HYUNDAIA W POLSCE NIE BĘDZIE

Joanna Kalinowska
Władze koncernu Hyundai Motor Group poinformowały oficjalnie, że wybrały miejscowość Żylina na Słowacji jako lokalizację do budowy swojego nowego zakładu w Europie. Tym samym odrzucona została oferta polska...

Władze koncernu Hyundai Motor Group poinformowały oficjalnie, że wybrały miejscowość Żylina na Słowacji
jako lokalizację do budowy swojego nowego zakładu w Europie. Tym samym odrzucona została oferta polska, która przewidywała umieszczenie tej inwestycji w Kobierzycach na południe od Wrocławia.

Jest to już trzecia porażka gospodarcza Polski na rzecz naszych południowych sąsiadów, poprzednimi były inwestycje francuskiego Peugeota na Słowacji oraz Citroena i Toyoty w Czechach.

W tej walce o duże pieniądze od Hyundaia
nie zostaliśmy na placu boju sami, ponieważ jeszcze wcześniej zostały odrzucone oferty Czech i Węgier, a było o co walczyć. Inwestycja przewiduje produkcję ok. 300 tys. samochodów rocznie począwszy od końca 2006 roku, przy zatrudnieniu 3,5 do 4 tysięcy ludzi. Wartość inwestycji ma wynieść 700 mln euro, co oznacza, że jest przodująca wśród tegorocznych w Europie.

Różne są koncepcje na temat niepowodzenia negocjacji ze strony polskiej. Wiceminister gospodarki Jacek Piechota stwierdził, że podczas gdy strona słowacka obraz już gotowej infrastruktury, my dopiero oferowaliśmy wybudowanie bocznic kolejowych i odcinka autostrady komunikującej oferowany inwestorowi teren. Niestety, wciąż mamy bardzo wiele do nadrobienia jeżeli chodzi przede wszystkim o infrastrukturę techniczną oferowanych terenów.
- "Nie ma w Polsce terenów, które byłyby tak dobrze uzbrojone jak u naszych konkurentów" - ubolewa wiceminister.

Tak naprawdę to nie tylko to, ale i szereg innych przyczyn wpłynęło na porażkę. Słowacja ma nie tylko lepszą infrastrukturę komunikacyjną, ale przede wszystkim konkurencyjne koszty pracy, oraz przejrzystą sytuację podatkową. Polska ze swym zamieszaniem podatkowym, opóźnioną i w wielu punktach zniechęcającą do inwestycji ustawą o VAT, wysokimi kosztami pracy i niejasnymi, ułatwiającymi dowolną interpretację urzędom skarbowym przepisami - wyglądała po prostu mało atrakcyjnie.

Szczegółowego raportu na temat straconej przez Polskę inwestycji Hyundaia, w tym informacji kto personalnie odpowiadał za negocjacje z Koreańczykami, zażądała Rada Ministrów od prezesa Państwowej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych.

Rajd Pojazdów Zabytkowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie