W Japonii cenione są małe samochody, a Honda umie je budować. Nic dziwnego, że Jazz, w Japonii występujący pod nazwą Fit, okazał się najlepiej sprzedawanym pojazdem i uzyskał tytuł "Japońskiego Samochodu Roku 2001/2002".

Europejska premiera Hondy Jazz odbyła się jesienią 2001 r. na frankfurckim salonie samochodowym. Pojazd trafił na rynki europejskie od początku 2002 r. U nas Jazz pojawił się w kwietniu. Pojazd nie cieszył się dużą popularnością ze względu na wysoką cenę obłożoną 35 proc. cłem na pojazdy importowane spoza Unii Europejskiej. Teraz sytuacja powinna się zmienić, ale cena wersji z silnikiem 1,3 l ... wzrosła, chyba dlatego, aby wypromować Jazza z silnikiem 1,2 l, który wkrótce wejdzie do sprzedaży.

Nadwozie
Samochód ma wyjątkową konstrukcję nadwozia, zbudowanego na specjalnie dla tego modelu opracowanej płycie podłogowej. Nadwozie jest jednobryłowe i ma wielką przestrzeń wewnętrzną, którą bardzo funkcjonalnie opracowano. Pod tym względem Hondzie Jazz nie dorównuje żaden z konkurentów występujących w segmencie B. Przyczynia się do tego kształt nadwozia i konfiguracja siedzeń, które można ustawiać w kilku pozycjach, zależnie od potrzeby. W pozycji podstawowej dwa rzędy siedzeń służą do przewozu 5 osób, a bagażnik ma objętość aż 380 dm3
. Kanapa tylna jest dwuczęściowa i po złożeniu obu jej części otrzymujemy objętość bagażową 1323 dm3
. Można też pionowo ustawić jedną lub dwie części siedziska kanapy tylnej, a wtedy wysokość od podłogi do dachu wynosi aż 128 cm. Łatwo więc przewieziemy pralkę lub lodówkę. Kolejnym udogodnieniem jest możliwość złożenia oparcia fotela przedniego pasażera, co umożliwia przewożenie przedmiotów o długości 240 cm.

Silnik
Podobnie jak nadwozie również silnik jest innowacyjną konstrukcją. Ma on niewielkie wymiary zewnętrzne i jest ustawiony poprzecznie z przodu. Z pojemności skokowej 1,3 l uzyskano 83 KM mocy. Ta jednostka napędowa wyróżnia się bardzo niewielkim zużyciem paliwa. Wprowadzono bowiem ciekawą konstrukcję układu zapłonu mieszanki palnej. Układ ten oznaczono i-DS. (Dual Sequential Ignition), czyli podwójny sekwencyjny zapłon.
W każdym cylindrze są dwie świece zapłonowe, a moment zapłonu jednej świecy w stosunku do drugiej jest opóźniony. Opóźnienie to zależne jest od obrotów silnika i jego obciążenia. W ten sposób uzyskano lepsze spalanie mieszanki w cylindrze i wyższą moc silnika.

Wrażenia z jazdy
Kierowca ma wygodne miejsce, dobrą widoczność przez przednią szybę i w dużych lusterkach bocznych. Urządzenia sterowania rozmieszczono ergonomicznie. Niewielka średnica skrętu kół (9,4 m) i małe wymiary zewnętrzne sprawiają, że Jazz jest zwrotny, łatwo nim manewrować. Jazz ma dobrą dynamikę, ale podczas rozpędzania silnik staje się hałaśliwy. Podczas jazdy z jednostajną prędkością powyżej 100 km/h i to na 5-biegu, również odczuwa się głośną jego pracę. Dążąc do uzyskania stateczności w ruchu, konstruktorzy opracowali dość twarde zawieszenie kół.
Podsumowanie
Honda Jazz imponuje oryginalnością konstrukcji, przestronnością wnętrza nadwozia i jego funkcjonalnością. Z tych powodów można ten samochód porównywać z większymi autami. Silnik wykazuje się małym zużyciem paliwa, ale jest głośny. Wyposażenie pojazdu jest bardzo dobre.
Wybrane dane techniczne - Honda Jazz 1.3 LS
Rodzaj silnika | Benzynowy |
Liczba cylindrów/zaworów | 4/8 |
Pojemność skokowa (cm3 ) | 1339 |
Moc maksymalna (KM-obr/min) | 83-5700 |
Maks. moment obr. (Nm-obr/min) | 119-2800 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 12,0 |
Przyspieszenie 0÷400 m (s) | 18,1 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 170 |
Zużycie paliwa: miasto/poza miastem/średnio (dm3 /100 km) | 6,9/4,9/5,7 |
Pojemność zbiornika paliwa (dm3 ) | 42 |
Długość/szerokość/wysokość pojazdu (mm) | 3830/1675/1525 |
Rozstaw osi (mm) | 2450 |
Pojemność bagażnika (dm3 ) | 380-1323 |
Gwarancja mechaniczna/perforacyjna (lata) | 3 (lub 100 tys. km)/6 |
Cena wersji 1.3 LS (zł) | 55 100 |
Nasza ocena (przyznana liczba gwiazdek od 1 do 5)
Przestronność wnętrza | ***** | Bardzo duża i jeszcze połączona z funkcjonalnością. Wzór dla pojazdów segmentu B |
Silnik | **** | Nowoczesna konstrukcja z dwoma świecami na cylinder, ekonomiczna i ... głośna |
Poziom hałasu | *** | Hałas od silnika, odczuwany podczas rozpędzania i podczas jazdy z prędkością powyżej 100 km/h |
Hamulce | **** | Hamulce przednie tarczowe, tylne bębnowe, ABS+EBD |
Dynamika | ***** | Bardzo dobra, lepsza niż Citroëna C3 1.1, Nissana Micry 1.2 i wielu innych konkurentów segmentu B |
Zużycie paliwa | ***** | Najmniejsze spośród konkurentów z segmentu B, napędzanych silnikami benzynowymi |
Nowoczesność konstrukcji | ***** | Zwłaszcza rozwiązania elementów nośnych pojazdu są bardzo innowacyjne, np. z wydzielonym w środku płyty podłogowej miejscem na zbiornik paliwa |
Wyposażenie | ***** | Standardowe LS bardzo bogate |
Wybrane przykłady wyposażenia standardowego wersji 1.3 LS:
- dwie przednie poduszki bezpieczeństwa
- napinacze przednich pasów bezpieczeństwa
- ABS+EBD (rozdział siły hamowania)
- elektryczne wspomaganie kierownicy
- elektrycznie sterowane szyby w drzwiach przednich
- elektrycznie sterowane lusterka zewnętrzne
- centralny zamek
- immobilizer
- radio
- klimatyzacja
Strefa Biznesu - inwestycje w samochody klasyczne
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?