Import aut. Sprowadzamy coraz starsze samochody. Te modele najczęściej!

Stanisław Rochowicz/ SAMAR
Jak podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR import używanych samochodów w październiku nieznacznie spadł, zarówno w porównaniu do ubiegłego roku, jak i do poprzedniego miesiąca. Średni wiek sprowadzonych w tym roku aut wynosi już niestety blisko 12 lat.Fot. Marcin Oliva Soto
Jak podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR import używanych samochodów w październiku nieznacznie spadł, zarówno w porównaniu do ubiegłego roku, jak i do poprzedniego miesiąca. Średni wiek sprowadzonych w tym roku aut wynosi już niestety blisko 12 lat.Fot. Marcin Oliva Soto
Jak podaje Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR import używanych samochodów w październiku nieznacznie spadł, zarówno w porównaniu do ubiegłego roku, jak i do poprzedniego miesiąca. Średni wiek sprowadzonych w tym roku aut wynosi już niestety blisko 12 lat.

W październiku 2020 roku zarejestrowano w Polsce 81 721 sprowadzonych z zagranicy samochodów osobowych i dostawczych o DMC do 3,5 tony, co oznacza spadek o 13,2% na przestrzeni roku. W tegorocznym październiku były 22 dni robocze, o 1 dzień mniej niż rok wcześniej. Łącznie, w ciągu 10 miesięcy 2020 roku liczba rejestracji importowanych aut wyniosła 712 213 sztuk i jest o 17,0% mniejsza niż w analogicznym okresie 2019 roku.

Obawy przed wprowadzeniem nowych przepisów o podwyższeniu akcyzy były kołem napędowym importu we wrześniu. W październiku rząd jednak zaczął powoli wycofywać się z tego projektu. Na mniejszy wynik miała też z pewnością wpływ kolejna fala pandemii, choć trudno ocenić skalę tego czynnika. O ile wydziały komunikacji pracują w takim samym trybie od kilku miesięcy, ruch międzynarodowy jest niewątpliwie znacznie osłabiony.

Średni wiek sprowadzonych pojazdów w bieżącym roku wynosi już 12 lat, a w samym październiku - o 1 miesiąc mniej. Warto odnotować, że w przypadku aut z silnikami benzynowymi średni wiek aut wynosi 12 lat i 11 miesięcy. Roczniki 2006, 2007 i 2008 cieszą się bardzo dużym zainteresowaniem.

Jednocześnie w statystykach importu widać słabnące zainteresowanie silnikami wysokoprężnymi. Samochody z napędem Diesla w październikowym imporcie aut osobowych stanowią 42,1%. Trend spadkowy utrzymuje się od marca tego roku, a obecnie (trend 12-miesięczny) spadł do poziomu 43,0%. Ich średni wiek nie przekracza 11 lat.

We wszystkich województwach liczba sprowadzonych w bieżącym roku samochodów używanych jest mniejsza niż w ubiegłym. Najwięcej aut zarejestrowano w woj. wielkopolskim (92 306 szt.), które wykazało jednocześnie najmniejszy w skali kraju procentowy spadek importu w ciągu roku (-13,1%).

Ranking TOP 10 krajów, z których w 2020 roku najczęściej importowane są samochody do Polski:

  1. Niemcy – 376 489 szt. (-24,2%)
  2. Francja – 69 555 szt. (-16,6%)
  3. Belgia – 53 243 szt. (-11,5%)
  4. Holandia – 35 410 szt. (-1,2%)
  5. Stany Zjednoczone – 30 206 szt. (9,0%)
  6. Włochy – 26 007 szt. (-21,1%)
  7. Szwajcaria – 21 789 szt. (-8,4%)
  8. Szwecja – 21 506 szt. (13,2%)
  9. Austria – 20 269 szt. (-4,7%)
  10. Dania – 19 262 szt. (-10,7%)

Wyraźnie zwiększa się zainteresowanie samochodami sprowadzanymi z Ameryki Północnej. Import ze Stanów Zjednoczonych wzrósł na przestrzeni roku o 9,0%, a z Kanady - aż o 32,5%. To jeden z najbardziej dynamicznych wzrostów na rynku. Najważniejszym źródłem używanych samochodów elektrycznych, sprowadzanych do Polski pozostają jednak Niemcy. To głównie zasługa rosnącej popularności modeli BMW i3.

Ranking TOP 20 najczęściej sprowadzanych marek w 2020 roku. Warto zwrócić uwagę, że trzy czołowe pozycje tego zestawienia stanowią łącznie blisko 30% tegorocznego importu:

  1. Volkswagen – 78 898 szt.
  2. Opel – 69 647 szt.
  3. Ford – 63 625 szt.
  4. Audi – 60 311 szt.
  5. Renault – 45 234 szt.
  6. BMW – 43 237 szt.
  7. Peugeot – 35 141 szt.
  8. Mercedes – 33 134 szt.
  9. Citroen – 32 254 szt.
  10. Toyota – 24 049 szt.
  11. Fiat – 23 560 szt.
  12. Hyundai – 21 911 szt.
  13. Nissan – 19 117 szt.
  14. SEAT – 18 869 szt.
  15. Volvo – 17 457 szt.
  16. Skoda – 16 437 szt.
  17. Kia – 16 362 szt.
  18. Honda – 14 278 szt.
  19. Mazda – 13 595 szt.
  20. Suzuki – 10 005 szt.

Ranking TOP 20 najczęściej sprowadzanych modeli w 2020 roku. Ta grupa stanowi łącznie 32,3% tegorocznego importu:

  1. Audi A4 – 23 558 szt.
  2. VW Golf – 20 117 szt.
  3. Opel Astra – 19 490 szt.
  4. BMW 3 – 16 277 szt.
  5. Audi A3 – 13 817 szt.
  6. VW Passat – 12 795 szt.
  7. Ford Focus – 11 684 szt.
  8. Opel Corsa – 11 586 szt.
  9. Audi A6 – 10 903 szt.
  10. BMW 5 – 10 407 szt.
  11. Ford Fiesta – 10 057 szt.
  12. VW Polo – 9 916 szt.
  13. Ford Mondeo – 9 848 szt.
  14. Nissan Qashqai – 8 063 szt.
  15. Opel Meriva – 7 856 szt.
  16. Renault Clio – 7 052 szt.
  17. Opel Insignia – 6 937 szt.
  18. Renault Megane – 6 812 szt.
  19. Renault Scenic – 6 791 szt.
  20. Mercedes C – 6 497 szt.

Zobacz także: Tak prezentuje się nowy Jeep Compass

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty