Inna hybryda

Ryszard Polit
Fot. Honda: Honda Civic IMA ma nadwozie typu sedan. Pojazd napędzany jest silnikiem benzynowym o pojemności 1,3 l i mocy 83 KM wspomaganym silnikiem elektrycznym podczas przyspieszania. Gdy pojazd hamuje, energię odzyskuje silnik elektryczny pełniący rolę
Fot. Honda: Honda Civic IMA ma nadwozie typu sedan. Pojazd napędzany jest silnikiem benzynowym o pojemności 1,3 l i mocy 83 KM wspomaganym silnikiem elektrycznym podczas przyspieszania. Gdy pojazd hamuje, energię odzyskuje silnik elektryczny pełniący rolę
Wygląda na to, że po sukcesach Toyoty Prius produkcja samochodów z napędem hybrydowym to teraz pewny interes.

Co prawda auta z dwoma silnikami są droższe od konwencjonalnych, ale ochrona środowiska jest teraz modna.

 

Idea samochodu z napędem hybrydowym polega na tym, że silnik spalinowy - benzynowy lub diesel współpracuje z silnikiem elektrycznym. Samochód może być napędzany wyłącznie silnikiem spalinowym, np. na autostradzie, lub wyłącznie elektrycznym, np. w mieście, a w pewnych sytuacjach pracują oba silniki jednocześnie, np. podczas przyspieszania.

Fot. Honda: Honda Civic IMA ma nadwozie typu sedan. Pojazd napędzany jest silnikiem benzynowym o pojemności 1,3 l i mocy 83 KM wspomaganym silnikiem
Fot. Honda: Honda Civic IMA ma nadwozie typu sedan. Pojazd napędzany jest silnikiem benzynowym o pojemności 1,3 l i mocy 83 KM wspomaganym silnikiem elektrycznym podczas przyspieszania. Gdy pojazd hamuje, energię odzyskuje silnik elektryczny pełniący rolę

 

Zupełnie inną zasadę działania proponuje Honda w hybrydowym modelu Civic IMA, dostępnym również na naszym rynku (kosztuje 94 500 zł). Inżynierowie Hondy

Fot. Honda: Silnik elektryczny ma grubość zaledwie 6,5 cm (!) i umieszczony jest między silnikiem benzynowym a skrzynią biegów.
Fot. Honda: Silnik elektryczny ma grubość zaledwie 6,5 cm (!) i umieszczony jest między silnikiem benzynowym a skrzynią biegów.

postanowili wykorzystać energię, która w konwencjonalnym aucie jest bezpowrotnie tracona. Civic IMA napędzany jest silnikiem benzynowym, a silnik elektryczny go wspomaga podczas przyspieszania, gdy zapotrzebowanie na energię jest największe. Średnie zużycie benzyny Civica IMA wynosi 4,9 l na 100 km, a w mieście 6 l/100 km.

 

Bardzo płaski silnik elektryczny (grubość zaledwie 6,5 cm) umieszczony jest między silnikiem benzynowym, a 5-biegową skrzynią przekładniową. Moc silnika elektrycznego wynosi 10 kW. Wspomaga on silnik spalinowy w zakresie niskich i średnich obrotów podczas rozpędzania pojazdu. Podczas hamowania auta silnik elektryczny pełni rolę alternatora, ładując akumulatory umieszczone w bagażniku. Gdy stan naładowania akumulatorów jest zbyt niski, są ładowane również podczas jazdy, np. po autostradzie. Dzięki temu nie

Fot. Honda: Zespół napędowy (od lewej strony): silnik benzynowy, silnik elektryczny, skrzynia przekładniowa.
Fot. Honda: Zespół napędowy (od lewej strony): silnik benzynowy, silnik elektryczny, skrzynia przekładniowa.

trzeba korzystać z zewnętrznych źródeł prądu.

 

Ciekawy jest też silnik benzynowy, pochodzący nota bene z modelu Jazz. Ta jednostka z pojemności 1,3 l osiąga moc 83 KM i ma po 2 świece zapłonowe w każdym cylindrze. Iskra na każdej świecy pojawia się w innym momencie, zależnym od obrotów silnika i obciążenia. W ten sposób paliwo spala się szybciej, silnik ma wyższą moc i niskie zużycie paliwa. W silniku tym zastosowano także system redukowania oporów wewnętrznych podczas hamowania, by tę energię mógł

Fot. Honda: Pod maską jest dość ciasno.
Fot. Honda: Pod maską jest dość ciasno.

odzyskać silnik elektryczny. W tym celu wykorzystano system VTEC (zmienne fazy rozrządu), który zamyka zawory ssący i wydechowy w trzech z 4 cylindrów.

 

Na przykładzie Civica IMA można wyobrazić sobie, ile energii jest tracone w typowym samochodzie. Być może nie trzeba konstruować kosztownych ogniw paliwowych, paliwa wodorowego i innych wynalazków. W porównaniu z typowym modelem Civic 1.4 oszczędności w wersji IMA wynoszą 30%. Jest o co walczyć.

Motoshow w Piotrkowie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie