Hyundai i30 1.6 GDI

Dariusz Wołoszka, Info-Ekspert
Hyundai i30, Fot: Dariusz Wołoszka, Info-Ekspert
Hyundai i30, Fot: Dariusz Wołoszka, Info-Ekspert
Udostępnij:
Najpopularniejszym produktem Hyundaia jest kompaktowy i30. W ubiegłym roku do pięciodrzwiowego hatchbacka i praktycznego kombi dołączyła wersja trzydrzwiowa której ceny zaczynają się już od 46 300 zł.

Pomimo tylko jednej pary drzwi, znacznie bardziej dynamicznej i atrakcyjnej bryły nadwozia trzydrzwiowy model

Hyundai i30, Fot: Dariusz Wołoszka, Info-Ekspert
Hyundai i30, Fot: Dariusz Wołoszka, Info-Ekspert

charakteryzuje się dokładnie takimi samymi wymiarami zewnętrznymi jak jego pięciodrzwiowy protoplasta. Karoseria o długości 4300 mm, wysokości 1780 mm i szerokości 1470 mm jest mniejsza od konkurencyjnej Astry GTC, ale przewyższa wymiarami np. trzydrzwiowego Seata Leona. Jednym z kluczy do sukcesu nowych modeli Hyundaia jest ich stylistyka zewnętrzna - Fluidic Sculpture. Koreańczycy zaprojektowali i30 w Europie (w Niemczech), produkują go na Starym Kontynencie (w Czechach) i być może dlatego spełnia on oczekiwania stylistyczne Europejczyków. Front kompaktowego hatchbacka zdobi charakterystyczny sześciokątny wlot powietrza, podłużne reflektory przednie z charakterystyczną listwą rozdzielającą światła mijania, drogowe i kierunkowskazy oraz LED-owe świata dzienne efektownie połączone z kloszem świateł przeciwmgielnych. Przetłoczenia na skraju pokrywy silnika płynnie przechodzą w słupki A okalające mocno pochyloną szybę przednią. Opadająca linia dachu w połączeniu ze smukłą linią okien i wyraźnie zaznaczone nadkola tworzą dynamiczny profil i30. Zwieńczeniem sylwetki jest niewielki spoiler dachowy oraz LED-owe światła tylne.

Hyundai i30, Fot: Dariusz Wołoszka, Info-Ekspert
Hyundai i30, Fot: Dariusz Wołoszka, Info-Ekspert

Niewielkie trójkątne szybki tylne mogą sugerować, że kabina Hyundaia pomieści co najwyżej dwie osoby i ich podręczny bagaż. Miłym zaskoczeniem jest więc fakt, że w trzydrzwiowym hatchbacku wygodnie mogą podróżować cztery osoby o wzroście nawet 180 cm. Wrażenie przestronności potęguje wymagający dopłaty 4500 zł elektrycznie otwierany szklany dach. Fotele są miękkie i wygodne, ale w modelu aspirującym do miana coupe przydałoby się lepsze podparcie boczne. Brązowa skórzano-materiałowa tapicerka siedzisk idealnie kontrastuje z czarnym wykończeniem wnętrza.

Deska rozdzielcza zaprojektowana została nowocześnie i przejrzyście. Przed czteroramienną wielofunkcyjną kierownicą znalazły się osadzone w głębokich tubach analogowe zegary, pomiędzy którymi umieszczono wyświetlacz komputera pokładowego. Na szczycie konsoli centralnej znajduje się siedmiocalowy multimedialny, dotykowy monitor obsługujący system audio, kamerę cofania i nawigację. Nawigacja cechuje się rewelacyjną czytelnością, a kamera w przypadku nadwozia trzydrzwiowego zdecydowanie ułatwia parkowanie, więc obie te opcje warte są wydania dodatkowych 5000 zł. Pod kolorowym wyświetlaczem znalazł się tradycyjny panel dwustrefowej klimatyzacji pod którym umiejscowiono złącza AUX, iPod i USB oraz dwa gniazda 12 V. Wszystkie elementy na desce rozdzielczej znajdują się w zasięgu dłoni kierowcy, a ich obsługa jest prosta i intuicyjna.

Za przestrzenią pasażerską wygospodarowano bagażnik o pojemności identycznej jak w pięciodrzwiowej odmianie modelu -

Hyundai i30, Fot: Dariusz Wołoszka, Info-Ekspert
Hyundai i30, Fot: Dariusz Wołoszka, Info-Ekspert

378 litrów. Po złożeniu asymetrycznie dzielonego oparcia tylnej kanapy powiększymy przestrzeń bagażową do 1316 litów.
Hyundai i30 oferowany jest aż w sześciu wersjach wyposażenia: Base, Classic, Classic +, Comfort, Style oraz Premium. Topowa kompletacja oprócz elementów spodziewanych w tej klasie pojazdu takich jak: klimatyzacja, komputer pokładowy czy elektryczne szyby i lusterka zawiera m.in.: czujnik deszczu, aluminiowe tarcze kół, system Bluetooth, światła do jazdy dziennej LED, reflektory ksenonowe, podgrzewane fotele przednie oraz materiałowo-skórzaną tapicerkę.

Gama jednostek napędowych kompaktowego Hyundaia składa się z trzech silników benzynowych i trzech wysokoprężnych o mocach od 90 do 135 KM. Sercem testowego egzemplarza był najmocniejszy silnik zasilany benzyną o pojemności 1591 cm3, współpracujący z automatyczną skrzynią biegów. Czterocylindrowa jednostka o mocy 135 KM i momencie 164 Nm w połączeniu z ospale działającą sześciostopniową przekładnią, potrzebuje aż 11 sekund aby rozpędzić ważące 1225 kg auto do 100 km/h. Wykorzystanie pełnych możliwości silnika obarczone jest zużyciem paliwa oscylującym w granicach 10 l/ 100 km, w trasie Hyundai zadowoli się 6-6.5 litrami paliwa na każde pokonane 100 kilometrów. Atutem koreańskiego hatchbacka jest zawieszenie z przodu oparte na kolumnach McPhersona, z tyłu wielowahaczowe. Zestrojone dość komfortowo dobrze radzi sobie z niedoskonałościami nawierzchni, zapewniając jednocześnie przewidywalne i precyzyjne prowadzenie. Codzienną eksploatację ułatwia elektrycznie wspomagany układ kierowniczy Flex Ster posiadający trzy tryby pracy: Normal, Comfort i Sport zmieniające siłę wspomagania kierownicy. O bezpieczeństwo kierowcy i pasażerów dba siedem poduszek powietrznych oraz zestaw systemów kontroli trakcji i stabilizacji pojazdu.

Trzydrzwiowy Hyundai i30 jest o 2 000 zł tańszy od pięciodrzwiowego hatchbacka i o 5 500 zł tańszy od kombi. Jest atrakcyjnym uzupełnieniem oferty koreańskiego producenta w segmencie C i interesującą propozycją na tle konkurencji.

Wybrane dane techniczne Hyundaia i30 i konkurentów:

Marka/model

Hyundai i30 Aut.

Kia pro_ceed Aut.

Opel Astra GTC Aut.

Wersja

Premium

Bose

Sport

cena (zł)

76 800

87 040

86 950

Silnik

Benzynowy

Benzynowy

Benzynowy

Pojemność (cm3)

1591

1591

1362

Moc (KM)

135

135

140

Moment obrotowy (Nm)

164

164

200

Przyspieszenie 0 – 100 km/h (s)

11

10,8

10,3

Prędkość maksymalna (km/h)

192

190

200

Średnie spalanie (l/100 km)

6,7

6,1

6,6

Emisja CO2 (g/km)

157

140

156

Skrzynia biegów

automatyczna        
6-stopniowa

automatyczna         6-stopniowa

automatyczna                6-stopniowa

Pojemność bagażnika (l)

378

380

380

Tekst i zdjęcia: Dariusz Wołoszka - Info-Ekspert

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie