
Od czasu premiery Yamahy XV 1600 Wild Star wśród cruiserów panował
względny spokój. Pojawienie się Hondy VTX 1800 burzy ten porządek.
Tegoroczna nowość Hondy przesunęła jeszcze wyżej poprzeczkę w klasie
cruiserów. Ten olbrzym na dwóch kołach przewyższa wszystko co do tej pory
wyprodukowano.
Jednostka napędowa
VTX wyposażono w czterosuwowy, dwucylindrowy (widlasty), chłodzony
cieczą silnik o pojemności 1795 ccm i mocy 97 KM. Jednostka napędowa posiada
potężny moment obrotowy wynoszący maksymalnie 163 Nm przy zaledwie 3000
obr./min. O skali tego motocykla świadczy ważący 15,5 kg wał korbowy. Nad
pracą silnika czuwa mikrokomputer sterujący wtryskiem paliwa i zapłonem.
Standardowo VTX wyposażony jest w katalizator.
Aby możliwie zredukować wysokość silnika, zaprojektowano układ smarowania
z suchą skrzynią korbową, zaś zbiornik oleju umiejscowiono w obudowie skrzyni
biegów.
Zawieszenie
Z przodu zastosowano widelec upside-down o średnicy goleni 45 mm z
regulacją napięcia wstępnego.
Z tyłu zainstalowano wahacz stalowy współpracujący z dwoma elementami
resorująco-tłumiącymi, czyli wracamy do początku ery chopperowej: twardo
i zbyt małym tłumieniem.
Hamulce
Za wytracanie prędkości ważącego 320 kg monstrum odpowiada zintegrowany
układ uruchamiający jednocześnie hamulce przedniego i tylnego koła Dual
CBS.
Przednie koło wyposażono w dwie tarcze hamulcowe o średnicy 296 mm,
które współpracują z trzytłoczkowym zaciskiem.
Tylna tarcza o średnicy 316 mm współpracuje z dwutłoczkowym zaciskiem.
W porównaniu z hamulcami innych cruiserów, VTX spełnia podwyższone
wymagania nawet przy szybkiej jeździe (prędkość maksymalna wynosi 200 km/h).
Podsumowanie
Dzięki Hondzie VTX zapoczątkowano nową generację krążowników. Motocykl
swoją dynamiką pełni rolę ściganta wśród cruiserów. Sylwetka nabrała dynamiki
dzięki "wyciągniętej" obudowie przedniej lampy i chromowanej konsoli na
zbiorniku paliwa oraz płaskiemu szybkościomierzowi umieszczonemu we wsporniku
mocującym kierownicę do górnej półki teleskopów.
Rajd Pojazdów Zabytkowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?