Hyundai Tucson 2.0 CRDi

Ryszard Polit
Fot. Ryszard Polit: Hyundai Tucson dołączył niedawno do grona aut rekreacyjno-terenowych dostępnych na naszym rynku. Wykorzystuje niektóre podzespoły z modelu Kia Sportage.
Fot. Ryszard Polit: Hyundai Tucson dołączył niedawno do grona aut rekreacyjno-terenowych dostępnych na naszym rynku. Wykorzystuje niektóre podzespoły z modelu Kia Sportage.
Po modelu Santa Fe Hyundai wprowadził na rynek nieco mniejszego SUV-a o nazwie Tucson. Boom na samochody rekreacyjno-terenowe ma trwać nadal.

Po modelu Santa Fe Hyundai wprowadził na rynek nieco mniejszego SUV-a o nazwie Tucson. Firma prognozuje bowiem, że boom na samochody rekreacyjno-terenowe trwał będzie nadal.

Fot. Ryszard Polit: Hyundai Tucson dołączył niedawno do grona aut rekreacyjno-terenowych dostępnych na naszym rynku. Wykorzystuje niektóre podzespoły
Fot. Ryszard Polit: Hyundai Tucson dołączył niedawno do grona aut rekreacyjno-terenowych dostępnych na naszym rynku. Wykorzystuje niektóre podzespoły z modelu Kia Sportage.

 

Samochodów rekreacyjno-terenowych na naszym rynku jest dość sporo, a podstawowym argumentem przemawiającym na korzyść produktów firmy Hyundai była niższa cena. Tucson napędzany wysokoprężnym silnikiem 2.0 CRDi o mocy 113 KM w najtańszej wersji wyposażenia kosztuje 99 900 zł. Za 95 600 zł można kupić Suzuki Grand Vitarę, za 97 900 zł - Kiję

Fot. Ryszard Polit: Tucson napędzany 2-litrowym silnikiem wysokoprężnym o mocy 113 KM ma całkiem niezłą dynamikę, a w mieście zużywa ok. 10 l paliwa
Fot. Ryszard Polit: Tucson napędzany 2-litrowym silnikiem wysokoprężnym o mocy 113 KM ma całkiem niezłą dynamikę, a w mieście zużywa ok. 10 l paliwa na 100 km.

Sportage, za 118 tys. zł Nissana X-Trail, a za 107 tys. zł 5-drzwiową Toyotę RAV4, wszystkie pojazdy napędzane silnikiem wysokoprężnym. Czy Tucson jest najlepszy?

 

Cechy szczególne

 

Tuscon to typowy samochód rekreacyjno-terenowy (SUV) z samonośnym nadwoziem i w zasadzie nie ma cech, które wyróżniałyby ten model. Dziwić może jedynie, że w aucie o długości 4,3 m bagażnik ma aż tak

Fot. Ryszard Polit: Wnętrze Tucsona jest przestronne
Fot. Ryszard Polit: Wnętrze Tucsona jest przestronne

małą objętość - 325 l. Po złożeniu tylnych foteli tworzy się równa powierzchnia łącząca się z podłogą bagażnika. Przydatna jest możliwość otwierania okna w pokrywie bagażnika. We wnętrzu miejsca jest pod dostatkiem, a przednie fotele są wystarczająco wygodne. Dość ładnie

Fot. Ryszard Polit: Tylne fotele można złożyć otrzymując różną powierzchnię z podłogą bagażnika.
Fot. Ryszard Polit: Tylne fotele można złożyć otrzymując różną powierzchnię z podłogą bagażnika.

zaprojektowano tablicę przyrządów z centralnie umieszczonym prędkościomierzem. Z lewej strony kolumny kierownicy umieszczono przyciski do włączania m.in. stałego napędu na 4 koła i świateł przeciwmgielnych. W autach typu SUV istotny jest sposób przeniesienia napędu. W Tucsonie stale napędzane są przednie koła pojazdu, ale w razie potrzeby napęd jest także przenoszony na tylne koła (maksymalnie do 50 proc.), dzięki zamontowaniu sprzęgła wiskotycznego. Kierowca ma także możliwość włączenia przyciskiem stałego napędu na obie osie w proporcji 50:50. 

 

Silnik
Fot. Ryszard Polit: Tablica przyrządów jest zgrabnie zaprojektowana.
Fot. Ryszard Polit: Tablica przyrządów jest zgrabnie zaprojektowana.

 

Pojazd oferowany jest z dwoma silnikami benzynowymi i jednostką wysokoprężną. Wybraliśmy diesla zasilanego układem common rail i doładowanego turbosprężarką, który z pojemności 2,0 l osiąga moc 113 KM. To dość nowoczesna jednostka napędowa z 4 zaworami w każdym cylindrze, o przyzwoitej kulturze pracy i sporym apetycie na paliwo. W

Fot. Ryszard Polit
Fot. Ryszard Polit

mieście Tucson z ręczną skrzynią biegów zużywa ok. 10 l oleju napędowego na 100 km. 

 

Wrażenia z jazdy

 

W Tucsonie, jak w każdym aucie rekreacyjno-terenowym, siedzi się dość wysoko, co szczególnie w ruchu miejskim jest ogromną zaletą. Pojazd jest wystarczająco dynamiczny,

Fot. Ryszard Polit: Mankamentem Tucsona jest dość mały bagażnik o pojemności 325 l. Za to można otworzyć szybę w tylnej klapie.
Fot. Ryszard Polit: Mankamentem Tucsona jest dość mały bagażnik o pojemności 325 l. Za to można otworzyć szybę w tylnej klapie.

szczególnie podczas rozpędzania na wyższych biegach. W egzemplarzu, którym jeździliśmy, niezbyt precyzyjnie działała dźwignia zmiany biegów. Za to zawieszenie Tucsona świetnie radziło sobie z nierównościami naszych dróg. Jest ono dość miękkie, ale pojazd nie ma tendencji do bujania się. W szybko

Fot. Hyundai
Fot. Hyundai

pokonywanych zakrętach nadwozie przechyla się, jednak własności jezdne auta są dobre. Samoczynne włączanie się napędu tylnych kół następuje z pewnym opóźnieniem, dlatego podczas trudnych warunków jazdy, np. w deszczu, może warto samemu włączać stały napęd na obie osie. W zawieszeniu przednim zastosowano typowe kolumny MhPhersona, a z tyłu oś wielowahaczową. Zaletą Tucsona jest dość niski poziom hałasu we wnętrzu, co nie jest oczywiste w przypadku aut typu SUV. Układ hamulcowy sprawia już

Fot. Ryszard Polit: Przyciskiem z lewej strony kolumny kierownicy można włączyć stały napęd na wszystkie koła.
Fot. Ryszard Polit: Przyciskiem z lewej strony kolumny kierownicy można włączyć stały napęd na wszystkie koła.

trochę gorsze wrażenie, bowiem droga zatrzymania pojazdu z prędkości 100 km/h wyniosła 41,3 m, gdy zwyczajowo przyjęta granica wynosi 40 m.

 

Podsumowanie 

 

Wyposażenie standardowe Tucsona jest przyzwoite, chociaż za boczne poduszki powietrzne i kurtyny oraz układ kontroli trakcji ESP trzeba dopłacić ekstra. W tej sytuacji nie wydaje się, by główną zaletą tego auta była cena. Hyundai Tucson to nowocześnie zaprojektowany samochód o ładnym wyglądzie i dobrym komforcie jazdy.

 

Wybrane dane techniczne:

 

Typ silnika

Wysokoprężny

Ilość cylindrów/zaworów

4/16

Pojemność skokowa (cm3):

1991

Moc maksymalna (KM/obr/min):

113/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

245/1800

Przyspieszenie 0-100 km/h (s):

13,8

Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s):

10,3

Prędkość maksymalna (km/h):

168

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*:

68

Droga hamowania od 100 km/h (m):

41,3

Pojemność bagażnika (dm3):

325

Pojemność zbiornika paliwa (dm3):

58

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km):

5,9/9,2

Długość x szerokość x wysokość (cm):

433 x 179 x 168

Rozstaw osi (cm):

263

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

3/6

Cena zalecana przez generalnego importera (zł):

99 900

* pomiar wg ADAC

 

Nasza ocena

Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych

 

Przestronność wnętrza

*****

Kabina pasażerska jest przestronna.    

Silnik

****

Dość wysoka kultura pracy.

Poziom hałasu

****

Jak na SUV-a poziom hałasu nie jest wysoki.

Hamulce

***

Droga hamowania Tucsona jest porównywalna z drogą hamowania Kia Sportage 2,0 CRDI/112 KM.  

Dynamika

****

Dobra dynamika, nieco gorsza od dynamiki Kia Sportage 2,0 CRDI/112 KM.      

Zużycie paliwa

***

W mieście pojazd zużywa ok. 10 l paliwa na 100 km.  

Nowoczesność konstrukcji

****

Konstrukcja zgodna z obecnymi trendami konstrukcyjnymi tańszych SUV-ów.    

Wyposażenie

****

Przyzwoity poziom wyposażenia.  

 

Wyposażenie seryjne:

Hyundai Tucson Active GL

 

Poduszki powietrzne

2

Układ ABS

S

Układ stabilizacji toru jazdy ESP

O

Wspomaganie układu kierowniczego

S

Centralny zamek

S

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/S

Elektrycznie sterowane/podgrzewane lusterka

S/S

Klimatyzacja manualna

S

Ogrzewane fotele przednie/wycieraczki przedniej szyby

S/S

Radio

S

s - wyposażenie seryjne

o - wyposażenie za dopłatą

Różowy Most Tolerancji w Głogowie. Jaka jest jego historia?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie