Kariera minivanów trwa nadal. Ugruntowaną pozycję aut europejskich starają się podważyć pojazdy koreańskie. Czy mają szansę?

Z grona producentów europejskich wybraliśmy minivan Opla - Merivę, wykorzystujący płytę podłogową Corsy. Jego konkurentem jest Hyundai Matrix, skonstruowany na płycie podłogowej kompaktowej Elantry. Długością nadwozia Meriva i Matrix prawie się nie różnią. Oba pojazdy napędzają silniki

benzynowe o pojemności 1,6 l.
Cechy szczególne
Najbardziej oryginalnym rozwiązaniem Merivy jest opatentowany przez Opla system składania tylnej kanapy FlexSpace. Kanapa ta składa się z trzech osobnych części dzielonych w stosunku 40:20:40, które można niezależnie przesuwać, a skrajne siedzenia także zsunąć do siebie. W ten sposób uzyskuje się różne konfiguracje siedzeń, np. 2+3 lub

2+2. W Matrixie tylna kanapa jest dzielona tradycyjnie - 40:60, ale jej części też można przesuwać wzdłuż nadwozia i regulować kąt pochylenia oparć. Oba samochody mają niemal identyczny rozstaw osi i obszerne wnętrze. Różnice dotyczą umieszczenia tablicy przyrządów. W Oplu zestaw wskaźników znajduje się w typowym miejscu, nad kierowcą. Natomiast w Matrixie - wskaźniki zgrupowano nad konsolą centralną, a zestaw lampek kontrolnych - nad kierownicą. Wydaje się, że bardziej praktyczne jest rozwiązanie Opla. W obydwu autach bagażnik w podstawowej konfiguracji tylnej kanapy ma

objętość 350 l.
Silniki
Do napędu Merivy wykorzystano silnik benzynowy o pojemności 1,6 l i mocy 100 KM. Jednostka napędowa Hyundaia z pojemności 1,6 l osiąga 103 KM mocy. Lepsze wrażenie jednak sprawia silnik Opla, który wyróżnia się

lepszą elastycznością, za sprawą kanałów dolotowych o zmiennej długości. Ta modyfikacja silników Opla znacznie podniosła ich funkcjonalność. Maksymalny moment obrotowy silnik niemiecki osiąga już przy 3600 obr/min, a silnik koreański - przy 4500 obr/min. Oba pojazdy wykazują się zbliżoną dynamiką, nieco bardziej oszczędny w zużyciu paliwa jest

Opel.
Wrażenia z jazdy
Meriva ma twardsze zawieszenie od Matrixa, jednak oba samochody dość pewnie zachowują się na drodze. Twardsza charakterystyka Opla wynika z prostej konstrukcji zawieszenia - z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka

skrętna. W Matrixie z tyłu zastosowano nowocześniejsze zawieszenie wielowahaczowe, dlatego komfort jazdy jest nieco wyższy w aucie koreańskim. Podczas jazdy ze stałą prędkością 100 km/h poziom hałasu w obu autach jest zbliżony, ale gdy przyspieszamy, głośniejszy jest silnik Matrixa. Opel i Hyundai mają porównywalną skuteczność układu hamulcowego.

Podsumowanie
Wbrew pozorom Hyundai Matrix nie okazał się autem gorszym od Opla Merivy. Pojazd niemiecki daje większą możliwość konfiguracji wnętrza i ma nieco nowocześniejszy silnik. Na tym przewaga Opla się kończy. Oba pojazdy mają bowiem równie przestronne wnętrze, zbliżoną dynamikę czy drogę hamowania. Droższy Matrix ma bogatsze wyposażenie seryjne. Wygląda na to, że autom koreańskim najbardziej brakuje prestiżu. Pod względem technicznym, a nawet estetycznym Matrix nie ma się czego wstydzić. Wszak jego nadwozie zaprojektowała słynna włoska firma Pininfarina.
Nasza ocena
(+ oznacza przewagę nad konkurentem)
| Hyundai Matrix | Opel Meriva |
Przestronność wnętrza | Remis | |
Silnik | | + |
Poziom hałasu | Remis | |
Hamulce | Remis | |
Dynamika | Remis | |
Zużycie paliwa | | + |
Nowoczesność konstrukcji | + | |
Wyposażenie | + | |
Wybrane dane techniczne:
| Hyundai Matrix | Opel Meriva |
Liczba cylindrów/zaworów | 4/16 | 4/16 |
Pojemność skokowa (cm3): | 1599 | 1598 |
Moc maksymalna (KM/obr/min): | 103/5800 | 100/6000 |
Maks. moment obr. (Nm/obr/min): | 141/4500 | 150/3600 |
Przyspieszenie 0-100 km/h(s): | 12,7 | 13,3 |
Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s): | 11,8 | 11,2 |
Prędkość maksymalna (km/h): | 170 | 178 |
Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*: | 69 | 69 |
Droga hamowania od 100 km/h (m): | 41,1 | 41,3 |
Pojemność bagażnika (dm3 ): | 350 | 350 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ): | 55 | 53 |
Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3 /100 km): | 6,6/10,3 | 5,8/10,0 |
Długość x szerokość x wysokość (cm): | 403 x 174 x 163 | 404 x 170 x 162 |
Rozstaw osi (cm): | 260 | 263 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 3/6 | 2/12 |
Cena (zł): | 60 900 | 58 750 |
* - pomiar wg ADAC
Wyposażenie seryjne:
| Hyundai Matrix GL Active | Opel Meriva Essentia |
poduszki powietrzne | 2 | 2 |
układ ABS | S | S |
elektryczne sterowanie szyb przednich/tylnych | S/S | O/- |
Elektrycznie sterowane/podgrzewane lusterka | S/S | O |
centralny zamek | S | O |
wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
Radio | O | O |
Klimatyzacja manualna | S | O |
s - wyposażenie seryjne
o - wyposażenie za dopłatą


.
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?