Hyundai Getz kontra Skoda Fabia

Bartłomiej Bałdyga
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Po dwóch latach Getz powtórnie trafił do studia projektowego. Zmieniono niewiele, ale efekt jest zaskakująco dobry.
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Po dwóch latach Getz powtórnie trafił do studia projektowego. Zmieniono niewiele, ale efekt jest zaskakująco dobry.
Czy czeski lider może się obawiać koreańskich rywali? W mocno obsadzonym segmencie aut miejskich bardziej niż pochodzenie liczy się cena i jakość.

Czy czeski lider może się obawiać koreańskich rywali? W mocno obsadzonym segmencie aut miejskich bardziej niż pochodzenie liczy się cena i jakość.

Fot. Bartłomiej Bałdyga: Po dwóch latach Getz powtórnie trafił do studia projektowego. Zmieniono niewiele, ale efekt jest zaskakująco dobry.
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Po dwóch latach Getz powtórnie trafił do studia projektowego. Zmieniono niewiele, ale efekt jest zaskakująco dobry.

 

Produkowana od siedmiu lat Fabia nadal jest najpopularniejszym autem w segmencie. Powodem jej sukcesu jest konkurencyjna cena, dobra jakość wykonania i  rozwinięta sieć serwisowa. Wiadomo że koreańskie koncerny mają jeszcze sporo do nadrobienia. Getz jest najczęściej kupowanym autem Hyundaia. Mimo to rekordowych wyników sprzedaży Skody raczej nigdy nie osiągnie. Powodem takiej

Fot. Ryszard Polit: W Skodzie od lat niewiele się zmienia. Stylistyczne poprawki są wymogiem współczesnego rynku.
Fot. Ryszard Polit: W Skodzie od lat niewiele się zmienia. Stylistyczne poprawki są wymogiem współczesnego rynku.

sytuacji jest przede wszystkim wyższa cena importowanego z Azji samochodu. Jednak handlowcy robią co mogą i przyciągają klienta kusząc go częstymi promocjami.  

 

Cechy szczególne

 

Od momentu wprowadzenia na rynek, Skoda Fabia doczekała się zaledwie jednego zabiegu odmładzającego. Przeprowadzony na początku 2005 roku facelifting nie odmienił znacząco jej wizerunku. Czesi uznali, że nie warto zmieniać auta, które cieszy się powszechnym uznaniem i sympatią na większości europejskich rynków. Główne zmiany

Fot. Bartłomiej Bałdyga: Sylwetka Getza przypomina minivana.
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Sylwetka Getza przypomina minivana.

dotyczyły więc wnętrza. Nowy kokpit stał się bardziej przejrzysty i przyjemniejszy w dotyku. Materiał, z jakiego został wykonany, ugina się pod palcami, a taki efekt był do tej pory zarezerwowany dla samochodów z wyższej półki. Poprawiono ergonomię wnętrza, a na szczególną uwagę zasługują fotele, niczym nie przypominające poprzednich - twardych i źle wyprofilowanych. Z zewnątrz zmieniły się tylko zderzaki i atrapa chłodnicy z nowym logo Skody. Do Fabi

Fot. Ryszard Polit: Nadwozie już dawno się opatrzyło, ale Fabia wciąż znakomicie się sprzedaje.
Fot. Ryszard Polit: Nadwozie już dawno się opatrzyło, ale Fabia wciąż znakomicie się sprzedaje.

trafiły także nowe jednostki napędowe. Obecnie pod maską może pracować jeden z siedmiu silników, z czego aż cztery to diesle.

Zestawiając rynkowe staże obu aut, Getza śmiało można uznać za młodzieniaszka. Krótka obecność w salonach nie dała mu niestety miana beniaminka. Mimo to Hyundai chwali się dobrymi wynikami sprzedaży. Po dwóch latach Koreańczycy zdecydowali się na facelifting. Zmieniła się

Fot. Bartłomiej Bałdyga: W kabinie Hyundai stawia na przejrzystość i prostotę.
Fot. Bartłomiej Bałdyga: W kabinie Hyundai stawia na przejrzystość i prostotę.

pokrywa silnika, zderzaki i klosze przednich lamp. Wnętrze zdobią nowe materiały. Zmieniono zarówno plastiki na drzwiach jak i tapicerkę siedzeń, których kolorystyka stała się żywsza.

 

Silniki

 

Pod maskę nowego Getza wreszcie trafił diesel. Niewielka jednostka CRDi o pojemności 1,5 l rozwija moc 88 KM.

Za podobną cenę więcej mocy zapewnia Hyundai. Najtańszy Getz z silnikiem 1,1 l o mocy 66 KM kosztuje 32 900 zł. 210 zł

Fot. Ryszard Polit: Wnętrze czeskiego auta uchodzi za wzór w klasie. Ergonomia i materiały wykończeniowe są lepsze niż u konkurencji.
Fot. Ryszard Polit: Wnętrze czeskiego auta uchodzi za wzór w klasie. Ergonomia i materiały wykończeniowe są lepsze niż u konkurencji.

mniej zapłacimy za najtańszą Skodę z silnikiem 1,2 l, słabszą od Hyunadaia o 12 KM.

Testowane przez nas auta były wyposażone w mocniejsze, ale i droższe silniki 1,4 l. W przypadku Fabi za moc 75 KM zapłacimy 37 890 zł, natomiast Getz 1,4 l/ 97 KM kosztuje o 490 zł mniej, czyli 37 400 zł. Dynamika w obu przypadkach jest wystarczająca, choć w aucie koreańskim wyraźnie

Fot. Bartłomiej Bałdyga: Dzielona i składana kanapa jest dostępna tylko w najdroższej wersji Premium.
Fot. Bartłomiej Bałdyga: Dzielona i składana kanapa jest dostępna tylko w najdroższej wersji Premium.

czujemy wyższą moc. Jazda małym Hyundaiem jest więc dużo przyjemniejsza - wyprzedzanie nie wymaga częstych ruchów dzwignią zmiany biegów, tak jak w Fabi.

 

Wrażenia z jazdy

 

Od aut miejskich oczekuje się przede wszystkim zwrotności, dobrego przyspieszenia i niewielkich wymiarów zewnętrznych, umożliwiających parkowanie w zatłoczonych centrach handlowych i ciasnych osiedlowych uliczkach. Mimo większej popularności czeskiego malucha, Hyundai Getz wypada pod tym

Fot. Ryszard Polit: Bagażnik jest niemal identyczny w obu autach. Skoda zapewnia więcej miejsca przy złożonej tylnej kanapie.
Fot. Ryszard Polit: Bagażnik jest niemal identyczny w obu autach. Skoda zapewnia więcej miejsca przy złożonej tylnej kanapie.

względem lepiej. Jest krótszy od Skody o 14,5 cm, a manewr zawracania można przeprowadzić na ulicy o szerokości 10 m. Skoda potrzebuje dodatkowych 48 cm. Zgrabniejszy Getz traci swą przewagę we wnętrzu. W Fabi miejsca jest więcej, pasażerowie tylnej kanapy lepiej zniosą dłuższą podróż, a bardziej regularny kształt bagażnika pozwala na lepsze wykorzystanie przestrzeni (260/ 1016 l wobec 245/ 977 l Getza). W Skodzie łatwiej znaleźć odpowiednią pozycję za kierownicą. W standardzie montuje się w niej regulację wysokości fotela oraz dwuzakresową regulację położenia kierownicy. Siedzenia Hyundaia nie są aż tak wygodne jak Skody - siedzi się w nim wyżej, przez co niektórym kierowcom może brakować miejsca nad głową.

Wyposażenie testowanych samochodów obejmuje ABS, jedną poduszkę powietrzną i wspomaganie kierownicy. Poza tym w Skodzie można skorzystać z bardzo długiej listy wyposażenia dodatkowego.

                                                                           

Podsumowanie

 

Tańszy Hyundai posiada mocniejszy silnik. Jego przewaga nad konkurencją dodatkowo wzrasta, gdy skorzystamy z promocji i dostaniemy np. klimatyzację.

Ciekawsza sylwetka Getza jest bardziej dopasowana do Europejskich gustów i to także powinno zachęcić przyszłych klientów. Skoda jest autem sprawdzonym, ale i dość starym. Na premierę nowego modelu przyjdzie nam jeszcze trochę poczekać. Niemniej jednak Czesi nadal proponują nam jedną z najlepszych ofert na rynku. Dobre wyposażenie, wygodne wnętrze i oszczędne silniki sprawiają, że Fabia ciągle jest wysoko w rankingach sprzedaży.

     

Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Hyundai Getz

Skoda Fabia

Przestronność wnętrza

 



Poziom hałasu

 



Hamulce

                   Remis

 

Dynamika

+

 

Zużycie paliwa

+

 

Wyposażenie

 

+

Cena

                   Remis

 

Wybrane dane techniczne

 

 

Hyundai Getz

Skoda Fabia

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/16/benzynowy

4/16/benzynowy

Pojemność skokowa (cm3
)

1399

1390

Moc maksymalna (KM/obr/min)

97/6000

75/5000

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

11,2

13,8

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s)

13,3

13,7

Prędkość maksymalna (km/h)

170

167

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)

69

67

Droga hamowania od 100 km/h (m)

42

42

Pojemność bagażnika (dm3
)

254/977

260/1016

Pojemność zbiornika paliwa (dm3
)

45

45

Zużycie paliwa: trasa/miasto dm3/100 km)

5,0/7,4

5,4/8,7

Długość x szerokość x wysokość (cm)

382,5/166,5/149

397/164,6/143,6

Rozstaw osi (cm)

245,5

246,2

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

3/6

2/10

Cena (zł)

37 400

37 890

 

Wybrane wyposażenie seryjne

 

 

Hyundai Getz

Skoda Fabia

Poduszki powietrzne

1

1

Układ ABS

S

S

Układ ESP

-

-

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Centralny zamek

282,65 zł

800 zł

Elektrycznie sterowane szyby przednie/tylne

S/-

800/-

Lusterka zewnętrzne sterowane i podgrzewane elektrycznie

-/-

550 zł

Klimatyzacja

3477 zł

4500 zł

Radioodtwarzacz CD

-

690 zł

 S - standard

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty