Co gorsza, niektórzy twierdzą, że ci młodzi, wcale nie są gorsi.

Volkswagen doszedł do wniosku, że najlepszą obroną jest atak. Do odparcia ataku intruzów przygotowano nową generację Passata, któremu trudno cokolwiek zarzucić. Bez względu na to, czy skonstruowano go " z miłości do samochodu", czy tylko z miłości do nabywców, Passat to

jeden z najnowocześniejszych aut klasy średniej. Jednak to właśnie koncern Hyundai zakłada znaczny wzrost sprzedaży swoich aut, którą ma osiągnąć również przy pomocy modelu Sonata. Co tak pięknie brzmi? - To my - zdają się przekonywać Koreańczycy.
Cechy szczególne

Passat i Sonata mają zbliżoną długość i niemal identyczny rozstaw osi. Wnętrza są przestronne, jednak dla pasażerów tylnej kanapy w Sonacie jest nieco więcej miejsca nad głową. Cechą charakterystyczną Hyundaia jest wielowahaczowe zawieszenie przednie i tylne, które w Passacie występuje tylko z tyłu. O nowoczesności pojazdu niemieckiego świadczą elektromechaniczny hamulec postojowy uruchamiany

przyciskiem, automatycznie włączające się światła awaryjne podczas gwałtownego hamowania czy kluczyk zapłonowy, który wkłada się w otwór bez przekręcania. Poza tym, w Passacie zachowano tradycyjny dla tej marki układ przełączników i pokręteł, co podoba się zapewne zwolennikom tej marki. Wnętrze Sonaty zaprojektowano w sposób typowy dla aut koreańskich, z dużym prędkościomierzem

umieszczonym na środku tablicy przyrządów. W wyposażeniu seryjnym Sonaty są podgrzewane spryskiwacze przedniej szyby i ogrzewane przednie siedzenia. Bagażniki obu aut są duże - w Passacie 565 l, a w Sonacie - 523 l. W obu pojazdach można też składać oparcie tylnej kanapy.

Silniki
W sprawie benzynowych silników oba koncerny mają stanowiska rozbieżne. W Sonacie zastosowano 4-cylindrową, 16-zaworową jednostką napędową, która z pojemności 2,4 l osiąga 161 KM mocy. Ma ona układ zmiennych faz rozrządu i dwa wałki wyrównoważające, zmniejszające drgania silnika. Volkswagen lansuje silniki z bezpośrednim wtryskiem benzyny (FSI) i do napędu Passata wybraliśmy jednostkę o pojemności 2 l i mocy 150 KM. W

założeniu silnik FSI powinien zużywać mało paliwa, jednak oba pojazdy w mieście potrzebują niemal 12 l na 100 km.
Wrażenia z jazdy
Zgodnie z tradycją marki Passat ma dość twarde zawieszenie, a Sonata - dość miękkie. Jadąc po złych drogach komfort jazdy jest wyższy w Hyundaiu, ale mimo wielowahaczowego zawieszenia Sonata ma gorsze własności jezdne od Passata.

Do prędkości 100 km/h nieco szybszym pojazdem jest Sonata, natomiast na wyższych biegach krótsze czasy rozpędzania uzyskuje Passat, który ma bardzo elastyczny silnik. W obu autach poziom hałasu jest niski i przy prędkości 100 km/h wynosi zaledwie 65 dB. Passat ma skuteczniejszy układ hamowania, który z prędkości 100 km/h zatrzymuje pojazd na drodze 37,8 m - to o 2 m. krócej od Sonaty.
Podsumowanie
Samochodem o bardziej dojrzałej konstrukcji jest VW Passat, który ma lepsze własności jezdne. Wprowadzono w nim wiele nowoczesnych rozwiązań podnoszących bezpieczeństwo, jak układ kontroli trakcji ESP czy układ wspomagania nagłego hamowania. Urządzeń tych nie ma w wyposażeniu standardowym Sonaty, jest za to radio, którego zabrakło w Passacie. Seryjne wyposażenie pojazdów jest jednak polityką danej firmy. Pod względem przestronności wnętrza oba pojazdy są podobne.
Nasza ocena
(+ oznacza przewagę nad konkurentem)
| Hyundai Sonata | VW Passat |
Przestronność wnętrza | Remis | |
Silnik | | + |
Poziom hałasu | Remis | |
Hamulce | | + |
Dynamika | Remis | |
Zużycie paliwa | | + |
Nowoczesność konstrukcji | | + |
Wyposażenie | | + |
Wybrane dane techniczne:
| Hyundai Sonata | VW Passat |
Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika | 4/16/benzynowy | 4/16/benzynowy |
Pojemność skokowa (cm3) | 2359 | 1984 |
Moc maksymalna (KM/obr/min) | 161/5800 | 150/6000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min) | 219/4250 | 200/3500 |
Przyspieszenie 0-100 km/h(s) | 8,9 | 9,4 |
Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s) | 8,7 | 7,3 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 212 | 213 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)* | 65 | 65 |
Droga hamowania od 100 km/h (m) | 39,8 | 37,8 |
Pojemność bagażnika (dm3 ) | 523 | 565 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) | 70 | 70 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km) | 6,5/11,8 | 6,4/11,3 |
Długość x szerokość x wysokość (cm) | 480 x 183 x 147 | 477 x 182 x 147 |
Rozstaw osi (cm) | 273 | 271 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 3/6 | 2/12 |
Cena (zł) | 85 900 | 89 090 |
* - pomiar wg ADAC
Wyposażenie seryjne:
| Hyundai Sonata GL Komfort | VW Passat Trendline |
Poduszki powietrzne | 6 | 6 |
Układ ABS | S | S |
Układ ASR zapobiegający poślizgowi kół napędowych/ wspomaganie nagłego hamowania | - | S/S |
Układ kontroli trakcji ESP | - | S |
Elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych | S/S | S/- |
Elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka | S | - |
Centralny zamek | S | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
Radio z CD | S | - |
Klimatyzacja manualna | S | S |
Ogrzewane siedzenia przednie/ ogrzewanie przedniej szyby | S/- | -/S |
S - wyposażenie seryjne




Ostróda gościła najlepszych motocrossów w Polsce
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?