Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Izera. Państwo będzie sponsorować polski samochód? Dołoży się każdy Polak

Paweł Piątek
Jak podała spółka ElektroMobility Poland (EMP), 29 lipca 2021 r. została podpisana umowa inwestycyjna między Skarbem Państwa oraz EMP, na mocy której państwo obejmie nowe akcje spółki o wartości 250 milionów złotych. Podpisanie umowy i dokapitalizowanie EMP ma umożliwić realizację kolejnego etapu rozwoju projektu polskiej marki samochodów elektrycznych. Dotychczasowi udziałowcy spółki pozostają w mniejszościowym akcjonariacie.

Nowe akcje wyemitowane zostaną w wyniku podwyższenia kapitału zakładowego spółki. Ich zakup zostanie w całości pokryty wkładem pieniężnym ze środków pochodzących z Funduszu Reprywatyzacji. Środki te przeznaczone będą, między innymi na rozpoczęcie współpracy z dostawcą platformy technologicznej, kontynuowanie prac inżynieryjnych, działania przygotowawcze związane z budową fabryki w Jaworznie.

– Zaangażowanie Skarbu Państwa w Izerę jest gwarantem kontynuowania prac w najważniejszych obszarach i zapewnia projektowi stabilność – mówiPiotr Zaremba, prezes ElectroMobility Poland. Zaznacza, że budowa polskiej marki samochodów elektrycznych wkracza w nowy, bardzo ważny okres. – Ostatnie miesiące były dla nas czasem wytężonej pracy projektowej m.in. w zakresie budowy łańcucha dostaw dla Izery, rozwoju produktu czy planowania zakładu produkcyjnego. Teraz otwieramy nowy rozdział naszego przedsięwzięcia. Środki, które pozyskamy w ramach umowy inwestycyjnej pozwolą na realizację absolutnie kluczowych celów projektowych tj. finalizację rozmów biznesowych z kluczowymi partnerami czy rozpoczęcie współpracy z dostawcą platformy – podkreśla szef EMP.

Piotr Zaremba dodaje, że do końca 2020 roku na prace projektowe Spółka wydatkowała ponad 53 miliony złotych.

– Etap przygotowawczy, który obejmuje umowa inwestycyjna zaplanowany jest na 8 miesięcy. Wysokość przeznaczonych na ten etap środków oddaje zakres i skalę wyzwań jakie przed nami stają oraz dynamikę prac, które muszą zostać wykonane w najbliższym czasie – podkreśla.

Szef EMP zwraca również uwagę, że zaangażowanie państwa na obecnym etapie projektu jest kluczowe dla jego ostatecznego sukcesu.

– Izera to przedsięwzięcie mające solidne podstawy biznesowe i technologiczne, realizowane w oparciu o zweryfikowany przez zewnętrznych partnerów biznesplan oraz strategię rynkową. Podpisana właśnie umowa inwestycyjna umożliwia realizację kolejnego etapu projektu. Jego ukończenie w ramach zatwierdzonego harmonogramu, będzie umożliwiało kolejną rundę finansowania – mówi Piotr Zaremba.

Podpisanie umowy inwestycyjnej jest pierwszym z formalnych kroków, które umożliwią realizację kolejnych etapów projektu. Wpłata środków z Funduszu Reprywatyzacji na konto Spółki nastąpi po walnym zgromadzeniu akcjonariuszy zatwierdzającym podwyższenie kapitału zakładowego oraz niezbędnych zmianach w KRS. Dotychczasowi udziałowcy EMP – Enea, Tauron, Energa oraz PGE – pozostaną udziałowcami Spółki zachowując dotychczasowe pakiety akcji.

ElectroMobility Poland to firma powołana w 2016 r., w której po 25 proc. udziałów objęły spółki energetyczne PGE, Enea, Tauron i Energa. Dzięki ich zaangażowaniu finansowemu udało się m.in. zbudować dwa prototypy auta pod nazwą Izera (w tym jeden jeżdżący) oraz wskazać miejsce pod budowę fabryki w Jaworznie.

Symboliczne „wbicie łopaty” pod inwestycję zaplanowano na III kwartał tego roku, a właściwa produkcja ma się rozpocząć się w roku 2024. Dzięki nowej fabryce pracę ma tu znaleźć docelowo około 15 tys. osób: 3 tys. w zakładzie w Jaworznie oraz 12 tys. u dostawców i kooperantów. Ale nie stanie się tak od razu. W pierwszym etapie, w trakcie którego planowana jest roczna produkcja na poziomie 100 tysięcy samochodów, w samej fabryce ma pracować 2 tysiące osób. Pełne zatrudnienie to potencjalnie drugi etap rozwoju fabryki, w trakcie którego jej zdolności produkcyjne mają wynieść nawet 200 tysięcy egzemplarzy rocznie.

By jednak ten projekt mógł zostać zrealizowany potrzebne są oczywiście pieniądze. Bardzo duże pieniądze! Według wcześniejszych informacji, sama budowa fabryki ma kosztować 2 mld złotych, a wraz z budową sieci sprzedaży i serwisowej i marketingiem to koszt rzędu 5 mld złotych. ElectroMobility Poland od dawna poszukiwało nowego inwestora do sfinansowania tego przedsięwzięcia, bo tajemnicą poliszynela stało się, że dotychczasowi akcjonariusze nie pałają entuzjazmem do ponoszenia tak dużych wydatków inwestycyjnych.

Piotr Zaremba, prezes EMP przyznawał wcześniej, że prowadzone przez wiele miesięcy rozmowy z potencjalnymi inwestorami utknęły w martwym punkcie jeszcze w marcu ubiegłego roku, „bo pandemia koronawirusa zamknęła wiele portfeli”. Dlatego już wtedy przedstawiciele EMP nie ukrywali, że najbardziej liczą na wsparcie państwa. - Będziemy pracowali nad tym, by Państwo wsparło inwestycje – stwierdził Michał Kurtyka podczas grudniowej konferencji zapowiadającej budowę fabryki w Jaworznie.

Zobacz także: Jeep Wrangler w wersji hybrydowej

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty