Honda ST 1100 Pan European

Tadeusz Suchomski
Konstruktorzy Hondy opracowali motocykl przeznaczony do odbywania podróży po Europie.

Typowym motocyklem turystycznym, jaki można sobie wyobrazić, jest Honda Gold Wing lub Harley-Davidson Electra Glide Classic. Jednak ten pierwszy, jak i drugi produkowany jest w Stanach Zjednoczonych.Konstruktorzy Hondy opracowali motocykl przeznaczony do odbywania podróży po Europie, gdzie warunki drogowe wyglądają inaczej, a jest nim Honda ST 1100 Pan European. Ten luksusowy motocykl jest w sprzedaży od 1990 roku
i nadal cieszy się dużą popularnością.
Jednostka napędowa
Pan European wyposażony jest w czterosuwowy, czterocylindrowy, chłodzony
cieczą widlasty silnik o pojemności 1084 ccm i mocy 100 KM. Moment obrotowy
wynoszący 111 Nm przy 6000 obr./min jest imponujący. Elastyczność pracy
silnika pozwala na jazdę bez potrzeby ciągłej zmiany biegów. Na najwyższym
przełożeniu można jechać 40 km/h, silnik zaczyna się dławić dopiero gdy
obrotomierz pokaże 500 obr./min. Silnik osadzony jest w zamkniętej dwururowej
ramie, wykonanej z rur stalowych, które zapewniają nienaganne prowadzenie
aż do szybkości maksymalnej.

Jednostka napędowa zblokowana jest pięciostopniową skrzynią biegów,
która za pomocą wielotarczowego mokrego sprzęgła, napędza tylne koło czystym
i nie wymagającym obsługi wałem Kardana.
Zawieszenie
Zawieszenie, jak przystało na turystyczny motocykl, jest komfortowe.
W przednim widelcu teleskopowym zamontowany jest układ przeciwdziałający
nurkowaniu motocykla podczas gwałtownego hamowania. Z tyłu zawieszenie
wyposażono w wahacz wleczony współpracujący z jednym elementem tłumiąco-
resorującym, który posiada dwie regulacje.
Hamulce
Kierowca nie ma trudności z zatrzymaniem wyposażonej w ABS ST 1100.
Aby umożliwić to na luźnym podłożu, przygotowano wariant wyposażony w tzw.
TCS (Traction Control System). Od 1996 roku motocykl zaopatrzony w zespolony
system hamulcowy CBS (Combined Braking System), pochodzący z CBR 1000F.
Ręczny i nożny hamulec Pan Europeana są ze sobą hydraulicznie sprzężone.
Zbyt mocne hamowanie jest praktycznie wykluczone.
Podsumowanie
Pozycja kierowcy jest wyprostowana i wygodna, pasażer ma do dyspozycji
wygodne uchwyty do trzymania. Osłona z wysoką szybą i kufry na bagaż to
nieodzowne dla turystycznej maszyny elementy, zapewniające wysoki komfort
jazdy w każdych warunkach pogodowych.

Egzemplarze z lat 1990-91 można kupić w granicach 15-20 tys. zł. Rocznik
1992-94 to wydatek rzędu 23-25 tys. zł, a modele z lat 1995-96 ok. 30 tys.
zł. Nowy model ST 1100 Pan European kosztuje 56 tys. zł, a model ST 1100
A (ABS + TCS + CBS) kosztuje 59 tys. zł.
Przykładowe ceny części zamiennych
Filtr oleju - 40 zł

Filtr powietrza - 120 zł

Klocki hamulcowe, komplet - przód i tył - 93 zł

Tarcze sprzęgłowe - 299 zł

Kierunkowskaz przedni - 127 zł

Lusterko - 252 zł

Lampa tylna - 631 zł

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty