Lampka kontrolna rezerwy paliwa jest najbardziej nielubianym przez kierowców wskaźnikiem. Oznacza konieczność zatankowania coraz droższego paliwa.
Samochody osobowe napędzane silnikami o zapłonie iskrowym są tak projektowane, by przy średnim zużyciu paliwa 8 litrów/100 km przejeżdżały na jednym zbiorniku od 600 do 700 km. Samochody z silnikami wysokoprężnymi, które zużywają około 6 litrów na 100 km, w sprzyjających warunkach bez tankowania przebywają dystans 900 -1000 km.

Zbiorniki samochodów osobowych mają pojemność od 40 do 70 litrów, wyjątkiem są samochody luksusowe, których zbiorniki mieszczą nawet 90 litrów paliwa. Jeżeli silnik zużywa więcej paliwa, to zbiornik powinien mieć większą pojemność.
Wszystkie samochody osobowe są wyposażone we wskaźniki poziomu paliwa w zbiorniku umieszczone na desce rozdzielczej w zasięgu wzroku kierowcy. Wskaźniki mają z reguły podziałkę składającą się z czterech części oraz wyodrębnione pole rezerwy oznaczone kolorem czerwonym. W droższych konstrukcjach jest umieszczona lampka kontrolna rezerwy paliwa. Zapala się wtedy, gdy paliwo osiągnie w zbiorniku poziom rezerwy założony przez wytwórcę pojazdu. Ile wynosi rezerwa bardzo trudno jednoznacznie określić. Szacuje się, że w większości samochodów jest to objętość równa 0,1 pojemności zbiornika. Obecnie wytwórnie w dokumentacji technicznej rzadko podają wielkość rezerwy. Ze średniego zużycia paliwa oraz pojemności zbiorników samochodów eksploatowanych na naszym rynku, wynika że jest to 5 - 8 litrów. Ten zapas powinien umożliwić dojazd do najbliższej stacji

benzynowej, czyli na około 50 km.
W wielu samochodach, gdy wskazówka paliwa osiąga "0", w zbiorniku jeszcze znajduje się paliwo. Ze względu na poziome usytuowanie zbiornika i dno o dużej, płaskiej powierzchni, nie zawsze jest możliwe, aby silnik całkowicie skonsumował paliwo.
Żeby sprawdzić korelację położenia wskazówki z rzeczywistą ilością paliwa w zbiorniku, konieczne jest wypalenie paliwa do zgaśnięcia silnika. Jednak takie próby niosą ze sobą pewne niebezpieczeństwo. W samochodach z silnikami o zapłonie iskrowym wszystkie zanieczyszczenia zawarte na dnie zbiornika dostaną się do filtra, mogą go skutecznie zapchać uniemożliwiając przepływ paliwa. W samochodach z silnikami wysokoprężnymi oprócz niebezpieczeństwa opisanego powyżej, może nastąpić zapowietrzenie układu paliwowego. Usunięcie pęcherzyków powietrza z układu bywa praco i czasochłonne, często wymaga wizyty w autoryzowanym serwisie.
Obecnie w wielu typach samochodów montowany jest tak zwany komputer pokładowy. Jedną z jego użytecznych funkcji jest obliczanie chwilowego i średniego zużycia paliwa. Na podstawie średniego zużycia paliwa urządzenie wylicza dystans możliwy do pokonania na zapasie paliwa, który jeszcze pozostał w zbiorniku. Pierwszy sygnał akustyczny informujący kierowcę o konieczności udania się do stacji paliwowej w samochodzie Ford Focus jest emitowany, gdy można przejechać około 80 km, a następny, gdy pozostaje już tylko 50 km. Strzałka wskaźnika paliwa opada ciągle w dół, a na ekranie komputera na bieżąco wyświetlany jest dystans możliwy do pokonania. Ze względu na ciągły pomiar ilości paliwa oraz skorelowanie z drogą możliwą do przebycia, jest to optymalny sposób informowania kierowcy o wielkości rezerwy paliwa.
Pojemności zbiorników paliwa niektórych samochodów osobowych
Marka i typ pojazdu | Pojemność zbiornika paliwa (l) |
Fiat Seicento | 35 |
Daewoo Matiz | 38 |
Skoda Fabia | 45 |
VW Golf V | 55 |
Peugeot 307 | 60 |
Ford Mondeo | 60 |
Toyota Avensis | 60 |
Audi A 6 | 70 |
Renault Laguna | 70 |
Volvo S 60 | 70 |
Renault Espace | 80 |
VW Phaeton | 90 |
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?