Przejdź do:
Jak stare auta sprowadzamy?|
Import indywidualny w/g marek| Prywatny import samochodów osobowych z krajów Unii europejskiej z roku na rok wzrasta. Najczęściej przywozimy sobie auta z Niemiec i Francji, a najpopularniejszą marką jest Opel. Najchętniej sprowadzamy samochody 9-10-letnie.

W ubiegłym roku używanych aut prywatnie przywieźliśmy 202 974, a dwa lata temu - 130 722. Mamy więc do czynienia z aż 50-procentowym wzrostem. Tymczasem nowych samochodów sprowadzono w ubiegłym roku 177 222, a więc w sumie o 25 000 mniej niż używanych. Najbardziej takim rozwojem sytuacji zaniepokojeni są producenci i oficjalni importerzy. Powszechna jest teza, że każdy samodzielnie sprowadzony pojazd, to dla którejś z działających firm samochód stracony.
Najwięcej sprowadziliśmy samochodów 9-letnich (40 333), potem w kolejności 10-letnich (38 905), 8-letnich (24 129) i 7-letnich (17 597). Dominują więc samochody stare.
Opel przede wszystkim
Ulubioną marką importerów prywatnych jest Opel - w ubiegłym roku sprowadziliśmy 53 712 tych aut. Potem w kolejności przywieźliśmy: 40 440 Fordów, 36 423 Volkswageny, 15 701 Renaultów i 11 489 Seatów. W tym przypadku nasze upodobania są niezmienne od lat. Na uwagę zasługuje jedynie rosnąca ilość sprowadzanych prywatnie Seatów. To, jakie marki najchętniej sprowadzamy jest odpowiedzią na to, co na rynku cieszy się poważaniem i uznaniem. Większość aut jest sprowadzanych w celach handlowych, a nikt towaru niechodliwego nie będzie przecież sprowadzał. Bardzo ważnym czynnikiem jest dostęp do części zamiennych.
Niemcy najbliżej, czy najtaniej?
Niemcy są krajem, z którego przywozimy najczęściej. W 2001 roku importowaliśmy stamtąd 142 570 samochodów osobowych. Na drugim miejscu jest Francja (25 324), potem Hiszpania (16 408) i Włochy (6395). Na uwagę zasługuje fakt, że w ubiegłym roku sprowadzono do Polski 5403 samochody z Wielkiej Brytanii i 1846 z Japonii.
W tym roku
W pierwszych dwóch tygodniach stycznia tego roku sprowadzono do Polski prywatnie ponad 17 000 samochodów, a więc można szacować, że w całym styczniu było ich ponad 30 000. Może się więc okazać, że ten rok będzie rekordowy. Za import indywidualny biorą się także sprzedawcy aut nowych. Jeden z dealerów poznańskich właśnie sprowadził 115 aut z Hiszpanii, w drodze są już kolejne transporty.
Czy import używanych samochodów utrzyma się w najbliższym czasie na tak wysokim poziomie? Znając fiskusa, to ten zaraz dociąży je jakimiś podatkami.
Jak stare auta sprowadzamy?
1992 | 40 333 |
1991 | 38 905 |
1993 | 24 129 |
1994 | 21 886 |
1995 | 17 597 |
1996 | 14 508 |
1998 | 13 531 |
1997 | 11 694 |
1999 | 10 539 |
2000 | 7 343 |
2001 | 1 729 |
1990 | 303 |
1989 | 165 |
1988 | 103 |
1987 | 58 |
1986 | 38 |
1985 | 24 |
Pozostałe lata | 89 |
Razem | 202 974 |
Import indywidualny w/g marek
1. Opel | 53 712 |
2. Ford | 40 440 |
3. VW | 36 423 |
4. Renault | 15 791 |
5. Seat | 11 489 |
6. Audi | 7 129 |
7. Fiat | 5 737 |
8. Mercedes | 5 692 |
9. Peugeot | 5 525 |
10. Citroen | 4 571 |
11. BMW | 3 610 |
12. Nissan | 3 042 |
13. Volvo | 1 844 |
Pozostałe | 5 122 |
Razem | 202 974 |
Skąd sprowadzano najwięcej
1. Niemcy | 142 570 |
2. Francja | 25 324 |
3. Hiszpania | 16 408 |
4. Włochy | 6 395 |
5. W. Brytania | 5 403 |
6. Japonia | 1 846 |
7. Holandia | 1 449 |
8. Szwecja | 1 342 |
9. Czechy | 678 |
10. Belgia | 380 |
11. Turcja | 10 |
12. Słowacja | 6 |
Pozostałe kraje | 1 163 |
Razem | 202 974 |
Dane: Główny Urząd Ceł

Inwestycje drogowe w Miliczu
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?