Ineos Grenadier to nowy, brytyjski, samochód terenowy inspirowany Land Roverem Defenderem. Założenie było proste: ma być zbudowany na klasycznej ramie skrzynkowej i mieć stały mechaniczny napęd na cztery koła.
Za napęd mają odpowiadać sześciocylindrowe, rzędowe silniki BMW (benzynowe i wysokoprężne) standardowo łączone z automatycznymi przekładniami firmy ZF o ośmiu przełożeniach.
Firma INEOS Automotive przeprowadzała w tym roku testy samochodu Grenadier m.in. na jednym z najbardziej wymagających poligonów badawczych do testowania pojazdów 4X4 na świecie. Najnowsze prototypy Grenadiera zatwierdził prezes firmy INEOS, Sir Jim Ratcliffe. Grenadier został zaaprobowany dopiero po pokonaniu osławionych szlaków góry Schöckl w pobliżu siedziby Magna Steyr w Austrii.
– Poczyniliśmy ogromne postępy w porównaniu do wczesnych wersji Grenadiera, którymi jeździłem rok temu – mówił Sir Jim. – Schöckl stanowi prawdziwe wyzwanie dla każdego pojazdu z napędem na cztery koła.__To był prawdziwy test dla naszych prototypów i z dumą mogę powiedzieć, że wypadły one bardzo dobrze.
Najbardziej wymagający test możliwości terenowych i wytrzymałości pojazdów do zadań specjalnych przeprowadzono w austriackich górach, słynących z bezlitosnego, skalistego terenu. Firma Magna Steyr, partner inżynieryjny INEOS, od dziesięcioleci wykorzystuje je w swoich badaniach.
Od połowy 2021 roku zintensyfikowano program testów Grenadiera, w ramach którego sprawdzono ponad 130 prototypów drugiej fazy w ekstremalnych warunkach na całym świecie. Ogółem w programie prac rozwojowych samochody pokonają ponad 1,8 miliona kilometrów.
Dirk Heilmann, dyrektor generalny INEOS Automotive, skomentował zakończenie pierwszej fazy testów w austriackich górach: Osiągnięcie tego ważnego kamienia milowego to ogromny krok naprzód w kierunku całkowitej realizacji projektu.Mamy tylko jedną szansę, aby zrobić wszystko jak należy. Nadal chcielibyśmy osiągnąć wszystkie nasze cele dotyczące jakości i wydajności modelu Grenadier.Nie chcemy iść na skróty. Aktualne, wyjątkowo satysfakcjonujące wyniki wskazują, że jesteśmy na dobrej drodze do realizacji naszego planu i rozpoczęcia produkcji najpóźniej w lipcu przyszłego roku.
Oprócz testów w obrębie góry Schöckl technicy pomyślnie wykorzystali prototypy Grenadiera do przeprowadzenia precyzyjnej kalibracji silnika w niskich temperaturach w północnej Szwecji, do ukończenia prac rozwojowych nad dynamiką pojazdu na Węgrzech oraz do testów w upalnych, najbardziej wymagających warunkach na świecie, między innymi w Maroku i na Bliskim Wschodzie. Kolejny etap projektu to produkcja pierwszych egzemplarzy przedprodukcyjnych w Hambach.
Auto będzie dostępne w Polsce.
Zobacz także: Toyota Corolla w wersji Cross