Tak naprawdę to nawet wyprzedzają, bo pokazany właśnie Ioniq to pierwszy na świecie samochód z trzema różnymi typami napędu – hybrydowym (spalinowo-elektrycznym), w pełni elektrycznym oraz hybrydowym typu plug-in, czyli z możliwością doładowywania akumulatora. Jeszcze nikt nie podszedł do napędów alternatywnych tak kompleksowo jak Hyundai. Będzie to procentować głównie przy sprzedaży Ioniq’a do firm, zainteresowanych proekologicznymi samochodami. Trzy różne wersje napędowe tego samego modelu dają szersze możliwości w dobieraniu aut do konkretnych zadań w przedsiębiorstwach i to w ramach tylko jednej marki. A to bardzo upraszcza rozliczenia finansowe, utrzymanie aut i logistykę wymiany samochodów.
Ale atutem Ioniq’a jest nie tylko różnorodność napędu. To przede wszystkim bardzo zgrabny i miły dla oka samochód. Płynna a zarazem dynamiczna linia nadwozia stanowi wynik ogromnej dbałości o jak najmniejszy opór aerodynamiczny. Rezultat jest zdumiewający – osiągnięto współczynnik oporu powietrza 0,24. Oczywiście nie jest to zasługą wyłącznie kształtu karoserii. Wprowadzono specjalne osłony we wnętrzach nadkoli, a podłogę pokryto od spodu gładkimi taflami plastiku zakrywając zawieszenia i inne podzespoły powodujące zawirowania powietrza. Odpowiednio ukształtowano też pokrywę bagażnika, z czymś na kształt małego spoilera na jej końcu. Niestety, Ioniq ma wysoki tył i szybę tylną położoną niemal płasko. Przez to widoczność do tyłu z wnętrza jest prawie żadna, co nie ułatwia parkowania. Częściowe przeszklenie tylnego pasa niewiele pomaga, bo wykonano je z przyciemnionego szkła.
Ale coś za coś, są w końcu rzeczy ważniejsze od problemów z parkowaniem. Nawet podczas szybkiej, autostradowej jazdy powietrze omywa auto bezszelestnie. A ponieważ samochód bardzo dobrze wyciszono także od strony silnika i podwozia to poziom hałasu w kabinie jest bardzo niski. Sprzyja to komfortowi, podobnie jak odpowiednio dobrana charakterystyka podwozia. Ioniq zapewnia bardzo przyjemną podróż, nie drażni twardym zestrojeniem zawieszeń a prowadzi się bez zarzutu. Ma czuły i precyzyjny układ kierowniczy. Na plus trzeba też zaliczyć pracę zautomatyzowanej, dwusprzęgłowej skrzyni biegów. Działa płynnie bez szarpnięć i dźwiękowego dyskomfortu, jaki jest niekiedy udziałem przekładni bezstopniowych, montowanych w niektórych hybrydach. Jeśli jesteśmy przy technice to warto dodać, że dla obniżenia masy wiele elementów wykonano z aluminium. Efekt jest dobry jak na hybrydę – 1370 kg.
Mandaty do 15 000 zł. Nowa propozycja ITD[/b][/b]
Jak na razie mogliśmy poznać wersję hybrydową Ioniq’a, elektryczna i hybrydowa plug-in wejdą na rynek niebawem. Cóż można zatem powiedzieć o źródle napędu, które już zostało przedstawione ? Na pewno to, że działa jak pełna, szeregowo-równoległa hybryda, w której zmiany faz pracy odbywają się w sposób niezauważalny dla jadących, a także to, że pod względem dynamiki hybrydowy Ioniq nie jest prymusem. Samochód rusza przy udziale silnika elektrycznego, ale tylko, gdy robi się to spokojnie. Ostry start angażuje także silnik spalinowy. Oba silniki pracują również podczas przyspieszania. Każde hamowanie silnikiem lub z użyciem hamulców skutkuje odzyskiem energii i ładowaniem akumulatorów. Podczas jazdy ze stałą prędkością na równym terenie napęd przekazuje według producenta silnik elektryczny, a silnik spalinowy ładuje akumulator. Obserwując jednak podczas jazdy przepływ energii na schemacie, pokazywanym przez ekran na centralnej kontroli, nie można było wychwycić takiej fazy pracy napędu. Pracował wówczas silnik spalinowy, napędzając samochód i ładując akumulatory. Przeciętne zużycie benzyny z trasy testowej, złożonej z odcinka miejskiego i trasy szybkiego ruchu, wyniosło 5,6 l/100 km.
Ioniq nie jest samochodem tanim. Nowoczesne technologie proekologiczne kosztują, a Hyundai nie ma jeszcze w nich wielkiego doświadczenia a w segmencie hybryd nie ma jeszcze dużej skali produkcji, tak istotnej dla obniżania kosztów. Czy zatem rekompensuje wysoką cenę bogatym wyposażeniem seryjnym ? W wersji podstawowej Ioniq ma w standardzie między innymi 7 poduszek powietrznych, system kontroli trakcji i stabilizacji toru jazdy, elektryczne wspomaganie układu kierowniczego, elektryczne sterowniki szyb w przednich i tylnych drzwiach, dwustrefową, automatyczną klimatyzację z jonizatorem i funkcją odparowywania, czujniki parkowania z tyłu, czujnik deszczu, aktywny tempomat, centralny zamek, system autonomicznego hamowania, system utrzymywania pasa ruchu, aluminiowe obręcze kół, elektrycznie sterowane i podgrzewane lusterka zewnętrzne, kamerę cofania i radio z MP3. To przekonująco dużo jak na auto kompaktowe. Czy wystarczy by odciągnąć nabywców od umocnionej na rynku konkurencji ? Pewnie nie od razu, ale kropla drąży kamień. Prędzej czy później Ioniq zdobędzie swoją klientelę, bo obok udanych samochodów nie przechodzi się obojętnie.
Wybrane dane techniczne Hyndaia Ioniq i konkurentów i konkurentów:
Marka/model | Hyundai Ioniq Hybrid Business | Toyota Auris Hybrid Active | Toyota Prius Active |
Cena (zł) | 105 900 | 79 900 | 119 900 |
typ nadwozia/liczba drzwi | Hatchback/5d | Hatchback/5d | Hatchback/5d |
liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | |||
długość/szerokość/wysokość (mm) | 4470/1820/1450 | 4330/1760/1475 | 4540/1760/1470 |
rozstaw kół: przód/tył (mm) | 1563/1577 | 1515/1505 | 1530/1520 |
rozstaw osi (mm) | 2700 | 2600 | 2700 |
masa własna (kg) | 1370 | 1310 | 1450 |
pojemność bagażnika (l) | 443/1505 | 360/1200 | 502/b.d. |
pojemność zbiornika paliwa (l) | 45 | 50 | 43 |
Układ napędowy | |||
rodzaj paliwa | Benzyna | Benzyna | Benzyna |
typ silnika spalinowego | Benzynowy, 16V, bezpośredni wtrysk paliwa | Benzynowy, 16V, pośredni wtrysk paliwa | Benzynowy, 16V, pośredni wtrysk paliwa |
pojemność (cm3) | 1580 | 1798 | 1797 |
liczba cylindrów | 4 | 4 | 4 |
napędzana oś | przednia | przednia | przednia |
Skrzynia biegów | |||
typ/liczba przełożeń | automat/6 | automat/bez- stopniowy | automat/bez- stopniowy |
Osiągi | |||
Silnik spalinowy moc maks. (KM/obr/min) | 105/5700 | 99/5200 | 98/5200 |
Silnik spalinowy mom. obr. maks. (Nm/obr/min) | 147/4000 | 142/4000 | 142/3600 |
Silnik elektryczny moc maks (KM/obr/min) | 44/2500 | 80/13 500 | 72/b.d. |
Silnik elektryczny mom. obr. maks. (Nm/obr/min) | 170/1798 | 207/b.d. | 163/b.d. |
Czas przysp. 0-100 km/h (s) | 10,8 | 10,9 | 10,6 |
Prędkość maks. (km/h) | 185 | 175 | 180 |
Śr zuż. paliwa (l/100 km) | 3,4 | 3,4 | 3,3 |
Średnia emisja CO2 (g/km) | 79 | 79 | 76 |
Stop agresji drogowej. Film policji ze Starogardu Gdańskiego
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?