Hyundai Getz kontra Kia Picanto

Zdzisław Podbielski
Fot. Zdzisław Podbielski
Fot. Zdzisław Podbielski
Dwa miejskie maluchy południowokoreańskich firm wiele się od siebie różnią, ale mają też sporo wspólnych cech.

Tym razem do porównania wybraliśmy dwa południowokoreańskie samochody pochodzące z jednego koncernu. Dwa miejskie maluchy wiele się od siebie różnią, ale mają też sporo wspólnych cech.

 

Biorąc pod uwagę np. długość całkowitą pojazdów, trafniejsze byłoby porównanie modeli Hyundai Getz i Kia Rio hatchback, ale pod względem silników Getz jest bezpośrednim

Fot. Zdzisław Podbielski
Fot. Zdzisław Podbielski

konkurentem Picanto. Poza tym w gamie oferowanych modeli, oba auta należą do najmniejszych (Getz jest nieco większy od Atosa), a cenowo Hyundai (z rabatem 2000 zł.) jest bardziej zbliżony do Picanto, niż do Rio występującego nawet w najtańszej wersji wyposażenia.

 

Cechy szczególne

 

Zarówno Getz jak i Picanto mają wyróżniającą je wspólną cechę - duże wnętrze w stosunku do niewielkich wymiarów

Fot. Zdzisław Podbielski
Fot. Zdzisław Podbielski

zewnętrznych. Picanto przy szerokości zewnętrznej 1595 mm posiada szerokość wnętrza - na wysokości ramion pasażerów siedzących z tyłu - 1292 mm.

Wyróżniającymi cechami porównywanych pojazdów są też: duża ilość miejsca dla kierowcy i siedzącego obok pasażera oraz możliwość powiększenia przestrzeni bagażowej.

W Picanto o 90o
odchyla się siedzisko tylnej kanapy i w jego miejsce można złożyć oparcie, tworząc płaszczyznę równą z podłogą bagażnika.

Getz ma jeszcze lepsze rozwiązanie składania tylnej kanapy - oparcie kładzie się na siedzisko i razem z nim odchyla o kąt 90o
do przodu, uzyskując nisko

Fot. Zdzisław Podbielski
Fot. Zdzisław Podbielski

przebiegającą, równą podłogę powiększonego bagażnika.

 

Silniki

 

W momencie wprowadzenia na polski rynek (w czerwcu 2004 r.) model Picanto można było kupić z silnikiem o pojemności skokowej 999 cm3
lub 1086 cm3
. Obie jednostki były benzynowe, a druga z nich miała identyczną konstrukcję jak ta, oferowana do napędu Getza. Obecnie do modelu Picanto nie oferuje się już tego silnika, który pozostał w Hyundaiu. Do małej Kii drugą z oferowanych jednostek napędowych jest teraz 3-cylindrowy diesel o pojemności skokowej 1120 cm3
.

Fot. Zdzisław Podbielski
Fot. Zdzisław Podbielski

Silniki 1,1 l Getza i 1,0 l Picanto należą do rodziny Epsilon i mają wspólne cechy konstrukcyjne: po 3 zawory przy każdym cylindrze sterowane pojedynczym wałkiem rozrządu, umieszczonym w głowicy wykonanej ze stopów lekkich. Napęd wałka rozrządu odbywa się za pośrednictwem paska zębatego od wału korbowego osadzonego w żeliwnym kadłubie. Układ paliwowy z sekwencyjnie sterowanym, wielopunktowym wtryskiem benzyny pochodzi z firmy Bosch. Silniki te odznaczają się umiarkowanym zużyciem paliwa i niskim poziomem emisji dwutlenku węgla.

 

Fot. Zdzisław Podbielski
Fot. Zdzisław Podbielski

Wrażenia z jazdy

 

Jak już wspomniano, kierowca w obu pojazdach ma dużo miejsca. Zarówno w Hyundaiu jak i Kii ma też dobrą widoczność przez duże szyby i lusterka zewnętrzne.

Z podobną precyzją działają urządzenia sterowania w obu pojazdach. Getzem jedzie się jednak wygodniej, bo jest nieco większy od Picanto.

Natomiast w obu pojazdach zawieszenie jest podobnej konstrukcji: przednie z kolumnami McPhersona, tylne z poprzeczną belką skrętną. Dlatego Hyundai i Kia podobnie

Fot. Zdzisław Podbielski
Fot. Zdzisław Podbielski

zachowują się na nierównościach - zawieszenie jest dość twarde, ale za to dobrze stabilizuje pojazdy w ruchu.

 

Podsumowanie

 

Jeśli będziemy jeździli przede wszystkim po mieście, lepiej wybrać nieco tańsze Picanto. Samochód Kia ma mniejsze wymiary zewnętrzne, jest bardziej zwrotny i łatwiej nim manewrować, ale pod warunkiem dokupienia wspomagania kierownicy.

Jeśli natomiast chcemy używać samochód do jazdy miejskiej i pozamiejskiej, wybierzemy Getza. Jest wygodniejszy i na dalsze wyjazdy ma znacznie większy bagażnik.

Wprawdzie nie często łapie się "gumę", ale komplet naprawczy w Picanto nie wzbudza zaufania - warto więc dokupić koło zapasowe. Na wyposażeniu Getza jest koło dojazdowe. 

 

Nasza ocena (+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

Model pojazdu

Hyundai Getz 1.1

Classic

Kia Picanto 1.0 City

Przestronność wnętrza

+

 

Poziom hałasu

remis

Hamulce

remis

Dynamika

remis

Zużycie paliwa (średnio)

 

+

Nowoczesność konstrukcji

remis

Wyposażenie

+

 

Cena - nadw. 5-drzw.

 

+

    

 

Wybrane dane techniczne

 

Model pojazdu

Hyundai Getz 1.1

Classic

Kia Picanto 1.0

City

Liczba cyl./zaworów

4/12

Pojemność skokowa(cm3
)

1086

999

Moc maksymalna (KM - obr/min)

66-5500

61-5600

Maks. moment obr. (Nm - obr/min)

99-3200

86-2900

Prędkość maksymalna (km/h)

150

150

Rozpędzanie 0-100 km/h (s)

15,6

15,7

Długość/szer./wysokość pojazdu (mm)

3825/1665/1490

3495/1595/1480

Rozstaw osi (mm)

2455

2370

Pojemność bagażnika (dm3
)

254-977

155-868

Pojemność zbiornika paliwa (dm3
)

45

35

Zużycie paliwa: miasto/

poza miastem (dm3
/100 km)

6,9/4,7

5,9/4,4

Gwarancja: mechaniczna/perforacyjna (lata)

3 (bez limitu km)/6

Cena - nadwozie 5-drzwiowe (zł.)

35 400*)

31900

*) podana cena bez udzielanego rabatu 2000 zł

 

Wybrane wyposażenie seryjne

 

Model pojazdu

Hyundai Getz 1.1 Classic

Kia Picanto 1.0 City

Wspomaganie ukł. kierowniczego

+

-

Układ ABS

+

+

Poduszki bezpieczeństwa

1

1

Klimatyzacja

-

-

Elektr. Sterowanie szyb w drzwiach

-

-

Centralny zamek

-

-

Radio z CD

-

-

 

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty