Hyundai i30 kontra Kia Cee’d

Dariusz Dobosz
Hyundai i30 / Fot. Hyundai
Hyundai i30 / Fot. Hyundai
Udostępnij:
Bliźniacy są trudni do odróżnienia? Wśród ludzi może tak, ale w przypadku bliźniaczych modeli Hyundaia i Kia jest nieco inaczej
Hyundai i30 / Fot. Hyundai
Hyundai i30 / Fot. Hyundai

Trudno by w ramach jednego koncernu tworzyć w tej samej klasie dwa zupełnie różne konstrukcyjnie samochody. Byłby to bezsens, dlatego kompaktowe i30 oraz Cee’d powstały na tej samej płycie podłogowej i w oparciu o te same podzespoły. Hyundai debiutował jako pierwszy jesienią 2011 r., Kia nieco później, bo wiosną 2012 r. Bryły obu aut są identyczne, takie same są również wymiary obu nadwozi. To detale różnicują te samochody, dodając i30 nieco więcej elegancji, a Cee’dowi nieco więcej dynamiki i sportowego sznytu. Stosunkowo łatwo odróżnić auta, bo wiele elementów ma bardzo charakterystyczny wygląd. Tak jest na przykład z osłoną chłodnicy albo z tylnymi światłami. Oba modele wyglądają atrakcyjnie i dobrze wpisują się we współczesną, motoryzacyjną modę. Zyskały w naszym kraju dużą popularność, co pokazują statystyki sprzedaży. Nieco większym powodzeniem cieszy się u nas Cee’d, który ubiegły rok zakończył na 13 miejscu w zestawieniu sprzedaży dla firm i 17 dla klientów indywidualnych (i30 odpowiednio 15 i poza pierwszą dwudziestką).

Kia Cee'd / Fot. Kia
Kia Cee'd / Fot. Kia

Sporą rolę odgrywa zapewne cena, nieco niższa w przypadku Kia z silnikiem 1.6 CRDI. Hyundai ceni wyżej swoje kompaktowe auto z taką samą jednostką napędową, choć początkowo trudno zorientować się z jakiego powodu. Poziom wykończenia samochodów jest podobny i stoi na bardzo dobrym poziomie. Podobnie jak materiały, które znajdziemy w przedziale pasażerskim. Niewielkich różnic można doszukać się w wyposażeniu, ale w sumie bilans wychodzi na zero. W i30 nie można dokupić elektrycznych sterowników tylnych szyb oraz automatycznej klimatyzacji, a Cee’d daje taką możliwość. Hyundai ma za to seryjnie montowany system monitorujący ciśnienie w oponach, czym nadrabia stratę. Wygląda na to, że cenę i30 podnosi tak naprawdę filtr cząstek stałych DPF, którego nie ma silnik w Kia Cee’d.

Warto przy okazji dodać, że problem z dokupieniem w Hyundaiu niektórych elementów wyposażenia wynika z faktu, że poszczególne kompletacje są zamknięte. Jeśli chcemy mieć bogatsze wyposażenie musimy kupić wyższą wersję. Kia podchodzi do tego bardziej elastycznie, ma opcje z dopłatą i pakiety, co wydaje się bardziej korzystne dla klientów. W cenowym porównaniu wersji podstawowych lepiej wypada i30. Wersję ze 100-konnym silnikiem benzynowym 1.4 można kupić za 53 300 zł. Najtańszy Ceed z tym samym silnikiem kosztuje 55 400 zł.

Hyundai i30 / Fot. Hyundai
Hyundai i30 / Fot. Hyundai

Poszukując różnic, wpływających na zróżnicowanie charakterów obu aut, możemy pominąć silniki. Mają identyczne parametry „na papierze” i tak samo zachowują się w praktyce. Są dynamiczne i elastyczne, jazda z ich udziałem jest przyjemna. Dobre przyśpieszenia sprzyjają dynamicznej jeździe miejskiej i bardzo ułatwiają wyprzedzanie na trasie. Nie ma mowy o „zadyszce” przy dużym obciążeniu samochodów. Pięć osób i pełen bagażnik nie robi na 128-konnym dieslu większego wrażenia.

Doszukując się różnic warto porównać podwozia. To w Hyundaiu sprawia wrażenie bardziej komfortowego, Cee’d wydaje się mieć nieco sztywniej zestrojone zawieszenia. Samochody prowadzą się jednak pewnie w każdych warunkach i zapewniają pełną stabilność zarówno w łukach jak i na prostych. Układy kierownicze działają poprawnie i wystarczająco precyzyjnie, choć z pewnością odstają nieco od tego, co proponują najlepsi w segmencie C.

Kia Cee'd / Fot. Kia
Kia Cee'd / Fot. Kia

Najbardziej wyraziste kontrasty, poza wyglądem nadwozi, znajdziemy jednak we wnętrzach. Co prawda materiały wykończeniowe i jakość wykonania w jednym i w drugim przypadku nie budzą zastrzeżeń, ale pod względem ergonomii są różne. W i30 lepiej siedzi się z tyłu, jest nieco więcej miejsca a kanapa wydaje się nieco wyższa. Zupełnie różne są deski rozdzielcze. Ta w Hyundaiu nawiązuje do luksusowych limuzyn. Dwa okrągłe wskaźniki to ukłon w stronę klasyki a pionowo prowadzona konsola z chromowanymi detalami daje poczucie elegancji. Kierowca i pasażer mają do niej taki sam dostęp. W Kia wskaźniki mają zupełnie inny układ. Króluje w nich duży prędkościomierz, bardziej czytelny dla kierowcy. Mniej czytelny jest za to obrotomierz, mniejszy niż w i30. Ukształtowanie konsoli centralnej wyraźnie faworyzuje kierowcę, co w połączeniu z wyglądem wskaźników tworzy nieco sportowy klimat.

Hyundai i30 / Fot. Hyundai
Hyundai i30 / Fot. Hyundai

I jeszcze jedna istotna różnica – warunki gwarancyjne. Cee’d objęty jest siedmioletnią gwarancją, i30 pięcioletnią. Dwa dodatkowe lata przemawiają na korzyść Kia, ale trzeba pamiętać, że przez ten czas trzeba ponosić koszty obowiązkowych przeglądów. Jednak co pewność to pewność, za gwarancję należy się plus dla Kia. Hyundai rewanżuje się z kolei dłuższą o dwa lata gwarancją na perforację nadwozia, ale to jednak nie to samo, co gwarancja mechaniczna. Ta ostatnia bardziej przekonuje i oprócz niższej ceny może być decydującym czynnikiem przy podjęciu decyzji o zakupie jednego z koreańskich kompaktów.

Wybrane dane techniczne:

 

Hyundai i30 1.6 CRDI DPF Classic

Kia Cee’d 1.6 CRDI M

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/16/diesel

4/16/diesel

Pojemność skokowa (cm3)

1582

1582

Moc maksymalna (KM/obr/min)

128/4000

128/4000

Maks. moment obr. (Nm/obr/min):

260/1900-2750

260/1900-2750

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

10,9

10,9

Prędkość maksymalna (km/h)

197

197

Pojemność bagażnika (l)

378/1316

380/1380

Pojemność zbiornika paliwa (l)

53

53

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)

4,1

4,1

Długość x szerokość x wysokość (cm)

430 x 178 x 147

431 x 178 x 147

Rozstaw osi (cm)

265

265

Masa własna (kg)

1290

1300

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

5/12

7/10

Cena (zł)

od 70 300

od 68 540

Wybrane wyposażenie seryjne:

 

Hyundai i30 1.6 CRDI DPF Classic

Kia Cee’d 1.6 CRDI M

Poduszki powietrzne

6

6

Układ ABS

S

S

Układ ESP

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

S

S

Elektrycznie sterowane szyby p/t

S/-

S/O

Lusterka zewnętrzne sterowane elektr

S

S

Klimatyzacja manualna/automatyczna

S/-

S/O

Radioodtwarzacz z CD/z MP3

S

S

S  wyposażenie standardowe

O wyposażenie za dopłatą

-   wyposażenie niedostępne

*   opcje dostępne w pakietach wyposażeniowych

Nasza ocena:

 

Hyundai i30 1.6 CRDI DPF Classic

Kia Cee’d 1.6 CRDI M

Przestronność wnętrza

+

+

Silnik

+

+

Osiągi

+

+

Podwozie

+

+

Poziom hałasu (odczuwalny)

+

+

Zużycie paliwa

+

+

Wyposażenie

+

+

Cena

 

+

Wynik końcowy

+++++++ (7)


++++++++ (8)


Podsumowanie:

Pod względem konstrukcji, techniki, osiągów, wyposażenia i jakości wykonania kompakty Hyundaia i Kii są bardzo zbliżone albo wręcz identyczne. Różnice tkwią w estetyce, kosztach zakupu i warunkach gwarancyjnych. Wygląd to rzecz gustu, ale koszty i gwarancja to jednak cyfry, z którymi się nie dyskutuje. A one właśnie bardziej przekonują do Cee’da.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie