Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Hyundai Ioniq kontra Toyota Prius. Hybrydowy pojedynek

Dariusz Dobosz
Hyundai Ioniq kontra Toyota Prius. Hybrydowy pojedynekDawno minęły czasy, gdy samochody hybrydowe miała tylko Toyota. Dzisiaj takie auta oferuje wiele firm. Czy dorównują one rynkowym klasykom tego segmentu pokaże porównanie Ioniq’a i Priusa.fot. Dariusz Dobosz
Hyundai Ioniq kontra Toyota Prius. Hybrydowy pojedynekDawno minęły czasy, gdy samochody hybrydowe miała tylko Toyota. Dzisiaj takie auta oferuje wiele firm. Czy dorównują one rynkowym klasykom tego segmentu pokaże porównanie Ioniq’a i Priusa.fot. Dariusz Dobosz
Dawno minęły czasy, gdy samochody hybrydowe miała tylko Toyota. Dzisiaj takie auta oferuje wiele firm. Czy dorównują one rynkowym klasykom tego segmentu pokaże porównanie Ioniq’a i Priusa.

Toyota Prius to punkt odniesienia dla wszystkich aut hybrydowych. Ten pierwszy wielkoseryjny samochód z napędem spalinowo-elektrycznym zaczynał swoją karierę w 1997 r. Od 2015 r. po drogach jeździ czwarta generacja tego modelu, wykorzystująca zupełnie nową płytę podłogową TNGA (Toyota New Generation Architecture) i stylizację nawiązującą do elementów nadwozia Toyoty Mirai, napędzanej ogniwami paliwowymi.

Hyundai Ioniq kontra Toyota Prius. Hybrydowy pojedynekDawno minęły czasy, gdy samochody hybrydowe miała tylko Toyota. Dzisiaj takie auta oferuje wiele
Hyundai Ioniq kontra Toyota Prius. Hybrydowy pojedynek

Dawno minęły czasy, gdy samochody hybrydowe miała tylko Toyota. Dzisiaj takie auta oferuje wiele firm. Czy dorównują one rynkowym klasykom tego segmentu pokaże porównanie Ioniq’a i Priusa.

fot. Dariusz Dobosz

I to właśnie stylizacja jest w najnowszym Priusie najbardziej kontrowersyjna. Wybujałe, wręcz barokowe kształty są przez jednych chwalone za niezwykłą oryginalność, inni na widok Priusa IV krzywią się i wybrzydzają. Wystarczy jednak cofnąć się w czasie by przypomnieć sobie, że Prius od początku wyróżniał się wyglądem i od początku budził kontrowersje. Można zatem przyjąć, że konstruktorzy najnowszej wersji tego modelu zrobili to, co w poprzednich generacjach – wyraźnie zaznaczyli, że to samochód inny niż wszystkie. Do połowy mamy więc ostro wyrysowanego zawadiakę, z detalami a’la Lexus, od połowy zaś dostojnego eleganta, który bocznymi „skrzydłami” i nadwymiarowymi lampami nawiązuje do amerykańskich krążowników sprzed lat.

Tyle tylko, że kiedyś samochodowa hybryda była czymś „egzotycznym”, więc podkreślanie jej inności miało jakiś sens. Dzisiaj taki rodzaj napędu nie budzi już ani szczególnego zainteresowania, ani wielkich emocji. To po prostu samochód, z dwoma źródłami napędu. Tak podszedł do tego Hyundai, tworząc Ioniq’a, zgrabnego hatchbacka o spokojnej, ale eleganckiej i miłej dla oka linii. Jego przód z wielką osłoną chłodnicy zaprojektowano zgodnie z firmowym kanonem, dlatego osobistą wizytówką Ioniq’a jest raczej jego masywny tył z charakterystycznymi lampami połączonymi spojlerem. Zarówno w Hyundaiu jak i Toyocie obniżająca się ku tyłowi linia dachu nadaje autom nieco dynamiki.

Hyundai Ioniq kontra Toyota Prius. Hybrydowy pojedynekDawno minęły czasy, gdy samochody hybrydowe miała tylko Toyota. Dzisiaj takie auta oferuje wiele
Hyundai Ioniq kontra Toyota Prius. Hybrydowy pojedynek

Dawno minęły czasy, gdy samochody hybrydowe miała tylko Toyota. Dzisiaj takie auta oferuje wiele firm. Czy dorównują one rynkowym klasykom tego segmentu pokaże porównanie Ioniq’a i Priusa.

fot. Dariusz Dobosz

We wnętrzu Ioniq nie wyróżnia się niczym szczególnym. To typowy świat Hyundaia, z prostą, ale estetyczną deską rozdzielczą, dobrymi materiałami wykończeniowymi i solidnym montażem. To, że kierujemy hybrydą zdradza jedynie zestaw wskaźników, na którym wyświetlane są między innymi informacje o sposobie jazdy (ekonomiczna lub nie) czy naładowaniu akumulatora. Resztę „hybrydowych” informacji można sobie na centralnym wyświetlaczu. Za to przedział pasażerski Priusa jest równie ekstrawagancki jak jego nadwozie. W oczy rzucają się przede wszystkim elementy z białego tworzywa sztucznego na kierownicy i konsoli centralnej.

Trudno pojąć, dlaczego się tam znalazły, bo do niczego nie pasują. Oryginalnie wygląda nieco monumentalny, wyniesiony ku górze panel centralny z wyświetlaczem oraz wąski, centralny zestaw wskaźników umieszczony dość daleko od kierowcy (czytelność wskazań nie budzi zastrzeżeń). Cały kokpit, wraz z informacjami jakie przekazuje przywodzi na myśl kabinę wahadłowca. Nie można narzekać na przestronność kabiny Priusa i poziom wykończenia. Podobnie jak w Ioniq’u, każdy może usiąść wygodnie i cieszyć się wykonaniem przedziału pasażerskiego. W obu autach opadająca mocno ku tyłowi linia dachu ogranicza jednak przestrzeń nad głowami jadących z tyłu.

Jak sprawdzić punkty karne przez internet?

Hyundai Ioniq kontra Toyota Prius. Hybrydowy pojedynekDawno minęły czasy, gdy samochody hybrydowe miała tylko Toyota. Dzisiaj takie auta oferuje wiele
Hyundai Ioniq kontra Toyota Prius. Hybrydowy pojedynek

Dawno minęły czasy, gdy samochody hybrydowe miała tylko Toyota. Dzisiaj takie auta oferuje wiele firm. Czy dorównują one rynkowym klasykom tego segmentu pokaże porównanie Ioniq’a i Priusa.

fot. Dariusz Dobosz

Komfort jazdy Priusem jest bardzo wysoki, urzeka zwłaszcza wyjątkowo dobre wyciszenie wnętrza. W wygodzie jazdy widać duży postęp w stosunku do poprzednich generacji. Tak jak w pracy zawieszeń. Nowy Prius prowadzi się pewniej i zachowuje lepszą stabilność jazdy w zakrętach, choć przechyły przy szybkich manewrach nie są mu obce. Precyzyjniej pracuje układ kierowniczy, ale do ideału wciąż jest daleko. Lepiej wygląda to w Hyundaiu, reaktywność kierownicy jest zdecydowanie lepsza.

Zawieszenia Ioniq’a pracują bardzo podobnie jak w Priusie. Są może nieco sztywniejsze i głośniejsze, ale zapewniają zbliżony komfort jazdy i bardzo dobry poziom stabilności z zakrętach. W przypadku obu aut własności jezdne są poprawne i zdecydowanie nastawione na wygodę podróżujących. Ani Hyundai ani Toyota nie tworzyły swych hybryd do dynamicznej, sportowej jazdy. Wszak w hybrydach liczy się przede wszystkim ekologia. Pod tym względem Ioniq i Prius nie zawodzą, legitymując się zużyciem poniżej 3,5 l/100 km.

[page_break]

Hyundai Ioniq kontra Toyota Prius. Hybrydowy pojedynekDawno minęły czasy, gdy samochody hybrydowe miała tylko Toyota. Dzisiaj takie auta oferuje wiele
Hyundai Ioniq kontra Toyota Prius. Hybrydowy pojedynek

Dawno minęły czasy, gdy samochody hybrydowe miała tylko Toyota. Dzisiaj takie auta oferuje wiele firm. Czy dorównują one rynkowym klasykom tego segmentu pokaże porównanie Ioniq’a i Priusa.

fot. Dariusz Dobosz

Widać to zresztą po osiągach. Są one przyzwoite i w codziennej jeździe auta nie są maruderami. Trudno jednak o rewelacje na drodze, gdy 122, czy nawet 141 KM, musi zmagać się z masą blisko 1,4 tony. Największą przyjemność jazdy Ioniq’iem i Priusem odczuwa się podczas spokojnej jazdy, gdy udział elektryczności w napędzie jest duży, a silniki spalinowe pracują z niskimi obrotami. Warto przy tym zaznaczyć, że odczucia w obu autach są różne, zwłaszcza podczas przyspieszania, ze względu na układ przeniesienia napędu. W Priusie pracuje bezstopniowa przekładnia E-CVT, której jednostajny, „wyjący” dźwięk nie każdemu przypadnie do gustu.

Ioniq ma zautomatyzowaną, dwusprzęgłową skrzynię biegów 6DCT, która wolna jest od takiej przypadłości. Oba auta są pełnymi hybrydami, mogą być napędzane tylko silnikiem spalinowym, tylko silnikiem elektrycznym albo dwoma silnikami jednocześnie. Zmiany trybu napędu są niezauważalne dla jadących. W obu przypadkach ruszanie odbywa się przy udziale silnika elektrycznego, tyle tylko, że w Priusie można ruszać znacznie śmielej i silnik spalinowy wciąż się nie włącza. W Ioniq’u podczas ruszania trzeba obchodzić się z pedałem „gazu” bardzo delikatnie by jechać „na prądzie”. Każde mocniejsze przyspieszenie natychmiast aktywuje silnik spalinowy.

Hyundai Ioniq kontra Toyota Prius. Hybrydowy pojedynekDawno minęły czasy, gdy samochody hybrydowe miała tylko Toyota. Dzisiaj takie auta oferuje wiele
Hyundai Ioniq kontra Toyota Prius. Hybrydowy pojedynek

Dawno minęły czasy, gdy samochody hybrydowe miała tylko Toyota. Dzisiaj takie auta oferuje wiele firm. Czy dorównują one rynkowym klasykom tego segmentu pokaże porównanie Ioniq’a i Priusa.

fot. Dariusz Dobosz

W Ioniq’u nie można też wymusić jazdy bez udziału „benzyniaka”, Prius ma takie udogodnienie. W trybie elektrycznym EV może pokonać kilka kilometrów z prędkością do 50 km/h. Dużą ciekawostkę stanowią warunki gwarancyjne, które w Hyundaiu są lepsze - aż 5 lat na cały samochód bez limitu kilometrów i 8 lat na akumulator. Toyota daje 3 lata na cały samochód z limitem 100 000 km i 5 lat na wybrane elementy układu hybrydowego.

Mocną stroną japońskiej i koreańskiej hybrydy jest bogate wyposażenie nawet w podstawowych wersjach. Ioniq Business, poza elementami wymienionymi w tabeli, może pochwalić się czujnikami parkowania z tyłu, czujnikiem deszczu, aktywnym tempomatem, systemem autonomicznego hamowania, systemem utrzymywania pasa ruchu, kamerą  cofania i systemem Bluetooth. Prius Active daje jednak jeszcze więcej w standardzie, bo oprócz kamery cofania, aktywnego tempomatu i systemu Bluetooth ma układ wczesnego reagowania w razie ryzyka zderzenia z systemem wykrywania pieszych, system rozpoznawania znaków drogowych, system utrzymywania pasa ruchu z funkcją powrotu na prawidłowy tor jazdy, automatyczne światła drogowe, przednie światła mijania i drogowe wykonane w technologii diodowej (LED), nawiew klimatyzacji na tylną część wnętrza, czujnik zmierzchu i bezkluczykowy dostęp do drzwi kierowcy.

Wybrane dane techniczne

 

Hyundai Ioniq Hybrid 1.6 GDI 6DCT Business

Toyota Prius Hybrid 1.8 E-CVT Active

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/16/benzynowy

4/16/benzynowy

Pojemność skokowa (cm3)

1580

1798

Moc maksymalna silnika spalinowego (KM/obr/min)

105/5700

98/5200

Maks. moment obr silnika spalinowego (Nm/obr/min):

147/4000

142/3600

Moc maksymalna silnika elektrycznego (KM)

43,5

72

Maksymalny moment obrotowy silnika elektrycznego (Nm)

170

163
Moc maksymalna zespołu hybrydowego (KM)

141

122

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

10,8

10,6

Prędkość maksymalna (km/h)

185

180

Pojemność bagażnika (l)

420/1482

502/1180

Pojemność zbiornika paliwa (l)

45

43

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)

3,4

3,3

Długość/szerokość/wysokość (cm)

447/182/145

454/176/149

Rozstaw osi (cm)

270

270

Masa własna (kg)

1370

1375

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

5/12

3/12

Cena (zł)

od 105 900

od 119 900

Wybrane wyposażenie seryjne

 

Hyundai Ioniq Hybrid 1.6 GDI 6DCT Business

Toyota Prius Hybrid 1.8 E-CVT Active

Poduszki powietrzne

7

7

Układ ABS

S

S

Układ ESP

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

S

Elektrycznie sterowane szyby p/t

S/S

S/S

Lusterka zewnętrzne sterowane elektr

S

S

Klimatyzacja manualna/automatyczna

-/S

-/S

Radioodtwarzacz /CD/MP3

S/-/S

S/-/S

S  wyposażenie standardowe
O wyposażenie za dopłatą
-   wyposażenie niedostępne
*   opcje dostępne w pakietach wyposażeniowych

Nasza ocena                     

 

Hyundai Ioniq Hybrid 1.6 GDI 6DCT Business

Toyota Prius Hybrid 1.8 E-CVT Active

Przestronność wnętrza

+

+

Silnik

+

+

Osiągi

+

+

Podwozie

+

+

Poziom hałasu (odczuwalny)

+

+

Zużycie paliwa

+

+

Wyposażenie

 

+

Cena

+

 

Wynik końcowy

+++++++ (7)

+++++++ (7)

Podsumowanie

Prius, hybrydowy klasyk, czuje oddech koreańskiej konkurencji na plecach. Remis w tym pojedynku to tak naprawdę wygrana Hyundaia, bo oparty na wieloletniej tradycji Prius nie był w stanie pokonać rywala – nowicjusza. Nie znaczy to, że Prius się starzeje i traci swoje atuty. Wręcz przeciwnie, jest coraz lepszy i na pewno wciąż ma ugruntowaną pozycję na rynku. To konkurencja staje się coraz groźniejsza, bo nie mając tak wielkiego doświadczenia jak Toyota potrafiła stworzyć od podstaw bardzo udany samochód hybrydowy. Ioniq został zbudowany „od zera”, co wykluczyło wszelkie kompromisy. I to chyba najmocniej teraz procentuje.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na motofakty.pl Motofakty