Honda Jazz 1.3 LS

Zdzisław Podbielski
W Japonii cenione są małe samochody, a Honda umie je budować. Samochód ma wyjątkową konstrukcję.

W Japonii cenione są małe samochody, a Honda umie je budować. Nic dziwnego, że Jazz, w Japonii występujący pod nazwą Fit, okazał się najlepiej sprzedawanym pojazdem i uzyskał tytuł "Japońskiego Samochodu Roku 2001/2002".

 

fot. autor
fot. autor

Europejska premiera Hondy Jazz odbyła się jesienią 2001 r. na frankfurckim salonie samochodowym. Pojazd trafił na rynki europejskie od początku 2002 r. U nas Jazz pojawił się w kwietniu. Pojazd nie cieszył się dużą popularnością ze względu na wysoką cenę obłożoną 35 proc. cłem na pojazdy importowane spoza Unii Europejskiej. Teraz sytuacja powinna się zmienić, ale cena wersji z silnikiem 1,3 l ... wzrosła, chyba dlatego, aby wypromować Jazza z silnikiem 1,2 l, który wkrótce wejdzie do sprzedaży.

 


fot. autor
fot. autor


Nadwozie

 

Samochód ma wyjątkową konstrukcję nadwozia, zbudowanego na specjalnie dla tego modelu opracowanej płycie podłogowej. Nadwozie jest jednobryłowe i ma wielką przestrzeń wewnętrzną, którą bardzo funkcjonalnie opracowano. Pod tym względem Hondzie Jazz nie dorównuje żaden z konkurentów występujących w segmencie B. Przyczynia się do tego kształt nadwozia i konfiguracja siedzeń, które można ustawiać w kilku pozycjach, zależnie od potrzeby. W pozycji podstawowej dwa rzędy siedzeń służą do przewozu 5 osób, a bagażnik ma objętość aż 380 dm3
. Kanapa tylna jest dwuczęściowa i po złożeniu obu jej części otrzymujemy objętość bagażową 1323 dm3
. Można też pionowo ustawić jedną lub dwie części siedziska kanapy tylnej, a wtedy wysokość od podłogi do dachu wynosi aż 128 cm. Łatwo więc przewieziemy pralkę lub lodówkę. Kolejnym udogodnieniem jest możliwość złożenia oparcia fotela przedniego pasażera, co umożliwia przewożenie przedmiotów o długości 240 cm.

 


fot. Honda
fot. Honda


Silnik

 

Podobnie jak nadwozie również silnik jest innowacyjną konstrukcją. Ma on niewielkie wymiary zewnętrzne i jest ustawiony poprzecznie z przodu. Z pojemności skokowej 1,3 l uzyskano 83 KM mocy. Ta jednostka napędowa wyróżnia się bardzo niewielkim zużyciem paliwa. Wprowadzono bowiem ciekawą konstrukcję układu zapłonu mieszanki palnej. Układ ten oznaczono i-DS. (Dual Sequential Ignition), czyli podwójny sekwencyjny zapłon.

W każdym cylindrze są dwie świece zapłonowe, a moment zapłonu jednej świecy w stosunku do drugiej jest opóźniony. Opóźnienie to zależne jest od obrotów silnika i jego obciążenia. W ten sposób uzyskano lepsze spalanie mieszanki w cylindrze i wyższą moc silnika.

 


fot. autor
fot. autor


Wrażenia z jazdy

 

Kierowca ma wygodne miejsce, dobrą widoczność przez przednią szybę i w dużych lusterkach bocznych. Urządzenia sterowania rozmieszczono ergonomicznie. Niewielka średnica skrętu kół (9,4 m) i małe wymiary zewnętrzne sprawiają, że Jazz jest zwrotny, łatwo nim manewrować. Jazz ma dobrą dynamikę, ale podczas rozpędzania silnik staje się hałaśliwy. Podczas jazdy z jednostajną prędkością powyżej 100 km/h i to na 5-biegu, również odczuwa się głośną jego pracę. Dążąc do uzyskania stateczności w ruchu, konstruktorzy opracowali dość twarde zawieszenie kół.

 

Podsumowanie

 

Honda Jazz imponuje oryginalnością konstrukcji, przestronnością wnętrza nadwozia i jego funkcjonalnością. Z tych powodów można ten samochód porównywać z większymi autami. Silnik wykazuje się małym zużyciem paliwa, ale jest głośny. Wyposażenie pojazdu jest bardzo dobre.

 

Wybrane dane techniczne - Honda Jazz 1.3 LS

 

Rodzaj silnika

Benzynowy

Liczba cylindrów/zaworów

4/8

Pojemność skokowa (cm3
)

1339

Moc maksymalna (KM-obr/min)

83-5700

Maks. moment obr. (Nm-obr/min)

119-2800

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

12,0

Przyspieszenie 0÷400 m (s)

18,1

Prędkość maksymalna (km/h)

170

Zużycie paliwa: miasto/poza miastem/średnio (dm3
/100 km)

6,9/4,9/5,7

Pojemność zbiornika paliwa (dm3
)

42

Długość/szerokość/wysokość pojazdu (mm)

3830/1675/1525

Rozstaw osi (mm)

2450

Pojemność bagażnika (dm3
)

380-1323

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

3 (lub 100 tys. km)/6

Cena wersji 1.3 LS (zł)

55 100

 

Nasza ocena (przyznana liczba gwiazdek od 1 do 5)

 

Przestronność wnętrza

*****

Bardzo duża i jeszcze połączona z funkcjonalnością. Wzór dla pojazdów segmentu B

Silnik

****

Nowoczesna konstrukcja z dwoma świecami na cylinder, ekonomiczna i ... głośna

Poziom hałasu

***

Hałas od silnika, odczuwany podczas rozpędzania i podczas jazdy z prędkością powyżej 100 km/h

Hamulce

****

Hamulce przednie tarczowe, tylne bębnowe, ABS+EBD

Dynamika

*****

Bardzo dobra, lepsza niż Citroëna C3 1.1, Nissana Micry 1.2 i wielu innych konkurentów segmentu B

Zużycie paliwa

*****

Najmniejsze spośród konkurentów z segmentu B, napędzanych silnikami benzynowymi

Nowoczesność konstrukcji

*****

Zwłaszcza rozwiązania elementów nośnych pojazdu są bardzo innowacyjne, np. z wydzielonym w środku płyty podłogowej miejscem na zbiornik paliwa

Wyposażenie

*****

Standardowe LS bardzo bogate

 

Wybrane przykłady wyposażenia standardowego wersji 1.3 LS:

 

-         dwie przednie poduszki bezpieczeństwa

-         napinacze przednich pasów bezpieczeństwa

-         ABS+EBD (rozdział siły hamowania)

-         elektryczne wspomaganie kierownicy

-         elektrycznie sterowane szyby w drzwiach przednich

-         elektrycznie sterowane lusterka zewnętrzne

-         centralny zamek

-         immobilizer

-       radio

     -    klimatyzacja

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na motofakty.pl Motofakty