Tym razem do porównania wybraliśmy dwa południowokoreańskie samochody pochodzące z jednego koncernu. Dwa miejskie maluchy wiele się od siebie różnią, ale mają też sporo wspólnych cech.
Biorąc pod uwagę np. długość całkowitą pojazdów, trafniejsze byłoby porównanie modeli Hyundai Getz i Kia Rio hatchback, ale pod względem silników Getz jest bezpośrednim
konkurentem Picanto. Poza tym w gamie oferowanych modeli, oba auta należą do najmniejszych (Getz jest nieco większy od Atosa), a cenowo Hyundai (z rabatem 2000 zł.) jest bardziej zbliżony do Picanto, niż do Rio występującego nawet w najtańszej wersji wyposażenia.
Cechy szczególne
Zarówno Getz jak i Picanto mają wyróżniającą je wspólną cechę - duże wnętrze w stosunku do niewielkich wymiarów
zewnętrznych. Picanto przy szerokości zewnętrznej 1595 mm posiada szerokość wnętrza - na wysokości ramion pasażerów siedzących z tyłu - 1292 mm.
Wyróżniającymi cechami porównywanych pojazdów są też: duża ilość miejsca dla kierowcy i siedzącego obok pasażera oraz możliwość powiększenia przestrzeni bagażowej.
W Picanto o 90o
odchyla się siedzisko tylnej kanapy i w jego miejsce można złożyć oparcie, tworząc płaszczyznę równą z podłogą bagażnika.
Getz ma jeszcze lepsze rozwiązanie składania tylnej kanapy - oparcie kładzie się na siedzisko i razem z nim odchyla o kąt 90o
do przodu, uzyskując nisko
przebiegającą, równą podłogę powiększonego bagażnika.
Silniki
W momencie wprowadzenia na polski rynek (w czerwcu 2004 r.) model Picanto można było kupić z silnikiem o pojemności skokowej 999 cm3
lub 1086 cm3
. Obie jednostki były benzynowe, a druga z nich miała identyczną konstrukcję jak ta, oferowana do napędu Getza. Obecnie do modelu Picanto nie oferuje się już tego silnika, który pozostał w Hyundaiu. Do małej Kii drugą z oferowanych jednostek napędowych jest teraz 3-cylindrowy diesel o pojemności skokowej 1120 cm3
.
Silniki 1,1 l Getza i 1,0 l Picanto należą do rodziny Epsilon i mają wspólne cechy konstrukcyjne: po 3 zawory przy każdym cylindrze sterowane pojedynczym wałkiem rozrządu, umieszczonym w głowicy wykonanej ze stopów lekkich. Napęd wałka rozrządu odbywa się za pośrednictwem paska zębatego od wału korbowego osadzonego w żeliwnym kadłubie. Układ paliwowy z sekwencyjnie sterowanym, wielopunktowym wtryskiem benzyny pochodzi z firmy Bosch. Silniki te odznaczają się umiarkowanym zużyciem paliwa i niskim poziomem emisji dwutlenku węgla.
Wrażenia z jazdy
Jak już wspomniano, kierowca w obu pojazdach ma dużo miejsca. Zarówno w Hyundaiu jak i Kii ma też dobrą widoczność przez duże szyby i lusterka zewnętrzne.
Z podobną precyzją działają urządzenia sterowania w obu pojazdach. Getzem jedzie się jednak wygodniej, bo jest nieco większy od Picanto.
Natomiast w obu pojazdach zawieszenie jest podobnej konstrukcji: przednie z kolumnami McPhersona, tylne z poprzeczną belką skrętną. Dlatego Hyundai i Kia podobnie
zachowują się na nierównościach - zawieszenie jest dość twarde, ale za to dobrze stabilizuje pojazdy w ruchu.
Podsumowanie
Jeśli będziemy jeździli przede wszystkim po mieście, lepiej wybrać nieco tańsze Picanto. Samochód Kia ma mniejsze wymiary zewnętrzne, jest bardziej zwrotny i łatwiej nim manewrować, ale pod warunkiem dokupienia wspomagania kierownicy.
Jeśli natomiast chcemy używać samochód do jazdy miejskiej i pozamiejskiej, wybierzemy Getza. Jest wygodniejszy i na dalsze wyjazdy ma znacznie większy bagażnik.
Wprawdzie nie często łapie się "gumę", ale komplet naprawczy w Picanto nie wzbudza zaufania - warto więc dokupić koło zapasowe. Na wyposażeniu Getza jest koło dojazdowe.
Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)
Model pojazdu | Hyundai Getz 1.1 Classic | Kia Picanto 1.0 City | |
Przestronność wnętrza | + | | |
Poziom hałasu | remis | ||
Hamulce | remis | ||
Dynamika | remis | ||
Zużycie paliwa (średnio) | | + | |
Nowoczesność konstrukcji | remis | ||
Wyposażenie | + | | |
Cena - nadw. 5-drzw. | | + | |
Wybrane dane techniczne
Model pojazdu | Hyundai Getz 1.1 Classic | Kia Picanto 1.0 City |
Liczba cyl./zaworów | 4/12 | |
Pojemność skokowa(cm3 ) | 1086 | 999 |
Moc maksymalna (KM - obr/min) | 66-5500 | 61-5600 |
Maks. moment obr. (Nm - obr/min) | 99-3200 | 86-2900 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 150 | 150 |
Rozpędzanie 0-100 km/h (s) | 15,6 | 15,7 |
Długość/szer./wysokość pojazdu (mm) | 3825/1665/1490 | 3495/1595/1480 |
Rozstaw osi (mm) | 2455 | 2370 |
Pojemność bagażnika (dm3 ) | 254-977 | 155-868 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) | 45 | 35 |
Zużycie paliwa: miasto/ poza miastem (dm3 /100 km) | 6,9/4,7 | 5,9/4,4 |
Gwarancja: mechaniczna/perforacyjna (lata) | 3 (bez limitu km)/6 | |
Cena - nadwozie 5-drzwiowe (zł.) | 35 400*) | 31900 |
*) podana cena bez udzielanego rabatu 2000 zł
Wybrane wyposażenie seryjne
Model pojazdu | Hyundai Getz 1.1 Classic | Kia Picanto 1.0 City |
Wspomaganie ukł. kierowniczego | + | - |
Układ ABS | + | + |
Poduszki bezpieczeństwa | 1 | 1 |
Klimatyzacja | - | - |
Elektr. Sterowanie szyb w drzwiach | - | - |
Centralny zamek | - | - |
Radio z CD | - | - |
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?