Honda Jazz kontra Suzuki Swift

Ryszard Polit
Fot. Ryszard Polit: Ten niepozornie wyglądający samochód – Honda Jazz - ma wiele oryginalnych rozwiązań. Szkoda, że jest taki drogi.
Fot. Ryszard Polit: Ten niepozornie wyglądający samochód – Honda Jazz - ma wiele oryginalnych rozwiązań. Szkoda, że jest taki drogi.
Japończycy są mistrzami w projektowaniu małych samochodów. Honda i Suzuki mają jednak inne pomysły.

Japończycy są mistrzami w projektowaniu małych samochodów. Honda i Suzuki mają jednak inne pomysły.

Fot. Ryszard Polit: Ten niepozornie wyglądający samochód – Honda Jazz - ma wiele oryginalnych rozwiązań. Szkoda, że jest taki drogi.
Fot. Ryszard Polit: Ten niepozornie wyglądający samochód – Honda Jazz - ma wiele oryginalnych rozwiązań. Szkoda, że jest taki drogi.

 

Suzuki chce zawojować nasz rynek modelem Swift produkowanym na Węgrzech. Co prawda nie jest tak tani jak poprzednik, ale za to uchodzi za ładny i praktyczny. Honda Jazz to bardzo oryginalny konstrukcyjnie samochód, ale zalecana przez generalnego importera cena 51 100 zł za

Fot. Ryszard Polit: Suzuki Swift jest mniejszy od Hondy i ma przez to ciaśniejsze wnętrze.
Fot. Ryszard Polit: Suzuki Swift jest mniejszy od Hondy i ma przez to ciaśniejsze wnętrze.

wersję z mocniejszym silnikiem 1,4 l/83 KM zniechęca wielu zwolenników tej marki. W tej konfrontacji Swift 1,3 l/92 KM za 43 900 zł uchodzi za tani.

 

Cechy szczególne

 

Fot. Ryszard Polit: Jazz napędzany silnikiem 1,3 o mocy 83 KM wyróżnia się stosunkowo niewielkim zużyciem paliwa.
Fot. Ryszard Polit: Jazz napędzany silnikiem 1,3 o mocy 83 KM wyróżnia się stosunkowo niewielkim zużyciem paliwa.

Jazz to pojazd o bardzo obszernym wnętrzu. Uzyskano je dzięki umieszczeniu zbiornika paliwa w przedniej części pojazdu i obniżeniu podłogi przed tylną kanapą. Jej siedzisko można podnieść do góry uzyskując miejsce do przewożenia wysokich przedmiotów, np. roweru. Podnoszenie siedziska jest bardzo łatwe i nie wymaga użycia siły. Oparcie tylnej kanapy można też złożyć do przodu, uzyskując płaską powierzchnię podłogi. Przy tym nie trzeba wyjmować

Fot. Ryszard Polit: Swift napędzany silnikiem 1,3 l/92 KM zużywa w mieście przy spokojnej jeździe  8 l benzyny na 100 km.
Fot. Ryszard Polit: Swift napędzany silnikiem 1,3 l/92 KM zużywa w mieście przy spokojnej jeździe 8 l benzyny na 100 km.

zagłówków, gdyż szybko można przesunąć przedni fotel do przodu dźwignią umieszczoną wysoko, przy zagłówku. Za te rewelacyjne rozwiązania Hondzie należy się medal. Bagażnik w normalnym położeniu siedzeń ma objętość aż 380 l - to tyle co w Fordzie Focusie. Suzuki Swift jest autem krótszym od Hondy i przez to ma ciaśniejsze wnętrze, szczególnie z tyłu. Bagażnik Swifta ma pojemność 213 l.

Fot. Ryszard Polit: Bagażnik Jazza ma objętość aż 380 l. Na jego dnie umieszczono dojazdowe koło zapasowe.
Fot. Ryszard Polit: Bagażnik Jazza ma objętość aż 380 l. Na jego dnie umieszczono dojazdowe koło zapasowe.

Wnętrze Suzuki utrzymane w ciemnej tonacji wygląda dość smutno, ale tablica przyrządów jest czytelna. W Hondzie zwraca uwagę srebrny panel sterowania seryjną, automatyczną klimatyzacją i radiem. Zamiast wskaźnika cieczy chłodzącej silnika Hondy zapala się zielona lampka, która gaśnie, gdy ciecz osiągnie właściwą temperaturę. W Swifcie jest tradycyjny wskaźnik - na szczęście.

 


Fot. Ryszard Polit: Bagażnik Suzuki ma tylko 213 l objętości.
Fot. Ryszard Polit: Bagażnik Suzuki ma tylko 213 l objętości.


Silniki

 

Do napędu Hondy służy silnik o pojemności 1,4 l i mocy 83 KM. Ma on tylko 2 zawory w każdym cylindrze ale dwie świece zapłonowe w każdym z nich. Wytwarzają one iskrę elektryczną w różnym czasie, zależnym od obciążenia silnika. Ma to obniżyć zużycie paliwa i tak jest rzeczywiście. W

Fot. Ryszard Polit: Siedziska przednich foteli Hondy są krótkie i niezbyt wygodne.
Fot. Ryszard Polit: Siedziska przednich foteli Hondy są krótkie i niezbyt wygodne.

mieście Honda zużywa ok. 7 l paliwa na 100 km, a Swift - o litr więcej i to przy spokojnej jeździe. Suzuki napędzany jest typowym silnikiem, który ma w każdym cylindrze jedną świecę zapłonową i 4 zawory. Jednostka napędowa Hondy wyróżnia się elastycznością, której brakuje Swiftowi.  

 

Wrażenia z jazdy

 

Do prędkości 100 km/h szybszym autem jest Swift, natomiast na wyższych biegach lepszą dynamikę ma Jazz. Wynika to m.in. z przełożenia skrzyni biegów. Wydaje się, że nieco lepsze własności

Fot. Ryszard Polit: Na przednich fotelach Swifta miejsca jest dużo.
Fot. Ryszard Polit: Na przednich fotelach Swifta miejsca jest dużo.

jezdne ma Swift, głównie dzięki sztywnemu zawieszeniu. Honda wydaje się bardziej komfortowa, co na naszych drogach jest zaletą. Oba pojazdy mają podobnie zbudowane zawieszenie - z przodu kolumny McPhersona, z tyłu belka skrętna. To typowe rozwiązania dla aut w tej klasie. W Hondzie przeszkadzają nieco za krótkie siedziska przednich foteli. Jazz jest autem cichszym od Suzuki, co docenić można podczas długiej jazdy. Oba pojazdy mają niezbyt skuteczny układ hamulcowy. Droga hamowania z prędkości 100 km/h wynosi ok. 41,4 m.

 

Podsumowanie

 

Ciekawszym autem, o przestronniejszym wnętrzu i oszczędnym silniku jest Honda Jazz. Suzuki Swift w zasadzie powiela typowe rozwiązania stosowane od lat. Honda jest znacznie lepiej wyposażona od Swifta. Jednak za 47 900 zł można kupić 5-drzwiowego Swifta w wersji GS, która jest jeszcze bogaciej wyposażona od Hondy za 51 100 zł. Wybór nie jest łatwy.

  

Nasza ocena

(+ oznacza przewagę nad konkurentem)

 

 

Honda Jazz

Suzuki Swift

Przestronność wnętrza

+

 

Silnik

+

 

Poziom hałasu

+

 

Hamulce

Remis

Dynamika

Remis

Zużycie paliwa

+

 

Nowoczesność konstrukcji

Remis

Wyposażenie

Remis

 

Cena

 

+

 

Wybrane dane techniczne:

 

 

Honda Jazz

Suzuki Swift

Liczba cylindrów/zaworów/typ silnika

4/8/benzynowy

4/16/benzynowy

Pojemność skokowa (cm3
)

1339

1329

Moc maksymalna (KM/obr/min)

83/5700

92/5800

Maks. moment obr. (Nm/obr/min)

119/2800

116/4200

Przyspieszenie 0-100 km/h(s)

12,9

11,0

Przyspieszenie (IV b.) 60-100 km/h (s)

11,9

14,3

Prędkość maksymalna (km/h)

170

175

Głośność (IV b.) przy 100 km/h (dB)*

68

70

Droga hamowania od 100 km/h (m)

41,3

41,5

Pojemność bagażnika (dm3
)

380

213

Pojemność zbiornika paliwa (dm3
)

42

45

Zużycie paliwa: trasa/miasto (dm3
/100 km)

4,9/6,9

5,1/8,0

Długość x szerokość x wysokość (cm)

385 x 168 x 153

370 x 169 x 151

Rozstaw osi (cm)

245

239

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

3/6

3/12

Cena zalecana przez generalnego importera (zł)

51 100

43 900

* - pomiar wg ADAC

 

Wyposażenie seryjne:

 

 

Honda Jazz LS

Suzuki Swift GLX

Poduszki powietrzne

2

2

Układ ABS

S

S

Elektrycznie sterowane lusterka

S

S

Elektryczne sterowanie szyb przednich

S

S

Centralny zamek

S

S

Wspomaganie układu kierowniczego

S

S

Klimatyzacja /Radio

S/S

S/S

s - wyposażenie seryjne

Fot. Ryszard Polit: W Hondzie można podnieść dzielone siedzisko tylnej kanapy uzyskując dodatkową przestrzeń bagażową.
Fot. Ryszard Polit: W Hondzie można podnieść dzielone siedzisko tylnej kanapy uzyskując dodatkową przestrzeń bagażową.
Fot. Ryszard Polit: Tablica przyrządów Jazza - nie ma wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej. Gdy silnik jest rozgrzany gaśnie zielona lampka.
Fot. Ryszard Polit: Tablica przyrządów Jazza - nie ma wskaźnika temperatury cieczy chłodzącej. Gdy silnik jest rozgrzany gaśnie zielona lampka.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Fot. Ryszard Polit: Klasyczna tablica przyrządów Suzuki jest czytelna.
Fot. Ryszard Polit: Klasyczna tablica przyrządów Suzuki jest czytelna.
Fot. Ryszard Polit: Mankamentem Swifta jest mała ilość miejsca na tylnej kanapie.
Fot. Ryszard Polit: Mankamentem Swifta jest mała ilość miejsca na tylnej kanapie.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Polski przemysł motoryzacyjny, szanse i zagrożenia - debata

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty