Ile osób musi zginąć by drogi na Kujawach i Pomorzu stały się bezpieczniejsze?

gazeta.pomorska
Ile osób musi zginąć by drogi na Kujawach i Pomorzu stały się bezpieczniejsze?
Ile osób musi zginąć by drogi na Kujawach i Pomorzu stały się bezpieczniejsze?
Udostępnij:
Czyżby w naszym kraju obowiązywała okrutna logika: im więcej ofiar, tym większe szanse na to, by szybko znalazły się pieniądze na budowę chodnika, przejścia dla pieszych, sygnalizacji świetlnej, zatoki autobusowej?
Ile osób musi zginąć by drogi na Kujawach i Pomorzu stały się bezpieczniejsze?
Ile osób musi zginąć by drogi na Kujawach i Pomorzu stały się bezpieczniejsze?

- Rzeczywiście, liczba ofiar i nagłośnienie tragedii przez media mogą wpłynąć na przyznanie środków na poprawę bezpieczeństwa, nawet z budżetu centralnego - przyznaje Tomasz Szczuraszek, prof. Uniwersytetu Technologiczno-Przyrodniczego w Bydgoszczy, kierownik opracowania pt. „GAMBIT - Wojewódzki Program Poprawy Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego na lata 2010 - 2020”. Udział w tym opracowaniu mają też specjaliści z Politechniki Gdańskiej.

Profesor dodaje, że nie ma żadnych norm tyczących liczby ofiar, by owe środki szybko się znalazły.

13-latek nie żyje. Będzie blokada drogi w Łęgnowie?

 

Jego zdaniem, choć w Polsce i regionie generalnie spada liczba wypadków drogowych, dobrze nie jest, a nawet jest źle.

Niepokojące są zwłaszcza statystyki wypadków drogowych z udziałem pieszych - te są u nas najgorsze w Europie, a nawet na świecie.

- W Polsce i naszym województwie jest tak, że za bezpieczeństwo w ruchu drogowym odpowiada wiele instytucji. Nie ma więc spójnej polityki w tym zakresie, kompetencje i decyzje rozmywają się - alarmuje profesor. - Dlatego należy powołać do życia instytucję, która spięłaby w jedno wysiłki różnych podmiotów.

- Kujawsko-Pomorska Wojewódzka Rada Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego jest organem doradczym, a zatem nie ma mocy sprawczej - wyjaśnia jej sekretarz, Marek Staszczyk, jednocześnie dyrektor Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego w Toruniu.

- Ile jeszcze dzieci musi tu zginąć, żeby coś się zmieniło? - pytają mieszkańcy bydgoskiego Łęgnowa

- Niewątpliwie więc przydałoby się utworzenie jakiejś organizacja, która koordynowałaby wszystkie wysiłki na rzecz poprawy bezpieczeństwa.

Obaj nasi rozmówcy podkreślają, że spory sukces w tej materii ma na koncie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, która dysponuje dużym budżetem, a przede wszystkim scentralizowanym kierownictwem, podległym bezpośrednio rządowi. Od decyzji do wykonania jest więc prosta i szybka droga. Przy tym jest pewność, że wszystko wykonane zostanie zgodnie z europejskimi standardami.

- Drogi krajowe i autostrady, mają znaczenie strategiczne dla kraju, i jest to zdecydowany priorytet rządu. Dlatego na nich właśnie bezpieczeństwo poprawia się najszybciej - wyjaśnia Marek Staszczyk. - Na niższym szczeblu wiele jeszcze trzeba zrobić.

W liczącym 500 stron opracowaniu „GAMBIT” - jednym z najbardziej szczegółowych w kraju - jest diagnoza problemu. Teraz potrzebne jest opracowanie koncepcji poprawy bezpieczeństwa na drogach województwa, wskazanie najbardziej niebezpiecznych miejsc i uzasadnienie, że należy je przebudować. Tego opracowania można się spodziewać w połowie przyszłego roku. Finansują je WORD-y w Toruniu, Bydgoszczy i Włocławku.

[b]Marek Weckwerth [/b]marek.weckwerth@pomorska.pl

tel. 52 32 63 184
(fot. Andrzej Muszyński

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie