Hyundai i10 vs Toyota Aygo. Krótki przegląd oferty

Fot. Archiwum
Zazwyczaj wybierając auto miejskie, większość kierowców decyduje się na bazową jednostkę benzynową i manualną przekładnię, a wielu producentów daje alternatywę w postaci zautomatyzowanej lub automatycznej przekładni. Oczywiście, będzie to dość podstawowy automat o 5 lub 6 przełożeniach, ale w mieście, gdzie te auta spędzą niemal całe swoje życie, automat sprawdzi się idealnie. To przede wszystkim znacznie większy komfort jazdy, szczególnie w korku. Być może spalanie będzie nieco wyższe, podobnie jak cena zakupu, ale jeśli ktoś chce jeździć wygodniej, takie rozwiązanie będzie warte dołożenia kilku tysięcy złotych. Oczywiście należy pamiętać, że w przypadku testowanych modeli, jest to skrzynia zautomatyzowana o dość specyficznym działaniu, ale i tak wyręczenie z „mieszania” lewarkiem to spora ulga.

Fot. Archiwum
A oba modele takie rozwiązania oferują i to już od bazowych wersji silnikowych. W przypadku Toyoty nie ma zbyt dużego wyboru, bowiem w ofercie jest tylko jedna jednostka napędowa tj. 1.0 VVT-i o mocy 72 KM, ale w Hyundaiu i10 oprócz bazowej 1.0 MPI o mocy 68 KM, jest również 1.2 MPI o mocy 84 KM oraz 1.0 T-GDI o mocy 100 KM. Ta ostatnia wersja oferowana jest tylko z manualną skrzynią, co jest nieco dziwne, oraz wyposażeniem N Line. To wszystko sprawia, że jest to ciekawa propozycja dla tych, którzy szukają auta małego, ale z tzw. pazurem. Cena takiego modelu to niecałe 60 000 złotych (po uwzględnieniu 3000 rabatu).
Hyundai i10 vs Toyota Aygo. Nadwozie i wnętrze
Oba auta prezentują się bardzo dobrze i zdecydowanie różnią się stylistyką, choć trzeba przyznać, że w obu przypadkach mamy do czynienia z bardzo dynamicznymi, śmiałymi liniami. Nie ma mowy o małych pudełkach na kołach o bezkształtnej sylwetce. Hyundai i10 prezentuje się bardzo świeżo i zadziornie, szczególnie w odmianie N Line, choć wybierając np. Comfort również mamy do czynienia z ładnym autem. Wysoko osadzone, mocno rozciągnięte lampy przednie oraz szeroki grill ze schowanymi na krawędziach małymi okrągłymi światłami, do tego zderzak z szerokim wlotem powietrza i dodatkowymi światłami przeciwmgłowymi – to wszystko wygląda świetnie. Linia boczna również obfituje w ciekawe zabiegi stylistyczne, w tym wzniesioną przy słupku C linią okien. Tył jest zwarty, lampy umieszczono dość wysoko, a w zderzaku umieszczono dodatkowe światła. Wybierając kontrastujący dach w kolorze czarnym zyskujemy naprawdę ciekawe auto miejskie.

Fot. Archiwum
Wnętrze Hyundaia i10 wygląda równie świetnie, choć oczywiście po segmencie A nie spodziewajmy się ani przestrzeni, ani rewolucyjnych rozwiązań. Znajdziemy tu nieco wyniesiony tunel centralny z lewarkiem zmiany biegów, nieco wyżej panel do sterowania klimatyzacją, nawiewy i panel z radiem lub ekranem systemu info-rozrywki. W wyższej wersji wyposażenia tj. N Line lub Premium znajdziemy również dwukolorową tapicerkę ze zmienionym panelem przed pasażerem. W takiej odmianie wnętrze prezentuje się świetnie, choć i w tańszych wersjach jest nieźle. Przestrzeni jest niewiele, ale bagażnik o pojemności 252 litrów (1050 litrów po złożeniu kanapy) wydaje się przyzwoity.

Fot. Archiwum
Toyota Aygo również prezentuje się nieźle i nawet bazowy, czerwony kolor świetnie do niej pasuje. Jeśli bazowe felgi stalowe zastąpimy aluminiowymi z oferty opcjonalnej, samochód będzie prezentował się naprawdę świetnie. Przednie lampy mają wyrazistą sygnaturę LED, mocno nachodzą na nadkola i są wizualnie przedłużone czarną listwą. Przednia część auta tworzy wizualnie literę „X”, co potęguje szeroki grill w zderzaku. Linia boczna przypomina nieco i10-tkę, szczególnie to przetłoczenie przy słupku C, które wynosi linię okien dość wysoko. Tył z kolei jest zdecydowanie bardziej ciekawy w Aygo. Czarna klapa bagażnika, pionowo poprowadzone światła, do tego duża wstawka w zderzaku.
We wnętrzu jest mnóstwo interesujących rozwiązań, choć niektórym może bardziej pasować nieco dojrzalszy wystrój w Hyundaiu i10. Toyota Aygo stawia na prostotę z dużym okrągłym prędkościomierzem przed oczami kierowcy i wyizolowanym panelem środkowym. Znajdziemy tu panel do sterowania klimatyzacją i opcjonalny ekran systemu inforozrywki. Niżej, za sporej wielkości schowkiem na drobiazgi, znajduje się wyspa z lewarkiem zmiany biegów. Oprócz tego we wnętrzu znajdziemy ciekawie wyglądające kratki nawiewów czy też panele boczne w kolorze nadwozia. Jeśli chodzi o przestrzeń, japońska propozycja przegrywa dość wyraźnie. Pojemność bagażnika to zaledwie 168 litrów, a po złożeniu oparć kanapy otrzymujemy 780 litrów.
Hyundai i10 vs Toyota Aygo. Dane techniczne, osiągi i spalanie
Oba auta wyposażono w skromne silniki o pojemności jednego litra, więc nie ma co liczyć na sportowe emocje. Ale czy to wada? Do miasta proponowane moce i parametry wystarczą w zupełności. Hyundai i10 jest nieco słabszą propozycją. Jego silnik 1.0 MPI generuje 67 KM oraz 96 Nm momentu obrotowego, co we współpracy z 5-biegową skrzynią zautomatyzowaną daje dość skromne osiągi. Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 17,3 sekundy, a prędkość maksymalna to 156 km/h. Średnie spalanie według producenta (w cyklu WLTP) to 5,2 l/100km.
Japoński konkurent dysponuje silnikiem 1.0 VVT-i o mocy 72 KM i momencie obrotowym 93 Nm. Auto jest nieco lżejsze i mniejsze, więc i osiągi prezentują się nieco korzystniej. Przekładnia x-shift MM pozwala na rozpędzenie się od 0 do 100 km/h w 15,2 sekundy i osiągnięcie 160 km/h. Średnie spalanie wypada niemal tak samo i zdaniem producenta (cykl WLTP) wynosi 5,3 l/100km.
Hyundai i10 vs Toyota Aygo. Ceny i wyposażenie

Fot. Archiwum
Hyundai i10 z silnikiem 1.0 MPI o mocy 67 KM i ze zautomatyzowaną przekładnią 5-biegową to koszt co najmniej 53 500 złotych (katalogowo 56 500 złotych). Będzie to odmiana Comfort, która już na starcie posiada boczne lusterka i klamki w kolorze nadwozia, fotel kierowcy z regulacją wysokości, przednie szyby sterowane elektrycznie, skórzaną kierownicę i dźwignię zmiany biegów, radio z RDS i DAB oraz Bluetooth czy też manualną klimatyzację.

Fot. Archiwum
Toyota Aygo z silnikiem 1.0 VVT-i o mocy 72 KM i zautomatyzowaną skrzynią 5-biegową to koszt co najmniej 50 400 złotych (53 500 złotych katalogowo). W tej cenie będzie to odmiana X-Play, wyposażona m.in. w klimatyzację manualną, 15-calowe felgi stalowe, światła do jazdy dziennej LED oraz tylne światła pozycyjne LED, system audio z Bluetooth, ogranicznik prędkości, skórzaną kierownicę oraz elektrycznie regulowane lusterka zewnętrzne.
Hyundai i10 vs Toyota Aygo. Podsumowanie
Obie propozycje są niezwykle ciekawe i już w proponowanych wersjach zawierają „minimum socjalne”, niezbędne do komfortowej jazdy po mieście. Zautomatyzowane przekładnie na pewno nie są demonami prędkości i potrafią irytować przy dynamicznej jeździe, ale zapewniają bezstresowe przebijanie się przez popołudniowe korki. Hyundai i10 z pewnością wygrywa przestrzenią, ale to Toyota Aygo oferuje nieco więcej dynamiki i zwinności. Wybór jest trudny, ale to naprawdę ciekawe propozycje dla tych, którym potrzebne jest niewielkie, ale komfortowe auto do miasta.
Podstawowe dane techniczne obu modeli:
| Hyundai i10 (Comfort) 1.0 MPI 67 KM (AMT5) | Toyota Aygo (X-Play) 1.0 VVT-i 72 KM (AMT5) |
Platforma | Hyundai-Kia BA/K1 | GA-B |
Euro NCAP | 3/5 | 3/5 |
Rozstaw kół przód (mm) | 1467 | 1430 |
Rozstaw kół tył (mm) | 1480 | 1420 |
Wysokość (mm) | 1480 | 1460 |
Rozstaw osi (mm) | 2385 | 2340 |
Długość/szerokość (mm) | 3670/1680 | 3465/1615 |
Pojemność bagażnika (l) | 252/1050 | 168/780 |
Cena (zł, brutto) | 56 500 (katalogowo) | 53 500 (katalogowo) |
Typ nadwozia/liczba drzwi | hatchback/5 | hatchback/5 |
Liczba miejsc | 5 | 5 |
Masa własna (kg) | 957 | 915 |
Pojemność zbiornika paliwa (l) | 36 | 35 |
Układ napędowy | spalinowy | spalinowy |
Rodzaj paliwa | benzyna | benzyna |
Pojemność (cm3) | 998 | 998 |
Liczba cylindrów | 3 | 3 |
Napędzana oś | przednia | przednia |
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | zautomatyzowana, 5-biegowa | zautomatyzowana, 5-biegowa |
Osiągi | | |
Moc (KM) | 67 | 72 |
Moment obrotowy (Nm) | 96 | 93 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 17,3 | 15,2 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 156 | 160 |
Średnie spalanie (l/100 km) - dane fabryczne | 5,2 (WLTP) | 5,3 (WLTP) |
Emisja CO2 (g/km) | 119 | 120 |
Wyposażenie seryjne wybranych wersji:
| Hyundai i10 (Comfort) 1.0 MPI 67 KM (AMT5) | Toyota Aygo (X-Play) 1.0 VVT-i 72 KM (AMT5) |
Poduszki powietrzne | 6 | 6 |
Układ ABS | S | S |
Układ ESP | S | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
Centralny zamek | S | S |
Elektrycznie sterowane szyby p/t | S/- | S/- |
Lusterka zewnętrzne sterowane elektr./podgrzewane | S/S | S/S |
Klimatyzacja manualna/automatyczna | S/* | S/* |
Radioodtwarzacz /CD/MP3 | S/-/S | S/-/S |
S wyposażenie standardowe
O wyposażenie za dopłatą
- wyposażenie niedostępne
* opcje dostępne w pakietach wyposażeniowych
Nasza ocena:
| Hyundai i10 (Comfort) 1.0 MPI 67 KM (AMT5) | Toyota Aygo (X-Play) 1.0 VVT-i 72 KM (AMT5) |
Przestronność wnętrza | * | |
Silnik | * | * |
Osiągi | | * |
Podwozie | * | * |
Poziom hałasu (odczuwalny) | * | |
Zużycie paliwa | * | * |
Wyposażenie | * | |
Cena | | * |
Wynik końcowy | ++++++ (6) | +++++ (5) |
Zobacz także: Jeep Wrangler w wersji hybrydowej
Ostróda gościła najlepszych motocrossów w Polsce
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?