Idziemy na kompromis

Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha
Co trzecie nowe auto sprzedawane w Polsce należy do segmentu samochodów kompaktowych. Najszybciej rośnie jednak zainteresowanie terenówkami i SUV-ami.

Co trzecie nowe auto sprzedawane w Polsce należy do segmentu samochodów kompaktowych. Najszybciej rośnie jednak zainteresowanie terenówkami i SUV-ami.

 

W pierwszym kwartale 2008 r. sprzedano w Polsce 86 926 nowych samochodów osobowych, z czego ok. 40 proc. kupiły firmy, a pozostałe 60 proc. trafiło w ręce klientów indywidualnych.

 

Najwyższe tempo wzrostu zanotowały auta terenowe (Toyota Land Cruiser, Nissan Pathfinder, Mitsubishi Pajero) i rekreacyjno-terenowe SUV (Toyota RAV4, Suzuki Grand Vitara, Honda CR-V) - wynik tegorocznej sprzedaży jest o 66,4 proc. większy od ubiegłorocznego. O 40,6 proc. wzrosła sprzedaż samochodów klasy niższej średniej (Ford Focus, Toyota Auris, Opel Astra), popularnie

Fot. Maciej Pobocha
Fot. Maciej Pobocha

zwanej kompaktową. Umocniły się one na pozycji lidera rynku z udziałem 32,7 proc.

 

O 30 proc. wzrósł popyt na najmniejsze samochody takie jak Peugeot 107, Toyota Aygo czy Kia Picanto. O 26,9 proc. zwiększyła się sprzedaż kombivanów (Peugeot Partner, Citroen Berlingo, VW Caddy) i minivanów, do których należą m.in. Opel Meriva, Ford C-Max czy Renault Scenic (+25,0 proc.). O 16 proc. wzrosła sprzedaż aut luksusowych (Audi A8, BMW serii 7, Mercedes klasy S). W klasie wyższej średniej (VW Passat, Toyota Avensis, Ford Mondeo) sprzedaż wzrosła o 14,9 proc.

 

Tylko trzy segmenty odnotowały mniejszą sprzedaż niż przed rokiem. Największy, 7,5-procentowy spadek, mają samochody klasy wyższej (Audi A6, BMW serii 5, Mercedes klasy E). O 4,8 proc. spadł popyt na vany (Chrysler Voyager, Ford Galaxy, Citroen C8), a o 1,5-procent zmniejszyła się sprzedaż aut mini plus (Fiat Panda, VW Fox).

 

40 proc. ze wszystkich sprzedanych w Polsce nowych samochodów to auta z silnikami diesla. Popularność jednostek wysokoprężnych rośnie z roku na rok (dla porównania w 2002 wynosiła 18 proc.), ale może ulec zahamowaniu ze względu na wysokie ceny oleju napędowego, porównywalne z cenami benzyny. Sprawia to, że wyższa - nawet o kilkanaście tysięcy złotych - cena samochodów z silnikiem diesla, zwraca się dłużej mimo mniejszego zużycia paliwa.

 

Średnia cena samochodu osobowego sprzedanego w pierwszym kwartale wyniosła 70,5 tys. zł (wzrosła o 2,8 proc.) przy czym przeciętny Kowalski płacił za auto ok. 64 tys. zł, a firma ok. 76 tys. zł. Największy, 18-procentowy wzrost cen, odnotowały auta mini, natomiast największy spadek - o 5,4 proc. - dotyczy aut terenowych.

 

Wzrosła średnia wartość kredytu udzielanego na nowe samochody. O ile po pierwszym kwartale zeszłego roku wynosiła 38,5 tys. zł, to w tym roku sięgnęła 42 tys. zł.

Idziemy na kompromis

 

Jakub Faryś, dyrektor Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego

 

Samochody kompaktowe, z punktu widzenia klientów indywidualnych i firm, są kompromisem. Z jednej strony są na tyle przestronne, aby wybrać się nimi z rodziną na wakacje czy posłużyć jako w miarę wygodne auto służbowe, a drugiej mają ceny dające się zaakceptować. Jeśli chodzi o popularność terenówek, to jest ona częściowo wynikiem mody, częściowo efektem wyprowadzania się bogatszych Polaków poza miasto i koniecznością dojechania do domów po nie najlepszej jakości drogach. Większe zainteresowanie najmniejszymi samochodami wynika m.in. z faktu, że kupują je firmy dla swoich przedstawicieli handlowych pracujących w obrębie jednego miasta. Służą też one jako auta reklamowe, a w przypadku klientów indywidualnych są drugimi albo

Idziemy na kompromis

trzecimi pojazdami w rodzinie.

 

Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Samar

 

Zainteresowanie większymi samochodami, w tym terenowymi i SUV-ami będzie rosło, o ile nasz rząd, wzorem innych rządów europejskich, nie wprowadzi regulacji prawnych dotyczących emisji dwutlenku węgla przez silniki aut. Jeśli zostanie ona ograniczona, popyt na zużywające większe ilości paliwa terenówki spadnie, a wzrośnie na bardziej oszczędne, a przez to ekologiczne, małe i średnie samochody. Tak stało się ostatnio w Hiszpanii. Rosnąca średnia cena aut to efekt wybierania pojazdów lepiej wyposażonych i z silnikami o większej pojemności, przy czym niekoniecznie należących do wyższego segmentu.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Jak kupić używany samochód i nie dać się oszukać? Zobacz 3 sposoby NA

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie