Ile oleju w silniku?

Aureliusz Mikos
Nadmiar oleju jest zjawiskiem niekorzystnym, ale nie tak niebezpiecznym jak jego niedobór. Szczególnie może to być niekorzystne w samochodach wyposażonych w katalizator.

Nadmiar oleju jest zjawiskiem niekorzystnym, ale nie tak niebezpiecznym jak jego niedobór. Szczególnie może to być niekorzystne w samochodach wyposażonych w katalizator.

Zbyt wysoki poziom lustra oleju w misce olejowej może powodować naruszenie gładzi cylindrów. Nadmiaru oleju mogą nie nadążyć zgarniać pierścienie tłokowe. W efekcie dochodzi do spalania nadmiaru oleju w kanale spalania i przedostawania się nie spalonych do końca cząstek oleju do katalizatora i niszczenie go. Drugim negatywnym efektem jest nadmierne i nieefektywne zużycie oleju.

Ile oleju w silniku?

Ilość oleju w misce olejowej silnika należy sprawdzać przynajmniej co 1000 km, a szczególnie przed wyjazdem w dłuższą drogę.

Sprawdza się najlepiej w zimnym silniku lub po około 5 minutach od jego unieruchomienia, jest to minimalny czas potrzebny na ścieknięcie oleju do miski olejowej. Poziom oleju powinien mieścić się między dolną (min.) i górną (max.) kreską na tzw. bagnecie, nie ponad i nigdy poniżej tych kresek.

Prawie w każdym samochodzie trzeba dolewać odrobinę oleju. Zużywanie oleju przez silnik w czasie jego pracy jest zjawiskiem naturalnym i wynikającym z procesów zachodzących w silniku.

Instrukcje obsługi niektórych samochodów zawierają normatywne zużycie oleju dla danego silnika. Są to dla samochodów osobowych wielkości w dziesiętnych częściach litra na 1000 km. Na ogół producenci zawyżają te dopuszczalne ilości. W nowych oraz o małych przebiegach silnikach rzeczywiste zużycie jest znacznie mniejsze, praktycznie niezauważalne "gołym okiem". Dobrze jest obserwować wielkość rzeczywistego zużycia i w przypadku, gdy przekracza ono wielkość określoną przez producenta lub wykazuje wzrost w stosunku do poprzednich ustaleń, zwrócić się do serwisu, celem wykrycia przyczyn tego zjawiska.

Zarówno latem, jak i zimą temperatura pracy silnika jest ta sama i zachodzące procesy się nie różnią. Jedyna różnica polega na tym, iż zimą udział procentowy czasu jazdy na nie w pełni nagrzanym silniku może być wyższy, co jednak ma przede wszystkim wpływ na zużycie gładzi cylindrowych i pierścieni. Współczesne oleje silnikowe mają zapewnioną niezbędną płynność również w niskich temperaturach, co gwarantuje prawie natychmiastowe dobre smarowanie tuż po uruchomieniu.

Należy unikać, stosowanego przez niektórych kierowców, nagrzewania silnika na postoju. Przedłuża to proces nagrzewania i w efekcie daje wynik negatywny dla silnika i dla środowiska.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie