Po modelu Santa Fe Hyundai wprowadził na rynek nieco mniejszego SUV-a o nazwie Tucson. Firma prognozuje bowiem, że boom na samochody rekreacyjno-terenowe trwał będzie nadal.

Samochodów rekreacyjno-terenowych na naszym rynku jest dość sporo, a podstawowym argumentem przemawiającym na korzyść produktów firmy Hyundai była niższa cena. Tucson napędzany wysokoprężnym silnikiem 2.0 CRDi o mocy 113 KM w najtańszej wersji wyposażenia kosztuje 99 900 zł. Za 95 600 zł można kupić Suzuki Grand Vitarę, za 97 900 zł - Kiję

Sportage, za 118 tys. zł Nissana X-Trail, a za 107 tys. zł 5-drzwiową Toyotę RAV4, wszystkie pojazdy napędzane silnikiem wysokoprężnym. Czy Tucson jest najlepszy?
Cechy szczególne
Tuscon to typowy samochód rekreacyjno-terenowy (SUV) z samonośnym nadwoziem i w zasadzie nie ma cech, które wyróżniałyby ten model. Dziwić może jedynie, że w aucie o długości 4,3 m bagażnik ma aż tak

małą objętość - 325 l. Po złożeniu tylnych foteli tworzy się równa powierzchnia łącząca się z podłogą bagażnika. Przydatna jest możliwość otwierania okna w pokrywie bagażnika. We wnętrzu miejsca jest pod dostatkiem, a przednie fotele są wystarczająco wygodne. Dość ładnie

zaprojektowano tablicę przyrządów z centralnie umieszczonym prędkościomierzem. Z lewej strony kolumny kierownicy umieszczono przyciski do włączania m.in. stałego napędu na 4 koła i świateł przeciwmgielnych. W autach typu SUV istotny jest sposób przeniesienia napędu. W Tucsonie stale napędzane są przednie koła pojazdu, ale w razie potrzeby napęd jest także przenoszony na tylne koła (maksymalnie do 50 proc.), dzięki zamontowaniu sprzęgła wiskotycznego. Kierowca ma także możliwość włączenia przyciskiem stałego napędu na obie osie w proporcji 50:50.
Silnik

Pojazd oferowany jest z dwoma silnikami benzynowymi i jednostką wysokoprężną. Wybraliśmy diesla zasilanego układem common rail i doładowanego turbosprężarką, który z pojemności 2,0 l osiąga moc 113 KM. To dość nowoczesna jednostka napędowa z 4 zaworami w każdym cylindrze, o przyzwoitej kulturze pracy i sporym apetycie na paliwo. W

mieście Tucson z ręczną skrzynią biegów zużywa ok. 10 l oleju napędowego na 100 km.
Wrażenia z jazdy
W Tucsonie, jak w każdym aucie rekreacyjno-terenowym, siedzi się dość wysoko, co szczególnie w ruchu miejskim jest ogromną zaletą. Pojazd jest wystarczająco dynamiczny,

szczególnie podczas rozpędzania na wyższych biegach. W egzemplarzu, którym jeździliśmy, niezbyt precyzyjnie działała dźwignia zmiany biegów. Za to zawieszenie Tucsona świetnie radziło sobie z nierównościami naszych dróg. Jest ono dość miękkie, ale pojazd nie ma tendencji do bujania się. W szybko

pokonywanych zakrętach nadwozie przechyla się, jednak własności jezdne auta są dobre. Samoczynne włączanie się napędu tylnych kół następuje z pewnym opóźnieniem, dlatego podczas trudnych warunków jazdy, np. w deszczu, może warto samemu włączać stały napęd na obie osie. W zawieszeniu przednim zastosowano typowe kolumny MhPhersona, a z tyłu oś wielowahaczową. Zaletą Tucsona jest dość niski poziom hałasu we wnętrzu, co nie jest oczywiste w przypadku aut typu SUV. Układ hamulcowy sprawia już

trochę gorsze wrażenie, bowiem droga zatrzymania pojazdu z prędkości 100 km/h wyniosła 41,3 m, gdy zwyczajowo przyjęta granica wynosi 40 m.
Podsumowanie
Wyposażenie standardowe Tucsona jest przyzwoite, chociaż za boczne poduszki powietrzne i kurtyny oraz układ kontroli trakcji ESP trzeba dopłacić ekstra. W tej sytuacji nie wydaje się, by główną zaletą tego auta była cena. Hyundai Tucson to nowocześnie zaprojektowany samochód o ładnym wyglądzie i dobrym komforcie jazdy.
Wybrane dane techniczne:
Typ silnika | Wysokoprężny |
Ilość cylindrów/zaworów | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3): | 1991 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 113/4000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 245/1800 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s): | 13,8 |
Przyspieszenie (IV. biegu) 60-100 km/h (s): | 10,3 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 168 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: | 68 |
Droga hamowania od 100 km/h (m): | 41,3 |
Pojemność bagażnika (dm3): | 325 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3): | 58 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3/100 km): | 5,9/9,2 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 433 x 179 x 168 |
Rozstaw osi (cm): | 263 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 3/6 |
Cena zalecana przez generalnego importera (zł): | 99 900 |
* pomiar wg ADAC
Nasza ocena
Przyznana ilość gwiazdek na 5 możliwych
Przestronność wnętrza | ***** | Kabina pasażerska jest przestronna. |
Silnik | **** | Dość wysoka kultura pracy. |
Poziom hałasu | **** | Jak na SUV-a poziom hałasu nie jest wysoki. |
Hamulce | *** | Droga hamowania Tucsona jest porównywalna z drogą hamowania Kia Sportage 2,0 CRDI/112 KM. |
Dynamika | **** | Dobra dynamika, nieco gorsza od dynamiki Kia Sportage 2,0 CRDI/112 KM. |
Zużycie paliwa | *** | W mieście pojazd zużywa ok. 10 l paliwa na 100 km. |
Nowoczesność konstrukcji | **** | Konstrukcja zgodna z obecnymi trendami konstrukcyjnymi tańszych SUV-ów. |
Wyposażenie | **** | Przyzwoity poziom wyposażenia. |
Wyposażenie seryjne:
Hyundai Tucson Active GL
Poduszki powietrzne | 2 |
Układ ABS | S |
Układ stabilizacji toru jazdy ESP | O |
Wspomaganie układu kierowniczego | S |
Centralny zamek | S |
Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne | S/S |
Elektrycznie sterowane/podgrzewane lusterka | S/S |
Klimatyzacja manualna | S |
Ogrzewane fotele przednie/wycieraczki przedniej szyby | S/S |
Radio | S |
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą
Różowy Most Tolerancji w Głogowie. Jaka jest jego historia?
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?