł. W tym samym miesiącu nowe samochody znalazły zaledwie 22 tys. właścicieli.

 

Fot. Archiwum: Wygląda na to, że nasze giełdy i autokomisy zapełnią się nowo sprowadzonymi, ale używanymi samochodami. W lipcu sprowadzono do kraju nieco
Fot. Archiwum: Wygląda na to, że nasze giełdy i autokomisy zapełnią się nowo sprowadzonymi, ale używanymi samochodami. W lipcu sprowadzono do kraju nieco ponad 108 tys. sztuk samochodów używanych. To o 4 tys. mniej, niż w czerwcu.

Przyczyną tak dużego zainteresowania autami “z drugiej ręki" są zmiany w prawie, które obowiązują od momentu wejścia Polski do Unii Europejskiej. Ale to nie wszystko. Ministerstwo Infrastruktury już grzebie w przepisach, aby ograniczyć import.

 

Urzędnicy chcą zmniejszyć ilość sprowadzanych samochodów używanych, nie spełniających wymagań technicznych i stanowiących zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego. 

 

Przygotowano przepis określający techniczne wymagania (uszkodzenia i zużycie), które powodują, że pojazd zostanie zaliczony do odpadu, a co za tym idzie nie będzie mógł być dopuszczony do ruchu. Wyeliminuje to sprowadzane pojazdy zużyte na skutek długoletniej eksploatacji, uszkodzone w wyniku zdarzeń losowych (np. powódź, pożar) czy też na skutek poważnych wypadków (kolizji) w ruchu drogowym. Projekt jest po uzgodnieniach międzyresortowych i w toku konsultacji z reprezentantami firm ubezpieczeniowych. 

 

Przygotowana jest także nowelizacja rozporządzenia dostosowująca przepisy wykonawcze dotyczące zakresu i sposobu przeprowadzania badań technicznych pojazdów z przepisami nowelizacji ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o zmianie ustawy - Prawo o ruchu drogowym oraz o zmianie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. Nr 92, poz. 884), która wprowadziła dodatkowe badanie techniczne dla pojazdu sprowadzonego z zagranicy i noszącego ślady uszkodzeń lub którego stan techniczny wskazuje na naruszenie elementów nośnych konstrukcji pojazdu, mogących stwarzać zagrożenie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Wprowadzenie takiego dodatkowego badania technicznego ma wpłynąć na ograniczenie napływu do Polski pojazdów powypadkowych nie kwalifikujących się do skutecznej naprawy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty