Koreański producent od wielu lat stara się zdobyć klientów w segmencie zdominowanym przez Forda Mondeo, Toyotę Avensis

czy Volkswagena Passata. Oferowana na Starym Kontynencie do 2011 roku Sonata nie odniosła wielkiego sukcesu w Europie, notując słabe wyniki sprzedaży. Jednak Hyundai nie zrezygnował z walki o udział w tej części rynku, wzbogacając swoją gamę modelową o i40. W porównaniu do Sonaty, auto posiada jedną zasadniczą zaletę - jest dostępne nie tylko jako sedan, lecz także w wersji kombi (CW).
Dodatkowo, pojazd ten powstał w europejskim centrum Hyundaia, dzięki czemu jego stylistyka powinna zdecydowanie bardziej trafiać w gusta klientów ze Starego Kontynentu. Podczas projektowania i40, designerzy kierowali się nową koncepcją stylistyczną tej marki, czyli fluidic sculpture (z ang. rzeźba ruchu). Jej wpływ widać niemal w każdym elemencie nadwozia i40.
Dynamiczna sylwetka, liczne przetłoczenia oraz nisko opadająca linia dachu - to cechy charakterystyczne i40 CW. W przedniej części pojazdu uwagę zwraca heksagonalny grill oraz ciekawie ukształtowane światła do jazdy dziennej - element wyróżniający wszystkie nowe modele koreańskiej marki. Dodatkowo, testowana wersja Premium posiadała chromowane ramki bocznych okien i przyciemniane tylne szyby, co podkreśla prestiżowy charakter auta.
Po otwarciu drzwi nie mamy już wątpliwości, że i40 CW Premium został zaprojektowany z myślą o jak największym komforcie pasażerów. Podgrzewanie elektrycznie sterowanych foteli zastosowano nie tylko z przodu, lecz również z tyłu (rzadkość nawet w segmencie D). Dodatkowo, siedzisko kierowcy i pasażera jest także wentylowane. Rozstaw osi wynoszący 2770 mm sprawia, że miejsca na nogi jest pod dostatkiem również dla osób w drugim rzędzie. Niestety nie da się tego samego

powiedzieć o przestrzeni nad głową. Sportowa sylwetka sprawia, że wysocy pasażerowie z tyłu mogą podróżować w nieco mniej komfortowych warunkach.
Z kolei bagażnik i40 CW pomieści 553 litry, co jest przeciętnym wynikiem w tej klasie. Jego zaletą jest regularny kształt, a także niski próg załadunku. Ponadto, pod podłogą odnajdziemy niewielkie schowki na drobne przedmioty. W razie potrzeby, oparcia tylnych foteli można złożyć, uzyskując w ten sposób przestrzeń załadunkową o pojemności 1719 litrów.
Zasiadając na miejscu kierowcy, uwagę przykuwają duże i czytelne zegary oraz wielofunkcyjna kierownica, za pomocą której możemy sterować m.in. głośnością radia, tempomatem, czy wydawać polecenia głosowe. Konsola centralna została natomiast zdominowana przez 4,2-calowy, dotykowy wyświetlacz. Niestety, minusem jest brak polskiego menu. Poza tą niedogodnością, urządzenie obsługuje się intuicyjnie, podobnie jak pozostałe funkcje - ergonomia i40 stoi na wysokim poziomie.
Zawieszenie i40 CW można określić jako sprężyste. Podczas jazdy z większymi prędkościami pozwala na pewne pokonywanie zakrętów, jednak na drogach drugiej lub trzeciej kategorii nie jest już zbyt komfortowo. Po części, odpowiedzialność za to ponoszą 18-calowe koła z niskoprofilowymi oponami. Wszelkie próby nagłej zmiany kierunku jazdy kończą się natomiast sporą podsterownością, zaś na śliskiej nawierzchni dodatkowo zapaleniem się kontrolki układu ESP na desce rozdzielczej.
Testowany egzemplarz był wyposażony w 1.7-litrową jednostkę wysokoprężną o mocy 136 KM. Choć motor CRDi nie czyni z

ważącego ponad 1,5 tony i40 CW pojazdu sportowego, to dobrze sprawdza się zarówno podczas jazdy poza obszarem zabudowanym, jak i w mieście, zapewniając dostateczną dynamikę. O tym, że mamy do czynienia z dieslem, może przypominać poranny rozruch - przez pierwsze kilka sekund po odpaleniu, praca tej jednostki jest dość głośna.
Moc przekazywana jest na przednie koła za pośrednictwem 6-stopniowej skrzyni automatycznej. W dobie przekładni dwusprzęgłowych, długość z jaką zmienia ona poszczególne przełożenia jest najwyżej przeciętna. Sytuacji nie poprawia nawet aktywacja przycisku "Sport", jak również "ręczna" zmiana za pomocą łopatek umieszczonych przy kierownicy. Mimo to, można ją polecić osobom, którym nie zależy na osiągach - czas przyspieszenia od 0 do 100 km/h wynosi 12 sekund.
Wyposażony w ten układ napędowy i40 CW zadowala się umiarkowanym apetytem na paliwo. Pomimo automatycznej przekładni, średnie zużycie paliwa w czasie testu wynosiło ok. 6,8 l/100 km. Natomiast w trasie można bez większych trudności zejść do poziomu 5,6 l/100 km. Należy jednak pamiętać, że w trakcie testu temperatura oscylowała wokół -5 stopni Celsjusza.
Postęp technologiczny i jakościowy, jaki wykonał Hyundai w porównaniu do poprzedniczki, Sonaty, jest wyraźny. Niestety, ma to także swoją cenę. Testowany egzemplarz w wersji Premium to wydatek rzędu 136 900 zł. To dużo, zwłaszcza, iż koreański producent wciąż postrzegany jest na naszym rynku przez pryzmat tanich aut z lat 90. XX wieku. Jednak biorąc pod uwagę bardzo bogate wyposażenie seryjne, i40 CW Premium może stanowić ciekawą alternatywę dla liderów segmentu D.
Wybrane dane techniczne:
Marka/Model | Hyundai i40 CW 1.7 CRDI Premium | Honda Accord Tourer 2.2i-DTEC Executive | VW Passat Variant 2.0 TDI Highline |
Pojemność silnika (ccm) | 1685 | 2199 | 1968 |
Moc (KM) | 136 | 150 | 140 |
Moment obrotowy (Nm) | 325 | 350 | 320 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s.) | 12 | 9,8 | 10 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 190 | 207 | 208 |
Średnie spalanie (l./100 km) | 5,6 | 5,9 | 5,2 |
Emisja CO2 (g/km) | 149 | 155 | 135 |
Skrzynia biegów | Automatyczna, 6-bieg. | Automatyczna, 6-bieg. | Automatyczna, 6-bieg. |
Pojemność bagażnika (l.) | 553 | 406 | 603 |
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4770/1815/1470 | 4740/1840/1470 | 4771/1820/1516 |
Masa własna (kg) | 1515 | 1559 | 1601 |
Cena (zł) | 136 900 | 160 800 | 130 990 |
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
Polecane oferty
kup teraz

Apple Beats Flex żółty (MYMD2EE/A)
w zależności od tego, co robisz, słuchawki beats f…
kup teraz

Bang & Olufsen Beoplay EX Czarne
To jest automatyczne tłumaczenie wygenerowane prze…
kup teraz

Beyerdynamic DT770 PRO 80Ohm
Najważniejsze cechy:• ergonomiczny kształt• przewó…
kup teraz

Bang & Olufsen Beoplay EX Złote
Słuchawki Bang & Olufsen Beoplay EX Komfort na któ…
kup teraz

Bang & Olufsen Beoplay H95 Navy 1266116
Słuchawki Bang & Olufsen Beoplay H95 Navy 1266116D…
Pirat drogowy w Lublinie