Hybryda plug-in. Hybrydy typu plug-in będą przedmiotem skandalu? Co pokazują testy?

Mariusz Michalak
Sprzedaż pojazdów hybrydowych typu plug-in gwałtownie rośnie w Europie, ale testy najnowszych modeli potwierdzają, że zanieczyszczają one klimat w znacznie większym stopniu, niż twierdzą producenci samochodów - nawet jeśli są uruchamiane z pełnym akumulatorem.

Trzy najpopularniejsze modele plug-inów w 2020 roku emitowały podczas testów w świecie rzeczywistym więcej CO2 niż podawali producenci. Analogiczne wyniki wychodziły w przypadku badań starszych modeli w przeszłości. [1] Organizacja Transport & Environment (T&E), która zleciła testy, domaga się, żeby rządy zakończyły dotowanie zakupów i hojne ulgi podatkowe dla hybryd typu plug-in. Zdaniem organizacji ta sytuacja może skończyć się kolejnym, po dieslegate, skandalem w branży motoryzacyjnej.

Hybrydy typu plug-in. Co pokazują testy?

BMW X5, Volvo XC60 i Mitsubishi Outlander emitowały o 28-89% więcej CO2 niż podają producenci, podczas testów przeprowadzonych przez Emissions Analytics, na w pełni naładowanym akumulatorze, w optymalnych warunkach jazdy. Na pustej baterii samochody emitowały od trzech do ośmiu razy powyżej wartości podawanych przez producentów. Podczas jazdy w trybie ładowania akumulatora, który może stać się bardziej powszechny, ponieważ kierowcy będą doładowywać akumulator przed użyciem trybu elektrycznego w strefach niskiej emisji, pojazdy PHEV emitują od 3 do 12 razy więcej.

Rafał Bajczuk z Fundacji Promocji Pojazdów Elektrycznych skomentował: “Hybrydy typu plug-in to fałszywe samochody elektryczne, wyprodukowane po to, aby producenci samochodów mogli nadal sprzedawać swoje silniki spalinowe. Testy T&E pokazują, że nawet w optymalnych warunkach, przy w pełni naładowanym akumulatorze, samochody emitują więcej znieczyszczeń niż deklarowano.”

T&E szacuje, że po rozładowaniu akumulatora trzy testowane hybrydy plug-in mogą przejechać tylko 11-23 km w trybie spalinowym, po czym przekraczają deklarowane poziomy emisji CO2 na km. Jest to sprzeczne z wprowadzającą w błąd narracją producentów samochodów, że obecnie sprzedawane pojazdy typu PHEV nadają się do długich podróży. W rzeczywistości, jeśli chcemy utrzymać niskie emisje w czasie jazdy, należałoby takie samochody ładować znacznie częściej niż samochody elektryczne na baterie, które na jednym ładowaniu pokonują około 300 km.

Hybrydy typu plug-in. Co im brakuje?

Fot. materiały prasowe
Fot. materiały prasowe

Podczas gdy producenci samochodów obwiniają klientów za nadmierne używanie silnika, obecnie sprzedawanym modelom PHEV często brakuje niezbędnej mocy, zasięgu lub prędkości ładowania. Na przykład dwa z trzech testowanych samochodów, BMW X5 i Volvo XC60, w ogóle nie mają funkcji szybkiego ładowania. Według instrukcji obsługi Outlander silnik może się uruchomić, jeśli akumulator jest za gorący lub za zimny, w przypadku, kiedy zastosuje się szybkie przyspieszenie lub jeśli działa klimatyzacja.

Rafał Bajczuk, skonkludował: “Powinniśmy w Polsce jak najszybciej zrezygnować z 50% ulgi w podatku akcyzowym, którą obecnie otrzymują wszystkie samochody hybrydowe. W dzisiejszych czasach, kiedy samochody elektryczne są powszechnie dostępne i stają się coraz tańsze, nie ma uzasadnienia dla subsydiowania samochodów z silnikami spalinowymi.”

Sprzedaż hybryd typu plug-in ułatwia producentom samochodów spełnienie ich unijnych norm emisji CO2, ponieważ pojazdy PHEV są dodatkowo punktowane. Według T&E, Unia Europejska powinna zakończyć to osłabianie regulacji w przyszłym roku, podczas przeglądów celów redukcji emisji z samochodów na 2025 i 2030 rok.

Źródła:

[1] ICCT przeanalizowała bazy danych do 2019 r. i stwierdziła, że rzeczywiste emisje CO2 z hybryd typu plug-in były zazwyczaj dwa do czterech razy większe niż pomiary podane w oficjalnym procesie zatwierdzania.

Analiza T&E europejskich badań emisji CO2 z pojazdów PHEV podczas jazdy po drogach przez właścicieli w latach 2016-2018 wykazała, że emisje były średnio ponad dwa i pół razy większe od oficjalnych wartości testowych.

Patrz: The ICCT, Real-world usage of plug-in hybrid electric vehicles: Fuel consumption, electric driving, and CO2 emissions, (2020).

https://theicct.org/publications/phev-real-world-usage-sept2020

Patrz: T&E, UK briefing: The plug-in hybrid con, (2020).

https://www.transportenvironment.org/publications/uk-briefing-plug-hybrid-con

 Zobacz także: Tak prezentuje się nowy Jeep Compass

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty