Hyundai Getz

Tekst i zdjęcia: Witold Blady
Udostępnij:
Jeszcze nie tak dawno w gamie Hyundaia brakowało auta segmentu B. Między najmniejszym Atosem a nieco większym Accentem pojawił się niedawno Getz - trzy- lub pięciodrzwiowy hatchback, który rywalizuje z Fiatem Punto, Oplem Corsą czy Renaultem Clio.

Jeszcze nie tak dawno w gamie Hyundaia brakowało auta segmentu B. Między najmniejszym Atosem a nieco większym Accentem pojawił się niedawno Getz - trzy- lub pięciodrzwiowy hatchback, który rywalizuje z Fiatem Punto,
Oplem Corsą czy Renaultem Clio. Na razie w naszym kraju auto oferowane
jest tylko w jednej wersji silnikowej, nie ma niestety także wielkiego
wyboru jeśli chodzi o wyposażenie.

Hyundai Getz

Na pierwszy rzut oka, gdyby nie znaki firmowe, Getz wygląda raczej na
europejską konstrukcję. Od razu widać, że projektując auto w Hyundaiu myślano
przede wszystkim o Starym Kontynencie. I wygląda na to, że podbój Europy
może się małemu Koreańczykowi udać, pomóc może w tym poszerzenie gamy silników
- w innych krajach Getz jest oferowany do wyboru aż z czterema silnikami.
Getz w podstawowej wersji, nazywanej Basis, jest wyposażony bardzo skromnie
- w jedną poduszkę gazową i asymetrycznie dzielone tylne siedzenie. Trzydrzwiowy
Getz Basis kosztuje 33 900 zł, droższa o 2000 zł odmiana Middle ma także
wspomaganie układu kierowniczego, regulację wysokości kierownicy i elektrycznie
sterowane szyby w przednich drzwiach. Topowy - przynajmniej na razie, bo
liczymy, że pojawią się lepiej wyposażone odmiany - Getz High ma poza tym
także poduszkę dla pasażera, a w wersji pięciodrzwiowej również elektrycznie
sterowane szyby w tylnych drzwiach. Klimatyzacja jest dostępna w wersji
Middle, a w pozostałych wersjach można ją zamontować u dilera. Koszt takiej
operacji to 3500 zł. Brakuje za to ABS, nawet na liście opcji. Ten przydatny
dodatek ma być dostępny za kilka tygodni.
Silnik Getza jest wystarczająco mocny, brakuje mu jednak momentu obrotowego.
Do dynamicznej jazdy trzeba trzymać go na wysokich obrotach, na szczęście
specjalnie nie słychać go nawet wtedy w kabinie. Gorzej jest ze zużyciem
paliwa. Getz doskonale sprawuje się poza miastem, na równiejszych drogach.
Nie wykazuje skłonności do pod- czy nadsterowności. W mieście głośnym stukaniem
daje o sobie znać zawieszenie, na dziurach auto ma skłonność do podskakiwania
- to jednak już "zasługa" krótkiego rozstawi osi.
Nadwozie
Kształty nadwozia Getza mogą się podobać, auto jest podobne do nieoferowanego
na naszym rynku minivana Matrix. Nam spodobały się zwłaszcza tylne światła
- można tu dopatrzyć się podobieństwa do... Jaguara S-Type. Sylwetka obu
odmian - trzy- i pięciodrzwiowej jest identyczna, dzięki temu nie ma różnic
w pojemności bagażnika - wynosi ona 255 l, jest to wynik dokładnie na poziomie
rywali, np. Renault Clio. We wszystkich odmianach Getza zderzaki są lakierowane
na kolor nadwozia, także w najuboższej wersji Basis. Przed drobnymi uszkodzeniami
chronią dość szerokie listwy na zderzakach i drzwiach.
Wnętrze
Tu niestety, Hyundai nieco rozczarowuje - plastiki są bardzo twarde.
Na szczęście jakość wykończenia jest na bardzo dobrym poziomie, nie mamy
zastrzeżeń także do ergonomii. Dość wąskie nadwozie Getza powoduje, że
na tylnej kanapie trzy osoby (każda ma do dyspozycji zagłówek i trzypunktowy
pas) będą miały dość ciasno. Środkowa konsola, z tworzywa imitującego metal,
może się podobać, nietypowo umieszczono włączniki halogenów i tylnych świateł
przeciwmgielnych - między dyszami nawiewu. Obok dźwigni zmiany biegów miejsce
na dwie puszki z napojami.

Zamiast uchwytu nad drzwiami kierowcy znalazł się schowek na okulary.

Zegary Getza to małe dzieło sztuki - podobają się nam zwłaszcza srebrne
obwódki.

Wszystkie szyby sterowane elektrycznie - to rzadkość w segmencie B.
Silnik
Wybór silników w Getzu jest spory - niestety, nie w naszym kraju. A
szkoda, poza 82-konnym silnikiem o pojemności 1,3 l są produkowane odmiany
z 1,1-litrową jednostką o mocy 62 KM, 1,6-litrową o mocy 105 KM i Diesel
1.5 o mocy 80 KM.

82-konny silnik ma moc zupełnie wystarczającą dla ważącego 1000 kg
auta, nieco gorzej jest z elastycznością. Poniżej 3 tys. obr./min nie ma
co oczekiwać wgniatających w fotel przyspieszeń, podczas wyprzedzania trzeba
dość często sięgać do dźwigni zmiany biegów. A korzystanie z wysokich obrotów
odbija się niestety na zużyciu paliwa - podczas testu auto spaliło średnio
ponad 9 l benzyny na 100 km. To o wiele za dużo. Na pocieszenie - już wkrótce
dilerzy będą montować do Getza fabryczną instalację gazową.
Podsumowanie
Getz to niewątpliwie ciekawa propozycja na rynku aut segmentu B. Atuty
koreańskiego autka to stylistyka, niezłe wykończenie i trzyletnia gwarancja,
wady to niezbyt bogate wyposażenie (także opcjonalne), brak wyboru silników
i wysokie zużycie paliwa.
Hyundai Getz a konkurencja

ModelHyundai GetzFiat PuntoOpel Corsa
SilnikR4R4R4
Pojemność skokowa (cm sześc.)134112421199
Moc maks. (KM)828075
Liczba zaworów121616
Napędprzedniprzedniprzedni
Maks. moment obrotowy (Nm)117114110
Skrzynia biegów/liczba biegówM/5M/5M/5
Hamulce przednie/tylneT/BT/BT/B
Średnica zawracania (m)1010,510,4
Objętość bagażnika (dm sześc.)255295260
Długość (mm)381038353816
Szerokość (mm)166516601646
Wysokość (mm)149514801439
Rozstaw osi (mm)245524602491
Masa własna (kg)10009351005
Ładowność (kg)b.d.510400
Prędkość maksymalna (km/h)164172170
Przyspieszenie 0-100 km/h (sek.)11,511,413
Zużycie paliwa (l/100 km)   
Miasto87,68,2
Poza miastem5,255,2
Średnie6,266,3

M - manualna skrzynia biegów, T - hamulce tarczowe, B - hamulce bębnowe,
b.d. - brak danych
Wyposażenie

ModelGetz HighPunto DynamicCorsa Comfort
Cena (zł)39 10040 59042 200
ABSNSO
Airbag kierowca/pasażerS/SS/SS/S
Poduszki boczneNOO
Wspomaganie kierownicySSS
Elektryczne szybySSS
Centralne ryglowanie zamkówSSS
RadioOOO
KlimatyzacjaOOO
Aluminiowe felgiOOO
    

S - standard, O - opcja, N - niedostępne

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Minister Anna Moskwa o polityce klimatycznej i o energetyce

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Motofakty
Dodaj ogłoszenie