Instalacje gazowe do silników TSI - czy ich montaż się opłaca?

Piotr Walczak
Instalacje gazowe do silników TSI - czy ich montaż się opłaca?
Instalacje gazowe do silników TSI - czy ich montaż się opłaca?
Udostępnij:
W Polsce jeździ ponad 2,6 miliona aut zasilanych autogazem. Stosunkowo nowym rozwiązaniem są instalacje do silników TSI. Czy warto decydować się na ich montaż?
Instalacje gazowe do silników TSI - czy ich montaż się opłaca?
Instalacje gazowe do silników TSI - czy ich montaż się opłaca?

Silniki benzynowe TSI zostały opracowane przez koncern Volkswagena. Wtrysk paliwa następuje tu bezpośrednio do komory spalania. W jednostkach tych stosuje się też turbosprężarki, a w niektórych także kompresor.

Wzrost zainteresowania samochodowymi instalacjami gazowymi spowodował, że ich producenci zaczęli oferować je także do aut z silnikami TSI. Kierowców, którzy jednak decydują się na to rozwiązanie, nie ma wielu. Zarówno na forach motoryzacyjnych, jak i w warsztatach ciężko znaleźć użytkowników mających doświadczenie w jeździe takimi autami.

Kalkulator LPG: ile zaoszczędzisz jeżdżąc na autogazie

Jak działa instalacja gazowa w silnikach TSI?

- Montaż instalacji gazowej do samochodów z silnikami z bezpośrednim wtryskiem paliwa do niedawna był trudny do wykonania, dlatego nie ma ich jeszcze dużo na naszych drogach. Problemem było dopracowanie instalacji, która chroniłaby silnik i wtryskiwacze. Te ostatnie muszą być chłodzone intensywniej niż w tradycyjnych jednostkach benzynowych - mówi Jan Kuklik z Auto Serwisu Księżyno.

Wtryskiwacze benzynowe zamontowane w silnikach TSI znajdują się bezpośrednio w komorze spalania. Gdy nie pracują, nie są chłodzone, co może spowodować ich uszkodzenia.

Instalacje gazowe do samochodów z silnikami TSI łączą dwa systemy - zasilania benzynowego i gazowego, pokonując problem wtryskiwaczy benzynowych okresowym dotryskiem benzyny. To ona chłodzi wtryskiwacze. Taki system trudno nazwać alternatywnym zasilaniem gazowym, ponieważ silnik zużywa jednocześnie i benzynę, i gaz - w proporcjach zależnych od jego obciążenia. W związku z tym okres zwrotu zamontowanej instalacji gazowej wydłuża się i najlepsze wyniki daje w samochodach pokonujących długie trasy.

- Jeśli ktoś jeździ głównie w trasie, to w około 80 procentach auto zasilane jest gazem - tłumaczy Piotr Burak, kierownik serwisu Skody Pol-Mot Auto w Białymstoku, montującego instalacje LPG do Skody Octavii z jednostką 1.4 TSI. - W mieście taki samochód w połowie zużywa gaz, w połowie benzynę. Przy każdym zatrzymaniu, zasilanie przełączane jest na benzynowe.

Piotr Burak wyjaśnia, że podczas pracy silnika na biegu jałowym, nie jest on zasilany gazem ze względu na zbyt wysokie ciśnienie benzyny w szynie wtryskowej.

Co istotne, przejścia z zasilania benzynowego na gazowe oraz dodatkowe dotryski benzyny są niezauważalne dla kierowcy, ponieważ przełączanie odbywa się stopniowo - cylinder po cylindrze.

Na co uważać?

Piotr Nalewajko z wielomarkowego Q-Service w Białymstoku, należącego do firmy Konrys, tłumaczy, że montaż instalacji LPG w silnikach typu TSI jest możliwy tylko pod warunkiem wcześniejszego sprawdzenia na podstawie kodu silnika, czy dana jednostka napędowa może współpracować ze sterownikiem instalacji gazowej. Indywidualne oprogramowanie jest do każdego z typów silnika.

Potwierdza to Wojciech Piekarski z białostockiej firmy AC, która produkuje sterownik do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny.

- Zrobiliśmy szereg testów i naszym zdaniem instalacje LPG w silnikach z bezpośrednim wtryskiem TSI, jak też DISI w Maździe, działają bez problemów. Montujemy je od listopada 2011 roku i do tej pory nie spotkaliśmy się z reklamacją - twierdzi przedstawiciel AC. - Trzeba pamiętać, że do każdego silnika jest inny kod. Na przykład nasz sterownik obsługuje pięć kodów. Są to silniki FSI, TSI i DISI. 

Co ciekawe, sam Volkswagen nie poleca montażu instalacji LPG do samochodów tej marki z silnikami TSI.

- Jest to ekonomicznie nieuzasadnione, gdyż zbyt wiele przeróbek należałoby wykonać w takich jednostkach, aby je dostosować - mówi Tomasz Tonder, kierownik PR w dziale samochodów osobowych VW.  

Eksploatacja i ceny

Kierownik serwisu Pol-Mot Auto przypomina, że jeżdżąc autem z silnikiem TSI i instalacją gazową, należy pilnować wymiany tzw. filtra małego instalacji LPG - co 15 tys. km, jak też dużego - co 30 tys. km. Zaleca się przeprowadzić regenerację parownika co 90-120 tys. km.

Kalkulator LPG: ile zaoszczędzisz jeżdżąc na autogazie

Instalacja gazowa montowana w na przykład serwisach Skody do Octavii 1.4 TSI - bez utraty gwarancji na auto - kosztuje 6350 zł. Jeśli zdecydujemy się na taką usługę w używanym samochodzie u któregoś z producentów instalacji, będzie trochę taniej. Ale nadal zapłacimy w granicach 5000 zł.

- Orientacyjnie jest około 30 procent drożej niż przy zwykłych instalacjach sekwencyjnych - mówi Wojciech Piekarski z AC.

Tekst i zdjęcia: Piotr Walczak

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie