Honda ST 1100 Pan European

Tadeusz Suchomski
Konstruktorzy Hondy opracowali motocykl przeznaczony do odbywania podróży po Europie.

Typowym motocyklem turystycznym, jaki można sobie wyobrazić, jest Honda Gold Wing lub Harley-Davidson Electra Glide Classic. Jednak ten pierwszy, jak i drugi produkowany jest w Stanach Zjednoczonych.Konstruktorzy Hondy opracowali motocykl przeznaczony do odbywania podróży po Europie, gdzie warunki drogowe wyglądają inaczej, a jest nim Honda ST 1100 Pan European. Ten luksusowy motocykl jest w sprzedaży od 1990 roku
i nadal cieszy się dużą popularnością.
Jednostka napędowa
Pan European wyposażony jest w czterosuwowy, czterocylindrowy, chłodzony
cieczą widlasty silnik o pojemności 1084 ccm i mocy 100 KM. Moment obrotowy
wynoszący 111 Nm przy 6000 obr./min jest imponujący. Elastyczność pracy
silnika pozwala na jazdę bez potrzeby ciągłej zmiany biegów. Na najwyższym
przełożeniu można jechać 40 km/h, silnik zaczyna się dławić dopiero gdy
obrotomierz pokaże 500 obr./min. Silnik osadzony jest w zamkniętej dwururowej
ramie, wykonanej z rur stalowych, które zapewniają nienaganne prowadzenie
aż do szybkości maksymalnej.

Jednostka napędowa zblokowana jest pięciostopniową skrzynią biegów,
która za pomocą wielotarczowego mokrego sprzęgła, napędza tylne koło czystym
i nie wymagającym obsługi wałem Kardana.
Zawieszenie
Zawieszenie, jak przystało na turystyczny motocykl, jest komfortowe.
W przednim widelcu teleskopowym zamontowany jest układ przeciwdziałający
nurkowaniu motocykla podczas gwałtownego hamowania. Z tyłu zawieszenie
wyposażono w wahacz wleczony współpracujący z jednym elementem tłumiąco-
resorującym, który posiada dwie regulacje.
Hamulce
Kierowca nie ma trudności z zatrzymaniem wyposażonej w ABS ST 1100.
Aby umożliwić to na luźnym podłożu, przygotowano wariant wyposażony w tzw.
TCS (Traction Control System). Od 1996 roku motocykl zaopatrzony w zespolony
system hamulcowy CBS (Combined Braking System), pochodzący z CBR 1000F.
Ręczny i nożny hamulec Pan Europeana są ze sobą hydraulicznie sprzężone.
Zbyt mocne hamowanie jest praktycznie wykluczone.
Podsumowanie
Pozycja kierowcy jest wyprostowana i wygodna, pasażer ma do dyspozycji
wygodne uchwyty do trzymania. Osłona z wysoką szybą i kufry na bagaż to
nieodzowne dla turystycznej maszyny elementy, zapewniające wysoki komfort
jazdy w każdych warunkach pogodowych.

Egzemplarze z lat 1990-91 można kupić w granicach 15-20 tys. zł. Rocznik
1992-94 to wydatek rzędu 23-25 tys. zł, a modele z lat 1995-96 ok. 30 tys.
zł. Nowy model ST 1100 Pan European kosztuje 56 tys. zł, a model ST 1100
A (ABS + TCS + CBS) kosztuje 59 tys. zł.
Przykładowe ceny części zamiennych
Filtr oleju - 40 zł

Filtr powietrza - 120 zł

Klocki hamulcowe, komplet - przód i tył - 93 zł

Tarcze sprzęgłowe - 299 zł

Kierunkowskaz przedni - 127 zł

Lusterko - 252 zł

Lampa tylna - 631 zł

Rajd Pojazdów Zabytkowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie