Ile wynosi bezpieczny odstęp? Jak nie wjechać w tył innego pojazdu?

Bartosz Gubernat
Bezpieczny odstęp jest kluczowy zimą. Jak go ocenić?
Bezpieczny odstęp jest kluczowy zimą. Jak go ocenić?
W normalnych warunkach drogowych bezpieczny odstęp między autami powinien wynosić minimum dwie sekundy. W gorszych warunkach, np. podczas opadów deszczu lub śniegu albo mrozów, minimum to trzy sekundy. W ten sposób właściwa odległość w metrach między pojazdami wydłuża się wraz z prędkością.

Polskie przepisy w kwestii zalecanej odległości między jadącymi w kolumnie samochodami mówią niewiele. Precyzyjnie określają ją tylko dla tuneli o długości powyżej 500 m w terenie niezabudowanym. W takiej sytuacji kierowca samochodu o masie do 3,5 t. albo autobusu powinien jechać w odległości minimum 50 m od poprzedzającego go pojazdu. W przypadku cięższych aut ta wartość wynosi przynajmniej 80 m. Z kolei kierowca samochodu lub zespołu pojazdów o długości powyżej 7 m ma obowiązek zachować odstęp, pozwalający bezpiecznie wjechać przed niego wyprzedającym go samochodom.

Niemcy bardziej skrupulatni

W pozostałych przypadkach odstęp musi być dostosowany do warunków panujących na drodze. Odległość ma pozwolić kierowcy bezpiecznie zatrzymać auto w przypadku nagłego hamowania poprzedzającego go pojazdu. To kierowca musi ją racjonalnie ocenić i dostosować.

- W przypadku uderzenia w poprzedzający samochód winę prawie zawsze ponosi kierowca jadący z tyłu. Mandat w takim przypadku to dwieście złotych za spowodowanie kolizji i ewentualnie kara za inne wykroczenia. Winę kierowcy samochodu jadącego z przodu orzeka się tylko wówczas, gdy udowodni się mu, że nagłe zatrzymanie auta było nieuzasadnione, a co za tym idzie, stworzył on niebezpieczną sytuację na drodze – tłumaczy Janusz Trzeciak, naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Rzeszowie.

Bardziej restrykcyjne są przepisy w krajach Europy Zachodniej. W Niemczech na autostradach są malowane poprzeczne pasy. – Kierowca jadący za innym samochodem powinien widzieć przed maską dwie takie linie i dopiero tył poprzedzającego auta. W przeciwnym razie popełnia wykroczenie. Z kolei w terenie zabudowanym bezpieczną odległość określono na dwanaście metrów, czyli długość trzech przeciętnych samochodów osobowych – mówi Radosław Jaskulski, instruktor jazdy ze Szkoły Auto. W Austrii przepisy działają podobnie, przy czym rozróżnia się dwa rodzaje odległości. Większy odstęp należy zachować w trudnych warunkach, np. podczas mgły i opadów deszczu. 

Prędkość = odległość

Zdaniem Jaskulskiego zagraniczne rozwiązania są bardzo rozsądne. Polskim kierowcom zaleca, aby mimo mniej restrykcyjnych przepisów także stosowali takie zasady podczas jazdy. – Pozornie bardzo trudno ocenić, jak długi powinien być bezpieczny odstęp, bo będzie on inny zależnie od prędkości samochodów i warunków panujących w danym momencie na drodze – mówi instruktor.

Podaje przykłady. W pierwszym dwa samochody jadące w tym samym kierunku poruszają się z prędkością 70 km/h, jest między nimi ok. 40 m odległości, czyli odstęp wynosi 2 sek. Pierwszy kierowca gwałtownie hamuje. Kierowca jadący z tyłu na działanie poprzednika reaguje po sekundzie, podczas której pokonał ok. 20 m. Auto bezpiecznie zatrzymuje się po kolejnych 20 m. W drugim przykładzie prędkość wzrasta do 140 km/h, ale odstęp pozostaje taki sam. Jeśli jednak podać go w sekundach – zmalał z 2 do 1 sek. W razie nagłego hamowania kierowca jadący z tyłu z dużą prędkością uderzy w poprzedzające auto. Stanie się tak, bo prędkość hamującego samochodu nie maleje liniowo, najwięcej prędkości auto wytraca na ostatnich metrach.

- Dlatego bezpieczny dystans zawsze powinniśmy mierzyć nie w metrach, ale w czasie. Przyjmuje się, że w dobrych warunkach drogowych musi on wynosić przynajmniej dwie sekundy, choć warto zachowywać większy odstęp. Jeśli jest mgła, pada deszcz lub śnieg, czas reakcji kierowcy i auta oraz droga hamowania samochodu ze względu na bodźce zewnętrzne się wydłuża. Wtedy do tych dwóch sekund należy dołożyć trzecią, a najlepiej kolejne – mówi Jaskulski.

Aby ocenić, czy odstęp jest bezpieczny, obserwujemy samochód jadący przed nami. Gdy mija jakiś obiekt, np. znak drogowy, zaczynamy odliczać 121, 122, 123. Jeśli w momencie wypowiedzenia ostatniej liczby mijamy znak, odległość od poprzedzającego pojazdu wynosi 3 sek.

Inna stosowana przez wielu kierowców metoda mówi o odległości równej prędkości. Stosuje się ją w trudnych warunkach na drodze, np. podczas mgły czy śnieżycy. W myśl tej reguły jadąc 20 km/h trzymamy się za poprzedzającym autem w odległości 20 m, a przyspieszając do 50 km/h zwiększamy odstęp do 50 m.

Systemy bezpieczeństwa to dodatek

Kierowca rajdowy Maciej Rzeźnik szczególną uwagę radzi zwrócić na warunki drogowe. – To one wpływają na długość drogi hamowania, która inna będzie na suchym asfalcie, a inna podczas opadów deszczu czy śniegu. Ale to nie wszystko. Bardzo ważne jest także ograniczone zaufanie do systemów bezpieczeństwa samochodu. Owszem, pomagają one wyjść z opresji, ale nawet w najlepszym aucie nie uratują nas, jeśli nie zachowamy bezpiecznego odstępu – przekonuje kierowca rajdowy.

Przypomina, że zachowanie dużego odstępu od innych samochodów pozwala lepiej ocenić sytuację na drodze. – Kierowca ma może zwolnić, jeśli widzi przed sobą czerwone światło, potrafi dobrze ocenić ruch i w porę dostrzec pieszych idących poboczem. Łatwiej też ocenić, czy są bezpieczne warunki do wyprzedzania – wyjaśnia Maciej Rzeźnik. Fachowcy przypominają, że kierowca powinien zadbać także o stan samochodu. Brak opon zimowych, zużyte amortyzatory i uszkodzone zawieszenie to podstawowe czynniki wydłużające drogę hamowania.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

kup najtaniej

4F

4F Męska Granatowa H4Z22 Kumn004

379,99 zł

kup najtaniej

Salomon

Salomon Icon Lt Access White 21/22

299,00 zł

kup najtaniej

Giro

Giro Avera Mat Graphite Rockpool

342,96 zł

kup najtaniej

Tempish

Tempish Volt S

319,99 zł
Materiały promocyjne partnera

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie