Ile oleju w silniku?

Aureliusz Mikos
Udostępnij:
Ilość oleju w misce olejowej silnika należy sprawdzać przynajmniej co 1000 km, a szczególnie przed wyjazdem w dłuższą drogę.

Wielu kierowców uważa, że lepiej, gdy w misce olejowej znajduje się za dużo oleju, niż miałoby go zabraknąć. Czy nadmiar oleju może spowodować uszkodzenie silnika?

 
Nadmiar oleju jest zjawiskiem niekorzystnym, ale nie tak niebezpiecznym jak jego niedobór. Szczególnie może to być niekorzystne w samochodach wyposażonych w katalizator. Zbyt wysoki poziom lustra oleju w misce olejowej może powodować naruszenie gładzi cylindrów. Nadmiaru oleju mogą nie nadążyć zgarniać pierścienie tłokowe. W efekcie dochodzi do spalania nadmiaru
oleju w kanale spalania i przedostawania się nie spalonych do końca cząstek oleju do katalizatora i niszczenie go. Drugim negatywnym efektem jest nadmierne i nieefektywne zużycie oleju.

 

Jak prawidłowo sprawdzić ilość oleju w silniku?
Ilość oleju w misce olejowej silnika należy sprawdzać przynajmniej co 1000 km, a szczególnie przed wyjazdem w dłuższą drogę.
Sprawdza się najlepiej w zimnym silniku, a jeśli w czasie jazdy, to po około 5 minutach od unieruchomienia silnika, jest to minimalny czas potrzebny na ścieknięcie oleju do miski olejowej.
Poziom oleju powinien mieścić się między dolną (min.) i górną (max) kreską na tzw. bagnecie nie ponad i nigdy poniżej tych kresek.
 
Prawie w każdym samochodzie trzeba dolewać odrobinę oleju. Czy dobry silnik może zużywać olej?
Zużywanie oleju przez silnik w czasie jego pracy jest zjawiskiem naturalnym i wynikającym z procesów zachodzących w silniku.
Instrukcje obsługi niektórych samochodów zawierają normatywne zużycie oleju dla danego silnika. Są to dla samochodów osobowych wielkości w dziesiętnych częściach litra na 1000 km. Na ogół producenci zawyżają te dopuszczalne ilości. W nowych oraz o małych przebiegach silnikach rzeczywiste zużycie jest znacznie mniejsze, praktycznie niezauważalne "gołym okiem". Dobrze jest obserwować wielkość rzeczywistego zużycia i w przypadku, gdy przekracza ono wielkość określoną przez producenta lub wykazuje wzrost w stosunku do poprzednich ustaleń, zwrócić się do serwisu, celem wykrycia przyczyn tego zjawiska.
 
Czy latem i zimą tak samo sprawdzamy stan oleju?
Zarówno latem, jak i zimą temperatura pracy silnika jest ta sama i zachodzące procesy się nie różnią. Jedyna różnica polega na tym, iż zimą udział procentowy czasu jazdy na nie w pełni nagrzanym silniku może być wyższy, co jednak ma przede wszystkim wpływ na zużycie gładzi cylindrowych i pierścieni. Współczesne oleje silnikowe mają zapewnioną niezbędną płynność również w niskich temperaturach, co gwarantuje prawie natychmiastowe dobre smarowanie tuż po uruchomieniu.
Należy unikać, stosowanego przez niektórych kierowców, nagrzewania silnika na postoju. Przedłuża to proces nagrzewania i w efekcie daje wynik negatywny dla silnika i dla środowiska.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Mega

Mega Zestaw Narzędzi 144Elem. 58144

343,33 zł176,95 zł-48%
miejsce #2

Topex

Topex Zestaw 135 elementów 38D215

244,77 zł141,33 zł-42%
miejsce #3

Bosch

Bosch Zestaw Narzędzi X-line All In One 111 2607017394

380,95 zł245,70 zł-36%
miejsce #4

Knipex

Wiha zestaw Best-of VDE, 12 szt. 36389

989,00 zł873,14 zł-12%
Materiały promocyjne partnera

Jakub Wiech: Ceny ropy naftowej wracają do poziomu sprzed wojny

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie