Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Inteligentne Audi

(TSz/ip)
Fot. Audi
Fot. Audi
Specjaliści z Audi pracują nad nowatorskim systemem komunikacji drogowej „Travolution”, który umożliwi „dialog” pomiędzy samochodami, a sygnalizacją świetlną.

Projekt "Travolution" wprowadził tzw. metodę "dialogu" samochodów i sygnalizacji świetlnej. Komunikacja redukuje czas postoju na światłach i następujące po postoju fazy przyspieszania, a tym samym zużycie paliwa.

Już na pierwszym etapie projektu w 2006 roku zużycie pali

Fot. Audi
Fot. Audi

wa w wyniku skróconych czasów postoju na światłach zmniejszyło się o 17 procent. W skali roku równa się to zaoszczędzeniu 700.000 litrów benzyny. Sukces ten opiera się na nowym, zmiennym algorytmie sterującym sygnalizacją świetlną w Ingolstadt, rozwiniętym przez Audi wspólnie z partnerami ze szkół wyższych i przedstawicielami gospodarki.

Dzięki dalszemu udoskonaleniu projektu "Travolution", Audi umożliwiło bezpośrednią komunikację między sygnalizacją świetlną, a samochodami. Komunikacja ta przebiega z wykorzystaniem Wireless LAN oraz UMTS i zastosowana została w 15 samochodach testowych i 25 punktach sygnalizacji w rzeczywistym ruchu drogowym w Ingolstadt.

Jak to działa? Punkty sygnalizacji drogowej wysyłają dane, które po graficznej edycji pojawiają się na wyświetlaczu systemu informacji kierowcy. Informują one kierowcę m.in. o tym, jaką musi utrzymać prędkość, aby na następnym skrzyżowaniu mieć zielone światło.

Regulację prędkości, w celu optymalnej płynności ruchu, kierowca może zlecić systemowi adaptive cruise control (ACC) w module sterującym samochodu.

Jeżeli światło jest czerwone, komputer informuje kierowcę, kiedy nastąpi zmiana na zielone. Gdy kierowca zbliża się do żółtego lub czerwonego światła, otrzymuje od systemu sygnał optyczno - akustyczny lub w formie krótkiego szarpnięcia hamulców.

W przypadku samochodu połączonego w sieć, kierowca skraca swoje czasy postoju i zmniejsza zużycie paliwa o 0,02 l na każde czerwone światło, którego uniknął i na następującą po postoju fazę przyspieszania. Jeżeli technologia ta zostałaby zastosowana w całych Niemczech, pozwoliłaby zmniejszyć emisję CO2 o około 2 miliony ton rocznie. Odpowiada to redukcji emisji dwutlenku węgla przez pojazdy w ruchu miejskim o około 15 procent.

Dodatkowo system travolution oferuje możliwość płacenia online przy tankowaniu i parkowaniu. Samochód komunikuje się z odpowiednimi urządzeniami stacjonarnymi na stacji benzynowej i na parkingu, a opłata zostaje pobrana automatycznie z karty kredytowej lub płatniczej po potwierdzeniu na Multimedia-Interface MMI.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty