Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ile paliwa zużywają samochody miejskie

Zdzisław Podbielski
Niekwestionowanym mistrzem oszczędnego zużycia paliwa wśród samochodów segmentu A jest Daewoo Tico. Auto już mało nowoczesne, ale ekonomiczne.

| Od dwóch lat na naszym rynku odnotowuje się stały spadek sprzedaży nowych samochodów. Przyczyn tego zjawiska jest wiele, a w różnego rodzaju badaniach marketingowych najczęściej wymienianą przyczyną jest ubożenie społeczeństwa.
Nie stać nas nie tylko na zakup nowego samochodu, ale mamy świadomość, że będzie nam brakowało środków na jego eksploatację. Tak przynajmniej uważa dwie piąte respondentów wspomnianych badań marketingowych, wskazując na stale drożejące paliwa.
Małe, popularne
Nie z sympatii, ale często z konieczności, wynikającej z ograniczonych możliwości finansowych, wybieramy zwykle mały, tańszy samochód. Licząc też, że będzie tańszy w użytkowaniu, przede wszystkim, że jego silnik zaspokoi się mniejszą ilością paliwa. Dlatego właśnie lista najlepiej sprzedawanych aut w Polsce od dłuższego czasu zaczyna się od Fiata Seicento.
Samochodem małym jeździmy mniej niż większym. Obliczono, że polski użytkownik swoim pojazdem klasy do ok. 1000 cm3 pojemności skokowej silnika przejeżdża około 11 tys. km rocznie, a więc mniej niż 1000 km miesięcznie. Wynika to także z oszczędności paliwa.
Ekonomiczne silniki
Konstruktorzy silników samochodowych usilnie starają się, aby zmniejszyć zużycie paliwa. W tym zakresie zrobiono już wiele. Najwięcej chyba w przypadku silników wysokoprężnych. One jednak są droższe od benzynowych i w małych samochodach rzadko znajdują zastosowanie. Dzieje się to dlatego, by nie podwyższać ceny zakupu najmniejszego samochodu, który z zasady powinien być tani. Rynek polski jest tego przykładem, żadna bowiem z firm nie oferuje auta z dieslem w grupie najmniejszych pojazdów.
Ekonomicznego uzasadnienia nie znajduje też instalacja gazowa w małych pojazdach. Gaz co prawda jest relatywnie tani, ale instalacja gazowa droga. Poza tym gdzie ją zmieścić w "maluchu"?
Wybieramy oszczędny
Z powyżej przeprowadzonego rozumowania wynika, że w najmniejszych, tzw. miejskich samochodach skazani jesteśmy na silniki spalające benzynę. A więc na najdroższe paliwo. Jeśli jest drogie "niech przynajmniej" będzie spalane w niewielkich ilościach. W wyborze oszczędnego samochodu chcemy dopomóc. Podajemy więc zużycie paliwa przez silniki samochodów oferowanych na polskim rynku. Zaczynamy od tych najmniejszych z segmentu A.
Metoda pomiaru
Porównując zużycie paliwa wielu samochodów przyjęliśmy logiczną zasadę, że pomiar powinien odbywać się w jednakowych warunkach. Wyniki powinny być porównywalne. Ponieważ wiele firm stosuje normę, wg której zużycie mierzy się w trzech kategoriach (rodzajach jazd); przy prędkości 90 km/h, 120 km/h i w tzw. teście miejskim, podajemy średnią z tych pomiarów. Zaznaczając jednocześnie, że pojęcie "testu miejskiego" nie należy utożsamiać z pomiarem zużycia paliwa podczas jazdy w mieście - jest to zużycie mierzone na hamowni podwoziowej w warunkach laboratoryjnych, poprzez analizę chemiczną składu spalin.

od 12 lat
Wideo

Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty