Hybrydowe początki motoryzacji

łs
Fot. Porsche
Fot. Porsche
Samochody z napędem hybrydowym zyskują na popularności. Pomysł na zestawienie silnika spalinowego z elektrycznym jest równie stary jak historia motoryzacji.
Fot. Porsche
Fot. Porsche

Prof. Ferdinand Porsche rozpoczął projektowanie samochodów w 1896 roku. Już w 1900 roku błyskotliwy inżynier postanowił opracować auto z napędem hybrydowym. Dwa jednocylindrowe silniki benzynowe połączono z dwiema prądnicami, które odpowiadały za ładowanie akumulatorów. Napięcie z nich (90 V) trafiało do ukrytych w piastach silników elektrycznych.

Lohner-Porsche Semper Vivus był pierwszym w pełni funkcjonalnym samochodem hybrydowym. Cierpiał na przypadłość współczesnych hybryd - wysoką masę własną. 1200 kilogramów było dużym wyzwaniem dla ówczesnych opon z miękkiej gumy. Generator prądu, zupełnie jak we współczesnych hybrydach, odpowiadał za rozruch silnika spalinowego. Nie zabrakło też możliwości pokonania krótkiego odcinka w trybie wyłącznie elektrycznym. Oficjalna premiera prototypowego Semper Vivus nastąpiła w 1901 roku, podczas salonu samochodowego w Paryżu. 

Profesor Porsche postawił na swoim. Wykorzystał zebrane doświadczenia podczas prac nad modelem Lohner-Porsche Mixte. Zadaszenie, bardziej obszerne kanapy i mocniejszy silnik pozwoliły na rozpoczęcie sprzedaży. Na Mixte, w zależności od wyposażenia, zainteresowani musieli przygotować równowartość współczesnych 320-800 tys. zł!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Parada Motocyklistów w Łodzi

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty