Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Hyundai i30 (2007 – 2012)

Dariusz Dobosz
Hyundai i30 (2007-2010) Fot: Hyundai
Hyundai i30 (2007-2010) Fot: Hyundai
Pierwszy Hyundai zaprojektowany w Europie specjalnie dla europejczyków to samochód udany, choć mało intrygujący wyglądem.

Kompaktowe auto Hyundaia o długości nadwozia 4,24 m powstało w niemieckim studiu projektowym koreańskiego koncernu.

Hyundai i30 (2007-2010) Fot: Hyundai
Hyundai i30 (2007-2010) Fot: Hyundai

Od 2008 r. jest również produkowane w Europie (Czechy). To konstrukcyjny bliźniak Kia Cee’d, oba auta różnią się jedynie detalami. Estetyka i30 nie porywa, zarówno na zewnątrz jak i we wnętrzu. Przedział pasażerski wykończono jednak poprawnie, przy użyciu dobrych jakościowo tworzyw sztucznych. Trochę gorzej jest z wyciszeniem od strony podwozia, na większych nierównościach wyraźnie słychać pracę zawieszeń. Trochę denerwujące są również skromne rozmiary siedzisk przednich foteli. Przestronność przedziału pasażerskiego nie budzi zastrzeżeń. Szczególnie dużo miejsca w tylnej części zapewnia wersja kombi i30, ma bowiem o 5 cm większy rozstaw osi niż w Cee’d z nadwoziem typu kombi. Niestety, stracił na tym bagażnik. Ma tylko 415 l, podczas gdy Kia oferuje 534 l. Wersje hatchback mają identyczne rozstawy osi i taką samą pojemność kufra (340 l). Prowadzenie i30 sprawia sporo przyjemności. Auto bardzo dobrze trzyma się drogi i ma precyzyjny układ kierowniczy. Silniki pracują cicho i mają dobrą dynamikę. Utrzymanie auta nie sprawia większych problemów, bowiem jest to samochód prosty technicznie i mało wymagający od strony serwisowej. Koszty eksploatacyjne nie są jednak tak niskie, jak w przypadku innych niedrogich kompaktów. Ceny części nie są szczególnie atrakcyjne a tanich zamienników brakuje. Istotny jest fakt, że w przypadku i30 znacznie rzadziej można natrafić na używane egzemplarze objęte wciąż fabryczną gwarancją. W przeciwieństwie do Kia, które na bliźniaczy model Cee’d dawało 7 lat gwarancji, Hyundai zapewniał tylko 3 lata bezpłatnego serwisu. Z jednej strony jest to wada, bowiem nowy nabywca zazwyczaj nie jest już chroniony przed kosztami ewentualnych napraw. Z drugiej zaś można to uznać za zaletę, bo nie trzeba ponosić znaczących kosztów utrzymywania długiej gwarancji w postaci opłat za obowiązkowe przeglądy.

Silniki

Hyundai i30 (2007-2010)  Fot: Hyundai
Hyundai i30 (2007-2010) Fot: Hyundai

Gdy w 2007 r. rozpoczęto produkcję i30 w Korei gama silników obejmowała jednostki benzynowe 1.4 (109 KM), 1.6 (122 KM) i 2.0 (143 KM), oraz turbodiesle 1.6 CRDi (116 KM) i 2.0 CRDi (140 KM). Latem 2008 r. pojawił się benzynowy silnik 1.6 o mocy 126 KM oraz 90-konny turbodiesel 1.6 CRDi. Aż do zakończenia produkcji pierwszej generacji nie wprowadzano kolejnych wersji silnikowych. Najbardziej godny polecenia silnik to benzynowiec 1.6. Najlepiej łączy dobrą dynamikę z niewygórowanym zapotrzebowaniem na paliwo. Benzynowy 1.4 jest nieco za słaby, ale zaspokoi z pewnością wymagania spokojnych kierowców, którym nie zależy na dobrych osiągach. Tym bardziej, że ma przyjemną charakterystykę i dobrą elastyczność. Benzynowy dwulitrowiec jest sporo droższy w eksploatacji zarówno ze względu na wyższe spalanie jak i większe wymagania serwisowe. Jeśli ktoś decyduje się na turbodiesla to powinien być to 1.6 CRDi. Podobnie jak wszystkie silniki benzynowe ma on trwały i nie wymagający stałego nadzoru łańcuch w napędzie rozrządu. Ze względu na lepszą dynamikę lepiej sięgnąć po wersję 116-konną, ale w jej przypadku koszty serwisowe są wyższe. Wersja 90-konna jest prostsza i mniej wymagająca od strony warsztatowej, ale jej osiągi są wyjątkowo kiepskie. Turbodiesel 2.0 CRDi pochodzi z włoskiej firmy VM. Ma pasek rozrządu,

Hyundai i30 (2007-2010)  Fot: Hyundai
Hyundai i30 (2007-2010) Fot: Hyundai

wymagający stałego dozoru i zużywa znacznie więcej paliwa niż deklaruje producent.

