Z oferty wyrugowano diesle. Obecnie składa się wyłącznie z silników benzynowych, wśród których prym wiedzie trzycylindrowy, litrowy T-GDI w wersjach o mocy 100 i 120 KM. Czterocylindrowy silnik 1,2 MPI o mocy 84 KM jest „ekonomicznym” wariantem wkładanym do zwykłych i20, natomiast 1,4 MPI o mocy 100 KM to alternatywne źródło napędu dla „uterenowionej” odmiany i20 Active. Silniki te znane są z poprzedniego modelu, ale brak diesli sprawia, że „przeciętna pojemność skokowa” i20 spadła.
Podobnie z ekranem. Już poprzednio można było mieć nawigację z 7-calowym wyświetlaczem, ale teraz ekran jest nowy i obsługuje więcej funkcji, również systemy Apple Car Play i Android Auto umożliwiające korzystanie ze smartfona za pośrednictwem samochodu.
W ten sposób Hyundai „poprawia koszulę”. Nie zamierza odstawać od towarzystwa i nie chce się zbytnio wyróżniać. Mocną stroną i20, którego II generacja pojawiła się w 2014 r., była i jest „siła spokoju”.
Sprawdzona recepta na sukces? Zbliżone cechy miał już pierwszy Pony z lat 1975-82. W stylizacji gromadził bieżące upodobania, zupełnie jak dzisiejszy i20, a ponadto miał podobne wymiary nadwozia.
W ramach tegorocznej modernizacji styliści upodobnili przód i20 do innych modeli Hyundaia. Z tyłu zmodyfikowali klapę, przenosząc na nią obudowę tablicy rejestracyjnej. Nie jest to tylko i wyłącznie zmiana dla zmiany. Moduł z oświetleniem tablicy może zawierać również kamerę cofania. Dzięki temu jest lepiej zabezpieczona przed przypadkowym uszkodzeniem. Z wyostrzonym stylem harmonizują nowe obręcze kół, pięcioramienne, bardziej wyraziste. Nowe kolory lakieru są interesujące i niekrzykliwe.
Wersja Active ma 16-centymetrowy prześwit, o 2 cm większy niż pozostałe i20, występujące w odmianach 3- i 5-drzwiowej. Ponadto większe jest przełożenie układu kierowniczego, co ułatwia manewry na niestabilnym podłożu, stawiającym większy opór. Plastikowe elementy chroniące dół nadwozia nadają Hyundaiowi i20 Active „traperski” wygląd.
Niezależnie od wersji nowy i20 zapewnia duży komfort jak na auto o długości 4 m. Zakres regulacji przednich foteli jest duży, choć mogą na tym ucierpieć jadący z tyłu. Gdy nie prowadzi dryblas, tylna kanapa jest wygodnym zaciszem na całej szerokości. Przydałoby się tylko, aby prowadzące do niej drzwi otwierały się szerzej.
Jazda „w pierwszym rzędzie” nie budzi zastrzeżeń. Większość funkcji samochodu jest na wyciągnięcie ręki w przewidywalnych miejscach. Nowe wyposażenie elektroniczne nie narzuca się i rzeczywiście bywa pomocne, przede wszystkim w długiej trasie, gdy niespodzianie przychodzi zmęczenie. W nowym modelu oprócz „stróża pasa ruchu” LDSW pojawił się pakiet SmartSense, który dodaje do niego system zapobiegający kolizjom z pojazdem z przodu (FCA), układ wykrywania zmęczenia u kierowcy (DAW) oraz automatycznej zmiany świateł długie-mijania (HBA), w amerykańskich krążownikach szos z lat pięćdziesiątych zwany „magicznym okiem”. Dla wygody można dokupić wspomnianą kamerę cofania. Widoczność do tyłu jest typowa dla współczesnych samochodów, czyli kiepska.
[page_break]

Po czym poznaje się teraz nowy model samochodu? Po większym ekranie i mniejszym silniku. Hyundai i20 jest, a zarazem nie jest wyjątkiem.
Fot. Michał Kij
Pomijając ten mankament, trudno wymyślić inne określenie na prowadzenie Hyundaia jak „przyjemne”. W przeciętnych warunkach samochód robi wszystko, czego kierowca się po nim spodziewa. Trzycylindrowy, wyżyłowany silnik jest – o dziwo – całkiem spokojny. Nie hałasuje nadmiernie nawet przy obrotach maksymalnej mocy. Wersja 120-konna zapewnia zadowalające osiągi w mieście i na autostradzie. Warto słuchać podpowiedzi samochodu wyświetlanych na tablicy wskaźników i wcześnie zmieniać biegi. Wówczas Hyundai jest wystarczająco żwawy, a zarazem oszczędny i łatwo prowadzić go płynnie. Lewarek sześciobiegowej skrzynki ręcznej pracuje precyzyjnie i ma krótki skok.

Po czym poznaje się teraz nowy model samochodu? Po większym ekranie i mniejszym silniku. Hyundai i20 jest, a zarazem nie jest wyjątkiem.
Fot. Michał Kij
Nowością jest 7-biegowa, zautomatyzowana skrzynia dwusprzęgłowa. Warta uwagi, zwłaszcza przy obecnym natężeniu ruchu. Jest dostępna wyłącznie z litrowym silnikiem 3-cylindrowym, zarówno w odmianie 100, jak i 120 KM.
Podwozie jest nastawione na komfort, ale zawieszenie jest dostatecznie sztywne, aby zapobiegać nadmiernym przechyłom na zakrętach – przynajmniej w typowych warunkach. Na szybko, a ściślej zbyt szybko pokonywanych wirażach Hyundai odczuwalnie się przechyla. Na autostradzie najwygodniej można jechać do prędkości rzędu 120-130 km/h. Później auto wymaga więcej uwagi, ale nadal zachowuje się przewidywalnie.
Dodając jeden z największych w klasie, praktycznie zorganizowany bagażnik, w którym mogą znaleźć się uchwyty na reklamówki oraz siatka do unieruchamiania bagażu, otrzymujemy samochód, który człowiek dojrzały doceni od razu, a młody kierowca będzie miło wspominał po latach. Nowy i20 wkrótce pojawi się w salonach.
Plusy:
- staranne wykonanie;
- cisza i spokój;
- 5-letnia gwarancja.
Minusy:
- nieco utrudnione wsiadanie przez tylne drzwi;
- ograniczona widoczność do tyłu;
- kwestia gustu ale przytłaczająca, ciemna kolorystyka wnętrza.
Hyundai i20 i konkurenci - wybrane dane techniczne
Marka/model | Hyundai i20 1.0 T-GDI 120 KM | Renault Clio Energy TCe 120 Limited | Seat Ibiza 1.0 TSI Start&Stop 115 KM DSG Style |
Cena (zł) | bd | 58 100 | 65 500 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | hatchback/5 | hatchback/5 | hatchback/5 |
Liczba miejsc | 5 | 5 | 5 |
Wymiary i masy | |||
Długość/szerokość/wysokość (mm) | 4035/1734/1474 | 4062/1732/1448 | 4059/1780/1444 |
Rozstaw kół: przód/tył (mm) | bd | 1506/1506 | 1525/1505 |
Rozstaw osi (mm) | 2570 | 2589 | 2564 |
Masa własna (kg) | 1110 | 1165 | 1089 |
Pojemność bagażnika (l) | 326-1024 | 300-1145 | 355-1165 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 50 | 45 | 40 |
Układ napędowy | |||
Rodzaj paliwa | benzyna | benzyna | benzyna |
Pojemność (cm3) | 998 | 1197 | 999 |
Liczba cylindrów | 3 | 4 | 3 |
Napędzana oś | przednia | przednia | przednia |
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | zautomatyzowana/7 | zautomatyzowana/6 | zautomatyzowana/7 |
Moc (KM przy obr/min) | 120 przy 6000 | 118 przy 4900 | 115 przy 5000-5500 |
Moment obrotowy (Nm przy obr/min) | 172 przy 1500-4000 | 205 przy 2000 | 200 przy 2000-3500 |
Osiągi | |||
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 10,5 | 9 | 9,4 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 190 | 182 | 193 |
Średnie spalanie (l/100 km) | 5,2 | 5,3 | 4,7 |
Emisja CO2 (g/km) | 114-121 | 118 | 108 |
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?