Spis treści
Rosnące ceny paliw sprawiają, że każdy, kto wykorzystuje samochód na co dzień, szuka oszczędności. Jeśli mamy auto z silnikiem benzynowym, montaż instalacji LPG wydaje się naturalnym krokiem. Podobne wnioski wyciągają również właściciele fabrycznie nowych pojazdów, gdyż już na etapie konfiguracji auta wybierają instalację LPG. A co z dodatkowymi akcesoriami? Hak holowniczy jest praktycznym elementem wyposażenia.
W związku z dynamicznym rozwojem rynku motoryzacyjnego, warto ponownie przyjrzeć się temu zagadnieniu, aby rozwiać wszelkie niejasności i podkreślić nowe aspekty, które mogą być istotne dla właścicieli samochodów planujących instalację obu tych elementów.
Co zamontować jako pierwsze, hak, czy instalację?
W większości przypadków samochód może być wyposażony zarówno w instalację LPG, jak i hak holowniczy. Jednak istotne jest, aby zachować odpowiednią kolejność montażu tych elementów. Eksperci z firmy Steinhof zalecają, aby najpierw montować hak holowniczy, a dopiero później instalację gazową. Dlaczego? Montaż haka holowniczego wymaga precyzji i ścisłego przestrzegania procedur, szczególnie w kontekście lokalizacji punktów mocujących oraz otworów na śruby. Montaż instalacji gazowej oferuje większą elastyczność, co umożliwia dostosowanie jej elementów do już zamontowanego haka.
Gdy samochód ma już instalację LPG
W sytuacjach, gdy użytkownik decyduje się na montaż haka holowniczego w samochodzie, który już posiada instalację LPG, mogą pojawić się problemy techniczne. Na przykład, zbiornik gazu lub wlew do tankowania mogą kolidować z miejscem przeznaczonym na elementy konstrukcyjne haka holowniczego.
W takim przypadku najlepszym rozwiązaniem jest przeprowadzenie modyfikacji instalacji gazowej, tak aby dostosować jej elementy do wymogów montażowych haka. Najczęściej sprowadza się to do przesunięcia punktów mocowania zbiornika, zastosowania innego modelu zbiornika lub przeniesienia gniazda do tankowania gazu.
Warto zauważyć, że zmiana lokalizacji gniazda do tankowania gazu może nie tylko ułatwić montaż haka, ale również zwiększyć komfort użytkowania samochodu, na przykład podczas tankowania z przyczepą. Kiedy możemy skorzystać z okolic wlewu paliwa, zamiast schylać się do zaworu gazu w dolnej części tylnego zderzaka.
Fabryczna instalacja LPG, a hak holowniczy
W przypadku samochodów wyposażonych w fabryczną instalację LPG, mogą być wymagane specjalne wersje haków holowniczych, które uwzględniają specyfikę instalacji. Przykładem jest Dacia Duster II, w której stosuje się różne referencje haków w zależności od tego, czy pojazd jest wyposażony w fabryczną instalację gazową. W związku z tym, ważne jest, aby na etapie zamawiania haka poinformować sprzedawcę o obecności instalacji LPG, aby uniknąć problemów z kompatybilnością.
Producenci instalacji LPG są gotowi do współpracy
W ostatnich latach można zaobserwować wzrost popularności nowoczesnych rozwiązań technologicznych, które ułatwiają montaż haka holowniczego w samochodach z instalacją LPG. Przykładem mogą być innowacyjne modele zbiorników LPG o zmienionych kształtach i rozmiarach, które minimalizują ryzyko kolizji z hakiem holowniczym. Ponadto, niektóre nowoczesne systemy LPG oferują większą elastyczność w zakresie montażu, umożliwiając dostosowanie instalacji do specyficznych wymogów technicznych pojazdu.
- Montaż haka holowniczego w samochodach z instalacją LPG to zadanie, które wymaga odpowiedniego planowania i uwzględnienia specyfiki obu tych elementów. Kluczem do sukcesu jest właściwa kolejność montażu oraz świadomość możliwości technicznych obu systemów. Firma Steinhof, jako lider na rynku haków holowniczych, zaleca dokładne konsultacje z fachowcami przed przystąpieniem do prac, co pozwoli uniknąć problemów i zapewni pełną kompatybilność instalacji LPG i haka holowniczego - mówi Mariusz Fornal - kierownik działu konstrukcyjnego Steinhof.