IAA Frankfurt 2007 - Piękno i ekologia

Tomasz Szmandra
Fot. Ford: Model Verve
Fot. Ford: Model Verve
Dniami prasowymi rozpoczął się międzynarodowy salon samochodowy we Frankfurcie. To największe targi motoryzacyjne w Europie.

Ponad tysiąc wystawców, dziesiątki premier, prawie milion zwiedzających i możliwość poznania tego, co ma do zaoferowania współczesna motoryzacja.

 

Niemiecki IAA (Internationale Automobil Ausstellung) odbywa się co dwa lata, na przemian z salonem samochodowym w Paryżu. Samochodowe targi to uczta dla oczu. I to nie tylko ze

Fot. Tomasz Szmandra
Fot. Tomasz Szmandra

względu na hostessy. Po marazmie stylizacyjnym minionych dwóch dekad, samochody stają się coraz ciekawsze i bardziej różnorodne.

 

Rosnące ceny ropy zmusiły wiele firm do zademonstrowania rozwiązań obniżających zużycie paliwa. Jednak znaczny odsetek przeznaczonych do produkcji seryjnej frankfurckich premier, to nadal samochody mocne, duże i bardzo drogie.

 

Popularne górą

 

Wśród premier tegorocznej wystawy wyróżniają się ekspozycje takich firm jak Ford, Audi, Renault i Peugeot. To tutaj tłoczą się dziennikarze i fotoreporterzy, aby obejrzeć nowe generacje  popularnych modeli: Forda Ka, Audi A4, Renault Laguny czy następcę Peugeota 307, model 308.

Fot. Ford: Model Verve
Fot. Ford: Model Verve

 

Poza produkowanym wspólnie z Fiatem 500 nowym Ka, Ford pokazuje także prawdopodobnego następcę popularnej Fiesty, pod nazwą Verve Concept, a także całkowicie nowy crossover Kuga, który wejdzie do produkcji na początku 2008 r. Łączy on cechy pojazdu rekreacyjno-terenowego i auta sportowego.

 

Długo wyczekiwane nowe Audi A4 z zewnątrz jest podobne do znanego już modelu A5. Oba samochody powstały na tej samej płycie podłogowej, która została tak skonstruowana, aby można było przesunąć jednostki napędowe jak najbliżej przedziału 

Fot. Audi: Nowe A4
Fot. Audi: Nowe A4

pasażerskiego, co ma zaowocować bardzo dobrymi właściwościami jezdnymi. Jak to w koncernie Volkswagena, do napędu posłuży cała gama silników, od 1,8-litrowej jednostki TFSI (130 KM) aż po 4,2-litrowego V8. A4 będzie napędzany na przednia oś, ale w planach jest także wersja Quattro. Z nadwoziem sedan auto pojawi się na rynku jeszcze w tym roku, a wersja kombi trafi do sprzedaży na wiosnę.

 

Renault oprócz nowego modelu swojego bestsellera - Laguny prezentuje również Clio Grandtour, czyli kombi. W tej odmianie auto mierzy 4,2 m długości i dysponuje bagażnikiem o pojemności 439 l.

Fot. Peugeot: Model 308 CC
Fot. Peugeot: Model 308 CC

 

Z kolei na stoisku Peugeota można podziwiać model 308 w wersji 3- i 5-drzwiowej oraz studyjne coupe 308 RC Z z 218-konnym, turbodoładowanym silnikiem 1,6 l, które przyspiesza do "setki" zaledwie w 7 sekund. Prawdopodobnie model ten jest zapowiedzią "trzystaósemki" w odmianie CC.

 

Nowe technologie

 

Volkswagen pokazuje m.in. wchodzącego do produkcji Tiguana, oraz City Car Concept, będący zapowiedzią małego miejskiego samochodu z silnikiem umieszczonym z tyłu! Auto ma wejść do produkcji w 2009 roku.

Z dużym zainteresowaniem spotykają się także ekspozycje japońskich producentów. Mazda wreszcie zaprezentowała nowy model 6, znany już w Japonii pod nazwą Atenza. Zgodnie z deklaracją producenta, główny nacisk położono na wysoką jakość wykonania.

 

We Frankfurcie pojawiły też nowe technologie, m.in. samochody z systemem "plug-in hybryd" w ofercie Volvo i Toyoty, zaprojektowany przez General Motors układ E-Flex (umożliwiający stosowanie różnorodnych źródeł energii na wspólnej platformie pojazdu o napędzie elektrycznym), gamę modeli pod nazwą Ford ECOnetic, charakteryzującą się niską emisją CO2, czy też Peugeota 308 w wersji hybrydowej.

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty