Jak podaje w swoim raporcie Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, czerwiec 2024 roku to kolejny, dwunasty już miesiąc rosnącego importu, co może wskazywać na coraz większą dostępność samochodów za granicą. Prognoza IBRM Samar na 2024 rok wynosi ok. 940 - 960 tys. sztuk. Zdecydowaną większość sprowadzonych w tym roku pojazdów - dokładnie 438 412 sztuk - stanowią samochody osobowe, których zarejestrowano o 24,5% więcej niż rok wcześniej. Import samochodów użytkowych - 42 870 sztuk - jest o 29,2% większy niż przed rokiem.
Wiek importowanych aut ustabilizował się i po pierwszym półroczu wynosi 12,23 roku. Decydujący wpływ na taki wciąż jednak zaawansowany wiek mają samochody osobowe z silnikami benzynowymi (12,91 roku).
W rankingach popularności marek od lat niewiele się zmienia. Wśród samochodów osobowych pierwsze miejsce zajmuje Volkswagen, a w kategorii aut dostawczych - Renault. W przypadku modeli osobowych o pozycję lidera nadal walczą trzy - Opel Astra, Volkswagen Golf i Audi A4, aczkolwiek reprezentant Opla systematycznie zwiększa przewagę. W segmencie pojazdów dostawczych najpopularniejszy jest niezmiennie Renault Master.
Ranking TOP20 krajów, z których w 2024 roku najczęściej importowane były samochody do Polski. Dane w nawiasie pokazują zmianę procentową w porównaniu do poprzedniego roku:
- Niemcy – 249 556 szt. (23,5%)
- Francja – 50 448 szt. (7,0%)
- Belgia – 35 694 szt. (33,2%)
- Stany Zjednoczone – 32 467 szt. (65,1%)
- Holandia – 24 027 szt. (12,7%)
- Włochy – 15 553 szt. (43,9%)
- Dania – 12 964 szt. (33,2%)
- Szwecja – 12 876 szt. (11,1%)
- Austria – 11 505 szt. (20,9%)
- Szwajcaria – 11 095 szt. (17,8%)
- Kanada – 3 375 szt. (45,3%)
- Czechy – 3 019 szt. (44,6%)
- Norwegia – 2 976 szt. (2,5%)
- Wielka Brytania – 2 134 szt. (20,6%)
- Luksemburg – 1 911 szt. (38,3%)
- Finlandia – 1 767 szt. (11,4%)
- Hiszpania – 1 238 szt. (18,0%)
- Litwa - 981 szt. (38,6%)
- Japonia - 940 szt. (36,8%)
- Słowacja - 661 szt. (41,8%).
Niezmiennie najważniejszym źródłem używanych pojazdów pozostają Niemcy z udziałem w imporcie na poziomie 52,2%. Najwyższy wskaźnik wzrostu w gronie TOP20 krajów odnotowały Stany Zjednoczone (+65,1%), które zajmują obecnie 4. miejsce w rankingu, wyprzedzając Holandię. Co ciekawe, drugi największy wskaźnik wzrostu w TOP20 odnotowała Kanada (+45,3%). Warto też zauważyć, że - poza Francją i Norwegią - wskaźniki wzrostu importu aut ze wszystkich krajów zaprezentowanego rankingu są dwucyfrowe, a w TOP10 import z każdego kolejnego kraju przekroczył barierę 10 tysięcy sztuk.
„Stale rosnący wolumen importu samochodów używanych do Polski odpowiada silnemu popytowi na samochody używane na rynku krajowym i w całym regionie Europy Środkowej. Od początku roku utrzymuje się on na rekordowo wysokim poziomie. W samej sieci AAA AUTO pobiliśmy w tym roku szereg rekordów sprzedaży, a klienci w okresie od stycznia do końca czerwca odebrali od nas już łącznie 54 000 samochodów, co jest najwyższą liczbą w pierwszym półroczu w ciągu 32 lat naszej obecności na rynku. Import wiąże się jednak z wieloma zagrożeniami i dlatego jest najmniej bezpiecznym sposobem nabycia używanego samochodu. Są to głównie problemy wynikające z wysokiego wieku, a co za tym idzie zużycia tych samochodów, ale także częste występowanie różnych oszustw, takich jak w szczególności manipulowanie przebiegiem lub ukrywanie poważnych wypadków, które przeszedł samochód" – powiedziała Karolína Topolová, dyrektor generalna i prezes zarządu AURES Holdings, operatora sieci sieć centrów samochodowych AAA AUTO.
Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?