Honker i następca Lublina

(ip)
Lubelska fabryka samochodów DZT Tymińscy, która w 2009 kupiła prawa do produkcji wojskowego Hookera i dostawczego Lublina, wprowadza do produkcji ich znacznie zmodernizowane wersje.
Fot. DZT Tymińscy
Fot. DZT Tymińscy

Na dzień dzisiejszy zaplanowano premierę dwóch nowych samochodów z tej fabryki: Honkera z pełną homologacją cywilną oraz dostawczego samochodu o nazwie Pasagon, który jest następcą popularnego Lublina.

W przypadku Honkera zmian konstrukcyjnych jest niewiele. W porównaniu do wersji przygotowanej przed laty dla wojska wprowadzono niewidoczne z zewnątrz korekty technologiczne w przednim zawieszeniu (wahacze, drążki skrętne). Stały napęd 4x4 zastąpiono dołączanym napędem przedniej osi. Wśród ważniejszych zmian wyposażenia jest m.in. układ klimatyzacji i ogrzewania postojowego (w opcji). W układzie hamulcowym pojawił się system ABS (opcja). Najistotniejszą zmianą, która pozwoli na wprowadzenie samochodu do szerokiej sprzedaży Europie, jest uzyskanie całościowej homologacji pojazdu, spełniającego normy Euro IV.

Fot. DZT Tymińscy
Fot. DZT Tymińscy

Badania homologacyjne dla samochodu Honker w wersji cywilnej dobiegły końca zarówno w ITS, jak i w PIMOT. Obecnie firma czeka na wystawienie świadectw homologacyjnych z Ministerstwa Infrastruktury.

- Honker jako model projektowany dla wojska korzystał z wielu wyłączeń, co jednak ograniczało prawa do jego sprzedaży w krajach unijnych - wyjaśnia Zbigniew Tymiński, prezes zakładu.

Jego zdaniem przewagę Honkera nad ofertą konkurencyjnych samochodów z ramową konstrukcją i napędem 4x4 stanowić będzie odporna konstrukcja i niskie ceny części zamiennych. Cena samochodu w wersji bazowej ma wynieść około 75 tys zł.

Więcej nowości pojawiło się w przypadku Pasagona. Jest to rozwinięcie konstrukcji Lublina, ale obecie auto ma większą komorę silnika, szerszy grill i inne reflektory. Wyposażone zostało w silnik z andrychowskiej Andorii, o pojemności 2,6 litra i mocy 115 KM. Jednostka spełnia normę czystości spalin Euro IV, co pozwala na sprzedaż tego modelu w całej Europie.

Cena ma kształtować się na poziomie od 60 do 80 tys. zł w zależności od rodzaju zabudowy (skrzynia, furgon i chłodnia). Auto ma być eksportowane na Ukrainę i Białoruś, a także do krajów Afryki. Do sprzedaży w Polsce trafi prawdopodobnie jeszcze w listopadzie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty