Ile kosztuje import?

Michał Krzywoszyński
Udostępnij:
Kupić auto w Polsce czy przywieźć je z zagranicy? Na to pytanie każdy powinien sobie sam odpowiedzieć.

By jednak to zrobić, warto poznać koszty sprowadzenia samochodu spoza kraju.

 

Z całą pewnością zakup, przywiezienie i zarejestrowanie auta z Niemiec czy innego państwa Unii Europejskiej stały się po 1 maja łatwiejsze. Na dobre zniknęła bowiem granica celna z Unią, a wraz z nią kolejki i część formalności. Aby sprowadzić i zarejestrować w Polsce samochód zakupiony w UE, musimy teraz mieć: dowód własności pojazdu, deklarację jego wartości, dowód rejestracyjny z kraju, w którym auto było zarejestrowane, dokument o wyrejestrowaniu (jeśli samochód został wyrejestrowany) oraz ubezpieczenie pojazdu. W ciągu 5 dni od daty zakupu auta jego właściciel musi wypełnić i złożyć w odpowiednim urzędzie celnym uproszczoną deklarację (można ją też wysłać pocztą) oraz zapłacić akcyzę - zależnie od wieku i pojemności skokowej silnika pojazdu od 3,1 do 65%. Co ważne i co jest dobrą informacją dla importerów, akcyzę płaci się od ceny auta na fakturze.

 

Sprowadzając używany samochód, trzeba najpierw poddać go badaniu kontrolnemu w jednej z wytypowanych stacji diagnostycznych. Zryczałtowany koszt tego przedsięwzięcia to 163 zł. Po zapłaceniu akcyzy i uzyskaniu pozytywnej opinii stacji diagnostycznej możemy już zarejestrować samochód. Trzeba to zrobić w ciągu 30 dni od daty sprowadzenia auta. Jeśli sprowadzimy pojazd używany, czyli według definicji starszy niż półroczny i o przebiegu powyżej 6 km, nie zapłacimy podatku VAT. Gdy kupimy samochód powypadkowy, tak jak dotąd po naprawie będzie on musiał pozytywnie przejść badanie techniczne.

 

Przy imporcie nie trzeba już zwracać uwagi na to, czy auto spełnia normę Euro II. Zgodnie z decyzją Ministra Infrastruktury przestała ona obowiązywać.

 

W opinii zawodowych importerów po wejściu Polski do UE stopniowo będzie się nasilał tzw. prywatny import, czyli sprowadzanie samochodów przez osoby fizyczne dla siebie bądź dla członków najbliższej rodziny. Mimo pozostawienia akcyzy (wyższej dla starszych aut, niższej dla młodszych) zniesienie normy Euro II spowoduje napływ tanich, ale i starych pojazdów, liczących powyżej 10 lat. Z całą pewnością opłacalne staną się tzw. okazje. Dotąd urzędników nie interesowała informacja, że udało się nam kupić okazyjnie samochód za np. 500 euro. Jeśli według cennika Eurotaxu był on wart 1500 euro, to właśnie od tej kwoty trzeba było płacić akcyzę.

Problemem może być jednak to, że o prawdziwe okazje, zwłaszcza na rynku niemieckim, coraz trudniej.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Metabo

Metabo Power Maxx BS Quick (600156500)

615,00 zł284,99 zł-54%
miejsce #2

Makita

Makita DF033DZ

281,52 zł188,78 zł-33%
miejsce #3

Makita

Makita HP457DWE

911,99 zł658,00 zł-28%
miejsce #4

Black&Decker

Black&Decker Wiertarko-wkrętarka akumulatorowa (BDCHD18-QW)

373,34 zł309,00 zł-17%
miejsce #5

Stanley

Stanley FMC625D2

463,00 zł
miejsce #6

Einhell

Einhell 4513914

209,00 zł
Materiały promocyjne partnera

Premier zapowiada wzmożone kontrole

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie