Sezon wymiany opon z zimowych na letnie to dla firm z branży oponiarskiej okres żniw. Szacuje się, że w tym roku Polacy kupią rekordową liczbę 5 mln opon letnich do samochodów osobowych. Tradycyjnym serwisom oponiarskim wyrosła jednak mocna konkurencja w postaci sklepów internetowych, gdzie opony są nawet o 30 proc. tańsze.
Przestały one być - tak jak jeszcze kilka lat temu - tylko zwykłymi sklepami wysyłkowymi. W walce o klienta zaczęły również oferować montaż opon w sieci współpracujących z nimi serwisów. Na przykład sklep Oponytanio.pl. wprowadził ofertę zakupu wraz z montażem w wybranym przez klienta serwisie na terenie całego kraju. Opona z internetu zostaje wysłana do wybranego przez klienta warsztatu i tam jest montowana.
Nic więc dziwnego, że obroty takich stron jak www.oponeo.pl rosną w imponującym tempie 300 proc. rocznie. Zachęcają do tego przede wszystkim ceny. W sklepach wirtualnych są często o 20-30 proc. niższe niż w punkcie serwisowym. Na przykład popularne opony Kleber 195/65/R15 w internecie kosztują 182 zł, zaś w serwisie 243 zł. Opony marki Fulda 195/65/R15 kosztują w
inernecie 169 zł, zaś w serwisie 237 zł.
Ale już wkrótce serwisy też będą mogły konkurować cenowo ze sklepami internetowymi. Polskie Składy Oponiarskie, posiadające na terenie kraju 10 hurtowni, tworzą obecnie internetowy sklep, w którym serwisy będą mogły zamówić opony. W ten sposób właściciele punktów wymiany opon będą mogli szybko i sprawnie kupić towar w tej hurtowni, gdzie akurat będzie najtaniej.
To oznacza, że serwisy będą mogły obniżyć ceny i powalczyć również o klienta kupującego tylko i wyłącznie w internecie. W konsekwencji powinno dojść do zbliżenia się cen i po doliczeniu kosztów przesyłki zamawianie przez internet może przestać być takie opłacalne.
Polacy kupują coraz więcej opon, bo rośnie sprzedaż nowych aut, a jednocześnie sprowadzamy setki tysięcy samochodów z drugiej ręki z krajów Unii Europejskiej.
- Za sprawą importu Forda Escorta, Opla Astry czy starszych generacji Volkswagena Golfa popularne są nawet rozmiary, które wcześniej odeszły do lamusa - mówi Wojciech Woliński, analityk Michelin Polska. Dynamicznie rośnie też sprzedaż opon zimowych, a wraz z nią liczba aut, na które przypadają dwa nowe komplety ogumienia rocznie.
W internecie opony wybierają zwłaszcza ludzie młodzi, dla których zakupy w sieci to codzienność. - Wybierają głównie opony z górnej półki, które ze względu na cenę rzadko kiedy są na stanie w serwisie - mówi Sławomir Dropia, prowadzący serwis ogumienia na warszawskim Gocławiu. Według niego sprzedaż przez internet będzie nadal rosła, bo oferta wirtualnych sklepów jest coraz lepsza. Wielu jego klientów kupuje przez internet. Najczęściej dostają opony na własny adres i przyjeżdżają z nimi do serwisu.
Sklepy wirtualne wiedzą jednak, że muszą być bardziej elastyczne, jeśli chcą przyciągnąć więcej klientów. - Zgłosiła się do mnie duża firma internetowa i zaproponowała, że będzie dostarczać do mnie opony bezpośrednio dla swoich klientów z okolicy - opowiada Dropia. - Niestety, ze względu na brak mocy przerobowych musiałem z tej oferty zrezygnować - mówi.
Ceny opon
- Dębica Passio
Internet 128 zł
Serwis 160 zł
- Pirelli P7
Internet 406 zł
Serwis 826 zł
- Dunlop SP Sport
Internet 408 zł
Serwis 609 zł
- Nokian H
Internet 423 zł
Serwis 498 zł
- Goodyear Excellence Internet 463 zł
Serwis 594 zł
- Firestone TZ200
Internet 374 zł
Serwis 474 zł
- Kleber Dynaxer HP 2
Internet 384 zł
Serwis 512 zł
- Barum Bravuris Internet 322 zł
Serwis 398 zł
- Goodyear Hydragrip Internet 210 zł
Serwis 316 zł
Źródło: Oponeo.pl, Oponytanio.pl
Sprzedaż opon do samochodów osobowych (mln sztuk)
2003 | 6,1 |
2004 | 6,8 |
2005 | 7,7 |
2006 | 8,0 |
2007 | 8,8 |
2008 | 9,5 |
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?