Eksploatacja
Silniki są mało awaryjne i łatwe w obsłudze. Zwłaszcza benzynowce, praktycznie nie sprawiające kłopotów. Mało problematyczny jest także turbodiesel 1.6 CRDi w wersji 90-konnej. Odmiana 115-konna tego silnika też nie należy do awaryjnych, ale ze względu na dwumasowe koło zamachowe i bardziej skomplikowaną budowę turbosprężarki wymaga większych nakładów finansowych. Jedynym powtarzającym się często mankamentem w silnikach i30 są problemy z uruchomieniem zimnych turbodiesli. Zazwyczaj powstają one w wyniku zaniku napięcia na świecach żarowych. Podwozie kompaktowego Hyundaia należy do przeciętnych pod względem trwałości. Pierwsze roczniki i30 miały nietrwałe odbojniki w zawieszeniach, ale firma rozwiązywała je w ramach gwarancji. Odbojniki zmodyfikowano podczas modernizacji w 2010 r. eliminując problemy z ich żywotnością. Pierwsze egzemplarze miały też problemy z jakością lakieru oraz korozją, która atakowała głównie pokrywę bagażnika. Hyundai stopniowo eliminował te mankamenty, ale mimo wszystko trzeba zwracać uwagę na rdzę, występującą przede wszystkim na bocznych krawędziach dachu i pod uszczelkami drzwi.

Ważniejsze daty

2007 – premiera modelu, nadwozie hatchback 5d i kombi 5d. Rozpoczęcie produkcji w Korei
2008 – rozpoczęcie produkcji w Czechach
2009 – proekologiczne wersje Blue w wersjach benzynowych (opony o mniejszych oporach toczenia, system stop-start)
2010 – niewielka modernizacja (nowy pas przedni, kosmetyczne zmiany nadwozia), zmiana oznaczenia modelu na i30U. Proekologiczne wersje Blue w odmianach wysokoprężnych
2011 – premiera i30 drugiej generacji.
2012 – zakończenie produkcji pierwszej generacji i30

 Zalety

  • nowoczesne i dynamiczne silniki
  • pewne prowadzenie
  • przestronne i dobrze wykończone wnętrze
  • mała awaryjność

Wady
- skromny bagażnik w wersji kombi
- niezbyt wygodne przednie fotele
- głośna praca podwozia
- kłopotliwa wersja 2.0 CRDi
- mała dostępność zamienników

Wybrane dane techniczne

Wersja silnikowa

Poj skok (cm3)

Moc maks (KM/obr/min)

Maks moment obr (Nm/ obr/min)

Prędkość maks (km/h)

Przyśp 0-100 km/h (s)

Średnie zużycie paliwa (l/100 km)

Silniki benzynowe   

1.4

1396

109/6200

137/5000

187

12,6

6,1

1.6

1591

122/6200

154/5200

192

11,1

6,2

1.6

1591

126/6200

154/5200

192

11,1

6,2

2.0

1975

143/6000

186/4600

205

10,6

7,2

Silniki Wysokoprężne

1.6

1582

90/4000

235/1750

172

14,1

4,8

1.6

1582

116/4000

255/1900

188

11,6

4,8

2.0

1991

140/3800

305/1800

205

10,3

5,4

Ceny

Rocznik/ wersja

2007

2008

2009

2010

2011

2012

1.4

20,0

22,0

25,0

28,0

33,0

40,5

1.6

23,0

26,0

29,5

33,5

39,5

43,5

2.0

24,5

28,0

32,0

36,0

 

 

1.6 CRDi

23,0

26,5

29,5

35,5

43,5

49,0

2.0 CRDi

27,5

31,5

36,0

41,0

 

 

 Podsumowanie

Hyundai i30 to samochód, który nie wyróżnia się niczym szczególnym, ale ta przeciętność wcale nie umniejsza jego walorom użytkowym. Przemyślane nadwozie i wnętrze, poprawność techniczna i dobra jakość wykonania to atuty nie do pogardzenia. Na dodatek i30 psuje się rzadko i nie jest dużym obciążeniem dla portfela. W codziennej eksploatacji jest to znacznie ważniejsze niż prestiż, wyrażony logiem znanej firmy na masce silnika.

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty