Import prywatny

Aureliusz Mikos
Prywatny import samochodów osobowych z krajów Unii europejskiej z roku na rok wzrasta. Najczęściej przywozimy sobie auta z Niemiec i Francji.

Przejdź do:

Jak stare auta sprowadzamy?

|

Import indywidualny w/g marek

| Prywatny import samochodów osobowych z krajów Unii europejskiej z roku na rok wzrasta. Najczęściej przywozimy sobie auta z Niemiec i Francji, a najpopularniejszą marką jest Opel. Najchętniej sprowadzamy samochody 9-10-letnie.

Import prywatny

W ubiegłym roku używanych aut prywatnie przywieźliśmy 202 974, a dwa lata temu - 130 722. Mamy więc do czynienia z aż 50-procentowym wzrostem. Tymczasem nowych samochodów sprowadzono w ubiegłym roku 177 222, a więc w sumie o 25 000 mniej niż używanych. Najbardziej takim rozwojem sytuacji zaniepokojeni są producenci i oficjalni importerzy. Powszechna jest teza, że każdy samodzielnie sprowadzony pojazd, to dla którejś z działających firm samochód stracony.
Najwięcej sprowadziliśmy samochodów 9-letnich (40 333), potem w kolejności 10-letnich (38 905), 8-letnich (24 129) i 7-letnich (17 597). Dominują więc samochody stare.
Opel przede wszystkim
Ulubioną marką importerów prywatnych jest Opel - w ubiegłym roku sprowadziliśmy 53 712 tych aut. Potem w kolejności przywieźliśmy: 40 440 Fordów, 36 423 Volkswageny, 15 701 Renaultów i 11 489 Seatów. W tym przypadku nasze upodobania są niezmienne od lat. Na uwagę zasługuje jedynie rosnąca ilość sprowadzanych prywatnie Seatów. To, jakie marki najchętniej sprowadzamy jest odpowiedzią na to, co na rynku cieszy się poważaniem i uznaniem. Większość aut jest sprowadzanych w celach handlowych, a nikt towaru niechodliwego nie będzie przecież sprowadzał. Bardzo ważnym czynnikiem jest dostęp do części zamiennych.
Niemcy najbliżej, czy najtaniej?
Niemcy są krajem, z którego przywozimy najczęściej. W 2001 roku importowaliśmy stamtąd 142 570 samochodów osobowych. Na drugim miejscu jest Francja (25 324), potem Hiszpania (16 408) i Włochy (6395). Na uwagę zasługuje fakt, że w ubiegłym roku sprowadzono do Polski 5403 samochody z Wielkiej Brytanii i 1846 z Japonii.
W tym roku
W pierwszych dwóch tygodniach stycznia tego roku sprowadzono do Polski prywatnie ponad 17 000 samochodów, a więc można szacować, że w całym styczniu było ich ponad 30 000. Może się więc okazać, że ten rok będzie rekordowy. Za import indywidualny biorą się także sprzedawcy aut nowych. Jeden z dealerów poznańskich właśnie sprowadził 115 aut z Hiszpanii, w drodze są już kolejne transporty.
Czy import używanych samochodów utrzyma się w najbliższym czasie na tak wysokim poziomie? Znając fiskusa, to ten zaraz dociąży je jakimiś podatkami.
Jak stare auta sprowadzamy?

199240 333
199138 905
199324 129
199421 886
199517 597
199614 508
199813 531
199711 694
199910 539
20007 343
20011 729
1990303
1989165
1988103
198758
198638
198524
Pozostałe lata89
Razem202 974

Import indywidualny w/g marek

1. Opel53 712
2. Ford40 440
3. VW36 423
4. Renault15 791
5. Seat11 489
6. Audi7 129
7. Fiat5 737
8. Mercedes5 692
9. Peugeot5 525
10. Citroen4 571
11. BMW3 610
12. Nissan3 042
13. Volvo1 844
Pozostałe5 122
Razem202 974

Skąd sprowadzano najwięcej

1. Niemcy142 570
2. Francja25 324
3. Hiszpania16 408
4. Włochy6 395
5. W. Brytania5 403
6. Japonia1 846
7. Holandia1 449
8. Szwecja1 342
9. Czechy678
10. Belgia380
11. Turcja10
12. Słowacja6
Pozostałe kraje1 163
Razem202 974

Dane: Główny Urząd Ceł

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty