Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

ISA. System sam zadba o to byśmy nie przekraczali dozwolonej prędkości

Paweł Piątek
W dzienniku urzędowym Unii Europejskiej wydano właśnie rozporządzenie, które precyzuje stosowanie inteligentnego asystenta prędkości (ISA). Od 6 lipca 2022 roku będzie ono obowiązkowym wyposażeniem we wszystkich nowych samochodach sprzedawanych na terytorium UE. Wiemy już jak będzie ono działaćFot. Skoda
W dzienniku urzędowym Unii Europejskiej wydano właśnie rozporządzenie, które precyzuje stosowanie inteligentnego asystenta prędkości (ISA). Od 6 lipca 2022 roku będzie ono obowiązkowym wyposażeniem we wszystkich nowych samochodach sprzedawanych na terytorium UE. Wiemy już jak będzie ono działaćFot. Skoda
W dzienniku urzędowym Unii Europejskiej wydano właśnie rozporządzenie, które precyzuje stosowanie inteligentnego asystenta prędkości (ISA). Od 6 lipca 2022 roku będzie ono obowiązkowym wyposażeniem we wszystkich nowych samochodach sprzedawanych na terytorium UE. Wiemy już jak będzie ono działać

Temat nie jest nowy i wprowadzenie takiego systemu było już zapowiadane od lat, a systemy funkcjonujące już dzisiaj w samochodach mogą pełnić dość podobną, choć nie identyczną rolę.

Zgodnie z pierwotnym rozporządzeniem Unii Europejskiej - (UE) 2019/2144 — inteligentny asystent prędkości ma być to "(…) układ wspomagania kierowcy w zachowaniu prędkości odpowiedniej dla środowiska drogowego poprzez przekazywanie specjalnych odpowiednich informacji zwrotnych".

ISA, czyli Intelligent Speed Assistance, jest elektronicznym ogranicznikiem prędkości, którego zadaniem jest poinformowanie kierowcy o ograniczeniu prędkości na danym odcinku drogi, a zarazem skłonienie go do zwolnienia, jeśli przekracza on dopuszczalną prędkość. Inteligentny asystent kontroli prędkości obejmuje zatem funkcję informacji o ograniczeniu prędkości (SLIF) oraz funkcję ostrzegania o ograniczeniu prędkości (SLWF) albo funkcję regulacji prędkości (SCF).

System ISA wykorzystuje do działania kamerę odczytująca znaki drogowe, oraz dane z systemu GPS.
ISA włączy się automatycznie przy każdym uruchomieniu silnika, a system będzie można dezaktywować w całości lub częściowo. W tym drugim przypadku będzie można na przykład wyłączyć mechanizmy skłaniające kierowcę do przepisowej jazdy, ale pozostawić aktywny system prezentowania aktualnego ograniczenia prędkości. Po ponownym włączeniu silnika system zostanie ponownie uruchomiony.

System ma bazować na pozycjonowaniu GPS ale też – gdy to możliwe – na sygnałach płynących z infrastruktury drogowej. W każdym momencie kierowca będzie mógł przyspieszyć ponad dozwolony na danym odcinku drogi limit bez względu na działanie asystenta prędkości.

ISA w praktyce

W dzienniku urzędowym Unii Europejskiej wydano właśnie rozporządzenie, które precyzuje stosowanie inteligentnego asystenta prędkości (ISA). Od 6 lipca
W dzienniku urzędowym Unii Europejskiej wydano właśnie rozporządzenie, które precyzuje stosowanie inteligentnego asystenta prędkości (ISA). Od 6 lipca 2022 roku będzie ono obowiązkowym wyposażeniem we wszystkich nowych samochodach sprzedawanych na terytorium UE. Wiemy już jak będzie ono działać
Fot. Pixabay.com

Pojazd z systemem ISA wykorzystujący funkcję SLWF będzie informował kierowcę o przekraczaniu prędkości w sposób wzrokowy i dźwiękowy, wzrokowy i haptyczny (wyczuwalny jako drżenie, np. kierownicy lub pedału przyspieszenia), albo też jedynie haptyczny.

W przypadku sygnału dźwiękowego ma on narastać i podczas jednorazowej emisji trwać nie dłużej niż 5 sekund. Sygnał będzie pojawiał się tym szybciej, im większe będzie przekroczenie dozwolonej prędkości. Jeśli auto będzie jechało z prędkością odpowiadającą od 100 do 109 proc. wartości dozwolonej, sygnał pojawi się po 6 sekundach. Jeśli prędkość auta będzie wyższa niż 130 procent limitu, sygnał pojawi się już po 3 sekundach. Podobnie będzie z sygnałem haptycznym, ale maksymalny czas wysyłania takiego sygnału będzie trwał aż 12 sekund.

System ISA może nie tylko informowac o właściwej prędkości, ale też samodzielnie ją redukować. W takim trybie system musi rozpocząć działania nie później niż 1,5 sekundy od wykrycia, że auto jedzie szybciej, niż wynika to z przepisów czy ograniczeń.
System musi być aktywny przynajmniej od prędkości 20 km/h, ale przepisy dopuszczają także działalność systemu przy niższych wartościach, co oznacza , że ISA może działać również w strefach zamieszkania, gdzie dopuszczalna prędkość wynosi właśnie 20 km/h.

SCF czyli regulacja prędkości

Przy włączonej funkcji regulacji prędkości (SCF), system może sam redukować nadmierną prędkość pojazdu. Będzie się to odbywać poprzez ograniczenie mocy i momentu obrotowego silnika. W przypadku aut osobowych do wytracenia prędkości dodatkowo będzie mógł zostać użyty hamulec. W efekcie ISA ma ustabilizować prędkość pojazdu na poziomie możliwie najbliższym lub równym górnemu limitowi prędkości w danym miejscu.
Działanie systemu będzie można jedynie zawiesić, a SCF ponownie włączy się się po wystąpieniu jednej z następujących sytuacji:

  • prędkość samochodu stanie się równa ograniczeniu lub od niego niższa;
  • pedał przyspieszenia zostanie puszczony przynajmniej na 6 sekund;
  • na danym odcinku nastąpi zmiana ograniczenia prędkości na niższe.

Jak zatem widać, system ma zadbać o to byśmy nie tylko mogli zostac poinformowani o fakcie przekroczenia dopuszczalnej prędkości, ale w razie naszego zapomnienia mogli też polegać w tym względzie na elektronice pojazdu. Po części moze nas to wyręczyć z pilnowania limitów prędkości, a na pewno pomoże uchronić nas przed wysokimi mandatami.

Zobacz także: Peugeot 308 w odmianie kombi

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty