Honda Jazz 1.3 LS

Zdzisław Podbielski
W Japonii cenione są małe samochody, a Honda umie je budować. Samochód ma wyjątkową konstrukcję.

W Japonii cenione są małe samochody, a Honda umie je budować. Nic dziwnego, że Jazz, w Japonii występujący pod nazwą Fit, okazał się najlepiej sprzedawanym pojazdem i uzyskał tytuł "Japońskiego Samochodu Roku 2001/2002".

 

fot. autor
fot. autor

Europejska premiera Hondy Jazz odbyła się jesienią 2001 r. na frankfurckim salonie samochodowym. Pojazd trafił na rynki europejskie od początku 2002 r. U nas Jazz pojawił się w kwietniu. Pojazd nie cieszył się dużą popularnością ze względu na wysoką cenę obłożoną 35 proc. cłem na pojazdy importowane spoza Unii Europejskiej. Teraz sytuacja powinna się zmienić, ale cena wersji z silnikiem 1,3 l ... wzrosła, chyba dlatego, aby wypromować Jazza z silnikiem 1,2 l, który wkrótce wejdzie do sprzedaży.

 


fot. autor
fot. autor


Nadwozie

 

Samochód ma wyjątkową konstrukcję nadwozia, zbudowanego na specjalnie dla tego modelu opracowanej płycie podłogowej. Nadwozie jest jednobryłowe i ma wielką przestrzeń wewnętrzną, którą bardzo funkcjonalnie opracowano. Pod tym względem Hondzie Jazz nie dorównuje żaden z konkurentów występujących w segmencie B. Przyczynia się do tego kształt nadwozia i konfiguracja siedzeń, które można ustawiać w kilku pozycjach, zależnie od potrzeby. W pozycji podstawowej dwa rzędy siedzeń służą do przewozu 5 osób, a bagażnik ma objętość aż 380 dm3
. Kanapa tylna jest dwuczęściowa i po złożeniu obu jej części otrzymujemy objętość bagażową 1323 dm3
. Można też pionowo ustawić jedną lub dwie części siedziska kanapy tylnej, a wtedy wysokość od podłogi do dachu wynosi aż 128 cm. Łatwo więc przewieziemy pralkę lub lodówkę. Kolejnym udogodnieniem jest możliwość złożenia oparcia fotela przedniego pasażera, co umożliwia przewożenie przedmiotów o długości 240 cm.

 


fot. Honda
fot. Honda


Silnik

 

Podobnie jak nadwozie również silnik jest innowacyjną konstrukcją. Ma on niewielkie wymiary zewnętrzne i jest ustawiony poprzecznie z przodu. Z pojemności skokowej 1,3 l uzyskano 83 KM mocy. Ta jednostka napędowa wyróżnia się bardzo niewielkim zużyciem paliwa. Wprowadzono bowiem ciekawą konstrukcję układu zapłonu mieszanki palnej. Układ ten oznaczono i-DS. (Dual Sequential Ignition), czyli podwójny sekwencyjny zapłon.

W każdym cylindrze są dwie świece zapłonowe, a moment zapłonu jednej świecy w stosunku do drugiej jest opóźniony. Opóźnienie to zależne jest od obrotów silnika i jego obciążenia. W ten sposób uzyskano lepsze spalanie mieszanki w cylindrze i wyższą moc silnika.

 


fot. autor
fot. autor


Wrażenia z jazdy

 

Kierowca ma wygodne miejsce, dobrą widoczność przez przednią szybę i w dużych lusterkach bocznych. Urządzenia sterowania rozmieszczono ergonomicznie. Niewielka średnica skrętu kół (9,4 m) i małe wymiary zewnętrzne sprawiają, że Jazz jest zwrotny, łatwo nim manewrować. Jazz ma dobrą dynamikę, ale podczas rozpędzania silnik staje się hałaśliwy. Podczas jazdy z jednostajną prędkością powyżej 100 km/h i to na 5-biegu, również odczuwa się głośną jego pracę. Dążąc do uzyskania stateczności w ruchu, konstruktorzy opracowali dość twarde zawieszenie kół.

 

Podsumowanie

 

Honda Jazz imponuje oryginalnością konstrukcji, przestronnością wnętrza nadwozia i jego funkcjonalnością. Z tych powodów można ten samochód porównywać z większymi autami. Silnik wykazuje się małym zużyciem paliwa, ale jest głośny. Wyposażenie pojazdu jest bardzo dobre.

 

Wybrane dane techniczne - Honda Jazz 1.3 LS

 

Rodzaj silnika

Benzynowy

Liczba cylindrów/zaworów

4/8

Pojemność skokowa (cm3
)

1339

Moc maksymalna (KM-obr/min)

83-5700

Maks. moment obr. (Nm-obr/min)

119-2800

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

12,0

Przyspieszenie 0÷400 m (s)

18,1

Prędkość maksymalna (km/h)

170

Zużycie paliwa: miasto/poza miastem/średnio (dm3
/100 km)

6,9/4,9/5,7

Pojemność zbiornika paliwa (dm3
)

42

Długość/szerokość/wysokość pojazdu (mm)

3830/1675/1525

Rozstaw osi (mm)

2450

Pojemność bagażnika (dm3
)

380-1323

Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata)

3 (lub 100 tys. km)/6

Cena wersji 1.3 LS (zł)

55 100

 

Nasza ocena (przyznana liczba gwiazdek od 1 do 5)

 

Przestronność wnętrza

*****

Bardzo duża i jeszcze połączona z funkcjonalnością. Wzór dla pojazdów segmentu B

Silnik

****

Nowoczesna konstrukcja z dwoma świecami na cylinder, ekonomiczna i ... głośna

Poziom hałasu

***

Hałas od silnika, odczuwany podczas rozpędzania i podczas jazdy z prędkością powyżej 100 km/h

Hamulce

****

Hamulce przednie tarczowe, tylne bębnowe, ABS+EBD

Dynamika

*****

Bardzo dobra, lepsza niż Citroëna C3 1.1, Nissana Micry 1.2 i wielu innych konkurentów segmentu B

Zużycie paliwa

*****

Najmniejsze spośród konkurentów z segmentu B, napędzanych silnikami benzynowymi

Nowoczesność konstrukcji

*****

Zwłaszcza rozwiązania elementów nośnych pojazdu są bardzo innowacyjne, np. z wydzielonym w środku płyty podłogowej miejscem na zbiornik paliwa

Wyposażenie

*****

Standardowe LS bardzo bogate

 

Wybrane przykłady wyposażenia standardowego wersji 1.3 LS:

 

-         dwie przednie poduszki bezpieczeństwa

-         napinacze przednich pasów bezpieczeństwa

-         ABS+EBD (rozdział siły hamowania)

-         elektryczne wspomaganie kierownicy

-         elektrycznie sterowane szyby w drzwiach przednich

-         elektrycznie sterowane lusterka zewnętrzne

-         centralny zamek

-         immobilizer

-       radio

     -    klimatyzacja

Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na motofakty.pl Motofakty
Dodaj ogłoszenie